Dressyrsadel

_Peplis_

Trådstartare
Letar efter en dressyrsadel med djupt säte och stora knästöd...
Ska köpa en beg. Rider ju mest hoppning så det ska inte vara nån svindyr sadel (typ Jaguar..) men ja ingen"skitsadel" heller..
Vilka märken har det?

Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel

Vet inte om den här har så stora knästöd men SJUKT skön är den iaf! Wintec Isabell Cair heter den och det är faktiskt den absolut skönaste sadeln jag ridit i någonsin (Finns som lädervariant också och då heter den Bates Isabell) Ligger runt 9-10.000,- i affär men finns att hitta betydigt billigare på internet.. Tex Ebay där man kan köpa en ny från USA för $990 vilket i dagens kurs är ca 7000,- Kan finnas ännu billigare också!

_Peplis_ skrev:
Letar efter en dressyrsadel med djupt säte och stora knästöd...
Ska köpa en beg. Rider ju mest hoppning så det ska inte vara nån svindyr sadel (typ Jaguar..) men ja ingen"skitsadel" heller..
Vilka märken har det?
Det beror ju på vad du ska ha för "passform" på sadeln; Det finns ju Pfiff (har provsuttit och det är en mycket välarbetad sadel för det priset) för ~7000.-, Globus Clic med stora knästöd,~8-9000.-, Prestige Hippos för 10000.-, Wintecs dressyrsadlar. Jacson har väl också en dressyrsadel under 10000.-?

//Alice

Jag har en Prestige Top Dressage, den är :love: :love: Stora knästöd, sitter kvar trots bockningar och hopp-rakt-upp-i-luften. ;) Går att få för 8000kr och uppåt begagnat och den är av MKT bra kvalite.

Rider för tillfället i en Stubben Tristan Lyx, och har för mig att dom inte är så fasligt dyra? Den är i alla fall helt enormt skön! sitter som juten i den ;)

Henry de Rivel "dressyr special" har stöd för knäna och är en jätteskön sadel med djupt säte. Svindyr och svindyr, ny kostar runt 10.000 beg går att få för runt 5000- 6000 i ok kondition. En bra mellanklass-sadel?

Min Kieffer Lech är underbar att rida i! :bow: Köpte den begagnad dessutom (i jättefint skick) till kanonpris! Har haft sadelmakaren till att fixa extra knästöd, funkar jättebra.

Lånade kompisens Prestige Hippos idag, rena drömmen att rida i.
Ska se vad sadelprovaren säger hur den ligger, den ligger ju inte an hela vägen när man inte sitter på, men det är ju rundbossa..
blev helt kär i den sadeln :love:

Zaldi Atlanta kanske?

Ligger mellan 5-8000 i beg. pris, djup sits, stora knästöd och sköna!

Ingen lyx sadel men inget skräp, bra sadel till vettigt pris.

Prestiges Top Dressage är också med stora knästöd och hyfsat djup sits.

Zaldi har tyvärr väldigt ojämn (läs dålig....) kvalite på sina sadlar, många sadelmakare HATAR zaldi. Så ingen sadel jag skulle våga satsa på.

Appalossa om du kan ha en med rundbossor. Albion K2, Kentaur, Pfiff om du vill ha en lite rakare. Du kanske skulle försöka hitta en begand sadel av typ Jaguar eller Amerigo

Edinburgh har djup sits och stora knästöd. Min favoritsadel, kanonskön att rida i :love:

Billigare alternativ till edinburghen som ser likadan ut är Wellington elite. Den har jag dock inte ridit i någongång.

Köp en Edinburgh, Wellington, Kieffer Lusitano eller en Fryso då. Nu tar jag inte hänsyn till cad som passar på din häst. Ger bara några tips på Extrema dressyrsadlar. Samtliga har kilbossor.
/Asmodeus

Jaguar är INTE extremt djup med enorma knästöd..

Hon kanske inte menar såååå extrem... Dom sadlarna du radar upp är ju rena skruvstickerna... :p Om hon gillar Prestige Hippos så är ju inte den på långt när så "extrem". :)

Jag blir ju bara så arg så fort jag tänker på dessa skruvstädsmodeller av dressyrsadlar som gör sitt allra bästa för att låsa fast ryttaren så att denne får kämpa mot sig själv i varje steg och att trenden aldrig ger sig. Och det värsta är att jag kan räkna upp FLER sådana modeller än dressyrsadlar UTAN allt extra. Det VAR bättre förr.. (Gammkärring)

Asmodeus ska möjligen inte delta i prat om dressyrsadlar med djupa sitsar och stora knästöd, det är inte bra för mitt hjärta...
*Host* *Host* Går och tar ett hjärtpiller nu.... :eek: :crazy: :angel: ;)

måste hålla med om att isabell werth sadeln är väldigt skön.

Jag har en Olympic Jessica, köpte den beg. (jättefin i nyskick!) för 5600:- den var inköpt från Kaias hästsport för 11-12.000:- ny. De säljde den för att dottern knappt använde den i alla fall då hon mest hoppade, så den hade mest blivit hängandes i sadelkammaren.

Den är grymt skön och rida i, ligger som ett smäck på pållen!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 420
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka