Dressyrsadel till P.R.E??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Oradors matte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 500
O

Oradors matte

Är det någon som kan tipsa mig om ett sadelmärke som passar till P.R.E med deras korta reativt breda rygg?

Sv: Dressyrsadel till P.R.E??

Min häst, som visserligen är kallblodstravare, har en P.R.E.-liknande rygg. Jag letade dressyrsadel i ett halvår åt henne, utan att hitta någon. Så jag gav upp och måttbeställde en Jensen Amiral. :smirk:

Immer

De två bredaste PRE:na i mitt stall har Dominus dressyrsadlar.
Jag har för mig att det är vad min tränare har på sin PRE och Lusitano ockå.
Testa dem!
Gå in på www.ridin.se som är deras återförsäljare.

Du skulle kunna pröva en Morris and Nolan.
De gör riktigt vida bommar.

Jag har ridit PRE i dressyrsadeln Zaldi Atlanta. De är dessutom gjorda i spanien så de borde passa ;)
Skämt åsido, den har funkat suveränt både på PRE och på lipizzanare. :bump:

Morris & Nolan, Albion, Globus, Kieffer (Lusitano ,tror jag den heter, har ett mycket djupare säte och är också lite kortare än deras övriga modeller) har korta sadlar med vida bomvidder. Kieffer går ju också att värma om om det skulle behövas.

Tack för alla tips :). Vilket suveränt forum detta är... :bow:
Min prins kommer äntigen nästa vecka!!! *längar*

Min (sällsynt kinkiga :D ) P.R.E gillade inte någon bomsadel trots special stoppning avpassade för hans rygg, så numera har vi en Flexion SBS bomlös sadel, och den trivs vi båda förträffligt med!
Lycka till med din spanjor, och hoppas ni hittar en sadel som passar er båda.

Bomlös? Hm, jag funderade på det ett tag, men sedan fick jag höra skrämselpropaganda som att en bomlös sadel bara gled omkring...? Stämmer det? :confused: Jag har varit inne och kollat på Torsion sadlar, har du någon erfarenhet/ åsikt om dessa?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har faktiskt inte provat någon annan bomlös än Flexion, så jag vågar inte uttala mig om de andra.
Men jag har inte haft några problem med att sadel glidit, varken på P.R.E´n eller på mitt halvblod. Och jag gillar Flexion för att den ser ut som en vanlig sadel (åtminstone när man sitter i den) och man behöver inga speciella paddar eftersom den har tunnel.
Och när det gäller att sadeln inte skulle ligga på plats så har vi provat både 180 graders svängar och caprioller (helt på "den gråes" initiativ :D ) utan att varken sadeln eller jag har åkt omkring....

Jag har en County Competitor i vidd 4 på min varmblodstravare med kort, bred rygg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Loma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V