Dressyrsadel ???

Sv: Dressyrsadel ???

Det är ju inte bara jag som hoppar 140 i den. exempelivis den bästa svenska hästen vid 7 års championatet gick med en likadan.. :smirk:
Sen har jag latexpaneler i min. Inte ullstoppade. Sist jag kollade kunde man inte ens stoppa om dom. Vad e de som säger att DU som inte ens kan hitta en sadel till din egen häst skall vara så himla bra på detta?? Har du någon utbildning om sadlar?? Sadelmakare?? Eller är du bara en allmän förstå sig påare, som sitter här o ger råd eller ja råd e de inte du mer eller mindre prackar på folk sadlar av märken somDU godkänner. Vad e dina meriter?? 40 cm skogshoppnming??

Nä jag tror mer och mer på min tränares linje. Här sitter dom som har tid. Inte dom som kan nått...

Och jag undrar om inte Jaguar kan fixa till efter mått?...
Sen så finns det visserligen Hulsebos sadlar med (http://www.hulsebos-zadels.com/), det är ett holländskt märke, och i Holland är de flesta tjejer runt 180-185 och männen runt 195, så de fixar hur långa kåpor du behöver.

Priserna på den amerikanska sidan stämmer inte, de kostar från 15-1900 Euro och deras Grand Prix sadel kostar 4000 euro. (hela sadeln är måttbeställd)

Jacson har inte latexpaneler i alla sina sadlar. Jag pratar om märket generellt. Deras latexpaneler ä'r inte heller av bra kvalitet, bra latexpaneler kostar. Och då ligger inte slutsumman för sadeln på 6900 kasn jag lova.

Så du tror att din häst är den enda som passar i en Jean Luc? Det finns väl fler hästar som kan ha en Jacson eller? Det förändrar fortfarande inte att sadeln inte är nån kvalitetssadel.

Jag har erfarenhet av de flesta märken, och varför skulle jag säga att Jacson är bra när jag inte tycker det? Trådskaparen frågade vad Bukefolket tyckte om den sadeln. Jag säger min åsikt, precis som du.
Mina meriter? Jag ahr ridit in min egen häst, jag har lärt en 8 årig fjording hoppa en bana på 1m på 2 månader (hästen var aldrig hoppad), jag har tävlat msv b med d-ponny med många placeringar, jag har tränat dressyr och hoppning för en av Hollands bästa dressyrryttare (som när hon avr yngre tävlade mkt hoppning) med många GP vinster och tävlar Z5 dressyr i Holland (högsta nivån), jag har tävlat motsvarande LA med placeringar då njag var 10 år (på en haflinger dessutom :smirk: ) och då var det inte att åka runt och hålla i tyglarna. Jag har 14 års hästvana, har ridit regelbundet på ridskola och för tränare och har haft foderhästar och medryttarhästar sen dess. De senaste åren har jag inte täåvlat nånting då jag inte har haft en häst att tävla med och mest har fokuserat på att rida till och lära mig mer om problemhästar. Jag hade planerat att vara med i 1 dressyrtävling och 2 hopptävlingar i sommar, men pga skada och brist på sadel gick det inte.

Sen så är det skillnad att hoppa 140 och 140. Jag har hoppat 110 barbacka på både stor häst och ponny, och på en ponny är det mycket mer ridning. 110 för en stor häst på 170 är ett litet småskutt, så hade jag varit intresserad av att hoppa så högt på en stor häst hade jag gjort det. Men nu råkade det vara så att jag är mer intresserad av dressyr för tillfälelt (förr var jag emr hopp) och så råkar jag gilla frieser och haflinger, som inte är några hopphästar.

Men vet du vad, inget av detta säger nåt om mina kunskaper om sadlar. För man kan vara en duktig ryttare men inte veta vad framvalvet på en sadel är för nåt.

Dock har jag provat drygt 75 sadlar, pratat med de flesta tillverkarna som finns i världen, haft kontakt med ca 25 sadelmakare världen över och pratat med dom om sadlar uppbyggnad och vad det har för konsekvenser etc, sadelutprovare har visat mig hur sadlar ska ligga, vad jag ska tänka på när jag provar en sadel, vad jag ska tänka på¨när jag rider i en korrekt tillpassad sadel osv.
Och vet du vad, just därför har jag inte hittat en hoppsadel som passar (för visst har jag hittat sadlar som passar, men det har varit dressyrsadlar) för det har alltid varit nåt som är fel. Och ska jag lägga 15-20 000 på en sadel ska den vara bra, och inte halvdan.

Men varför tjafsar du med mig? Du kan ju inte ens förstå grunden till sadelinpassning, du kan ju inte ens förstå varför man inte behöver en sadel som tar upp hela hästens rygg.

Senast ändrad:

Diabolical_Kitten skrev:
Jacson har inte latexpaneler i alla sina sadlar. Jag pratar om märket generellt. Deras latexpaneler ä'r inte heller av bra kvalitet, bra latexpaneler kostar. Och då ligger inte slutsumman för sadeln på 6900 kasn jag lova.

Så du tror att din häst är den enda som passar i en Jean Luc? Det finns väl fler hästar som kan ha en Jacson eller? Det förändrar fortfarande inte att sadeln inte är nån kvalitetssadel.

Jag har erfarenhet av de flesta märken, och varför skulle jag säga att Jacson är bra när jag inte tycker det? Trådskaparen frågade vad Bukefolket tyckte om den sadeln. Jag säger min åsikt, precis som du.
Mina meriter? Jag ahr ridit in min egen häst, jag har lärt en 8 årig fjording hoppa en bana på 1m på 2 månader (hästen var aldrig hoppad), jag har tävlat msv b med d-ponny med många placeringar, jag har tränat dressyr och hoppning för en av Hollands bästa dressyrryttare (som när hon avr yngre tävlade mkt hoppning) med många GP vinster och tävlar Z5 dressyr i Holland (högsta nivån), jag har tävlat motsvarande LA med placeringar då njag var 10 år (på en haflinger dessutom :smirk: ) och då var det inte att åka runt och hålla i tyglarna. Jag har 14 års hästvana, har ridit regelbundet på ridskola och för tränare och har haft foderhästar och medryttarhästar sen dess. De senaste åren har jag inte täåvlat nånting då jag inte har haft en häst att tävla med och mest har fokuserat på att rida till och lära mig mer om problemhästar. Jag hade planerat att vara med i 1 dressyrtävling och 2 hopptävlingar i sommar, men pga skada och brist på sadel gick det inte.

Sen så är det skillnad att hoppa 140 och 140. Jag har hoppat 110 barbacka på både stor häst och ponny, och på en ponny är det mycket mer ridning. 110 för en stor häst på 170 är ett litet småskutt, så hade jag varit intresserad av att hoppa så högt på en stor häst hade jag gjort det. Men nu råkade det vara så att jag är mer intresserad av dressyr för tillfälelt (förr var jag emr hopp) och så råkar jag gilla frieser och haflinger, som inte är några hopphästar.

Men vet du vad, inget av detta säger nåt om mina kunskaper om sadlar. För man kan vara en duktig ryttare men inte veta vad framvalvet på en sadel är för nåt.

Dock har jag provat drygt 75 sadlar, pratat med de flesta tillverkarna som finns i världen, haft kontakt med ca 25 sadelmakare världen över och pratat med dom om sadlar uppbyggnad och vad det har för konsekvenser etc, sadelutprovare har visat mig hur sadlar ska ligga, vad jag ska tänka på när jag provar en sadel, vad jag ska tänka på¨när jag rider i en korrekt tillpassad sadel osv.
Och vet du vad, just därför har jag inte hittat en hoppsadel som passar (för visst har jag hittat sadlar som passar, men det har varit dressyrsadlar) för det har alltid varit nåt som är fel. Och ska jag lägga 15-20 000 på en sadel ska den vara bra, och inte halvdan.

Men varför tjafsar du med mig? Du kan ju inte ens förstå grunden till sadelinpassning, du kan ju inte ens förstå varför man inte behöver en sadel som tar upp hela hästens rygg.
Lilla stumpan, efter att ha läst alla dina inlägg om alla sadlar som enligt dig ej passar, du har provat 75 sadlar påstår du, du kan allt i teorin, men var är det praktiska sunda förnuftet???
Tror du att alla sveriges hästar går med fel sadlar? För enligt dina kommentarer finns det alltid något fel någonstans på alla sadlar.
Jag hörde ett radioprogram härom dagen om maniska fobier........jag undrar om...................Hjälp finns att få inom sjukvården, visserligen har man gjort vissa insparingar senaste åren, men grava störningar får alltid hjälp.
:banana: :banana: :banana:

Hmm de va du som menade att min stora långa häst kunde klara sig med en 16,5 tums sadel om jag va så liten. Du verkar ju tycka att du och din häst är så fantastiska. Varför rider du inte OS då??

Dessutom har du en riktigt otrevlig attityd när du blir emotsagd. Jag har provat de flesta stora märkena och pratat med flera sadelmakare när jag under ett par månader letade sadel till min häst (en annan häst). Inte 17 blev den sadel bättre som jag beställde än den jag hade innan.
Läste innan att någon här på forumet sa (kanske de va du) att man itne kan se om en sadel ligger bra när man inte rider i sadlen. Men då kan man ju egentligen inte beställa en specialgjord sadel till hästen eftersom den passar när hästen står stilla och inte när den rör sig. Mao så är dina 16000 eller vad din Passier planka kostar bortkastade..

Om du tycker att Jacson gör dåliga sadlar för det stå för dej. jag tycker att dom gör bra sadlar till evttiga priser. Jag ångrar mej inte en sekund att jag för snart 4 år sedan köpte min Jean Luc. Sedan får du gärna komma o klämma och se vart den e sned i bommen eller vilka paneler som är ojämna. För det kan jag lova att mina INTE är.

Jag tror inte alls att alla hästar har fel på sina sadlar, men många vet inte om hur viktigt det är med rätt sadel.
Den här tråden handlar t.ex. inte om inpassning, den här tråden handlar om vilka brister Jacson ahr.

Sunt förnuft har jag gott om, dock tvivlar jag på ditt sunda förnuft, och sen kan jag inte undvika att undra varför du måste påpeka i flera trådar att du tror jag har fobier för sadlar. Det är verkligen en av de dummaste sakerna jag ahr hört i mitt liv. För nåt måste ju vara fel på dig, i din skalle alltså (man måste ju vfara övertydligt här) när du får för dig sånt? Och även det att du känner ett sånt behov av att kommentera mina inlägg, och skriva samma sak varje gång (för kom igen, nån variation har det inte varit, det kan du inte påstå), du skapar även nya användare som också skriver samma sak och prisar dina kommentarer i "deras" inlägg.
Så kom igen poloplayer, vem är det som har problem egentligen? Eller nej just det ja, du ahr ju inte skapat några nya användare... nejnej... Folk med personlighetsstörningar har väl inte alltid så mycket koll om vem det är som pratar för tillfället.

Ja, det råkar faktiskt vara så att en stor häst kan ha en 16,5" sadel om ryttaren får plats i den. Inget konstigt med det.

Var har jag skrvit att jag och min häst skulle vara så fantastiska? Jag tycker dina kommentarer nu bara är rent ut sagt löjliga. Nu bara tjafsar du till ingen nytta.

Nej, vet du vad. Jag är otrevlig när jag blir bemött av en otrevlig person. Sen så på ett forum kan det vara svårt att avläsa folks attityder. Det är bara text, du kan inte alltid avläsa hur jag menar det.

Så bara för att sadelmakarna du ahr anlitat inte har hittat en bra sadel så är alla stora märken skit och alla sadelmakare okunniga?
Eller vad vill du ha sagt?

Nej, det stämmer att man inte kan veta att en sadel passar innan man ahr ridit i den. Och mina pengar är inte bortkastade, för sadeln var alldeles för smal, nu har de ändrat bomvidden 5-6 bomvidder. Och behöver jag verkligen klargöra att det inte är nån ide att provrida en sadel som är 5 bomvidder för liten?
Och om hästen inte gilalr den så får jag en annan. Utan extra kostnad.

Ja du, jag står för mina åsikter om Jacson.
Jag tycker det är ganska uppenbart. :smirk:
Var har jag skrivit att dina paneler är ojämna och att bommen är sned? Felet med latexpanelerna är att de inte är så stötdämjpande som hos dyrare märken (Prestige), de ahr lättare för att bli sneda, bommen har också lättare fölr att bli sned, de har inte lagt ner så mkt forskning på att få den så fjädrande som möjligt.

Diabolical_Kitten skrev:
du skapar även nya användare som också skriver samma sak och prisar dina kommentarer i "deras" inlägg.
Eftersom moderatorn numer har IPnummer på kommentarerna här så är det ganska lätt att kolla varifrån dom kommer.....eller du kanske tror att jag håller mig med flera olika datorer bara för att kunna bemöta dina inlägg, tala om fobier.... :banana: :banana: :banana:

Du kanske borde slå upp vad fobier betyder. :smirk:
Det finns faktikt folk som är så sorgliga och såna lowlives att de hoppar mellan datorer. Och vad jag vet ser de bara servernumret, och beroende på vilket abonemang du har ändras det för varje gång du loggar in.

*Knapp lån*

Har själv en jacson och jag tycker att det är bra läder! Hur tycker ni att bra läder ska vara? Lädret håller färgen, formen men är präglat, är det sämre för att lädret är präglat?
tror ni att kvaliteten sitter i "handkänslan" på lädret? (visst om lädret är torrt och sprucket) mjuk = bra kvalitet?

ang. stoppningen så säger jacson själv att man stoppar sadlarna mjukt då sadel tillverkare/sadelmakare/sadelutprovare/sadelköpare vill ha det så nu för tiden. Naturligtvis ska man stoppa om/ kontrollera ALLA sadlar efter några månaders ridning.

Sadlarna är stoppad med syntetsull.. - Nackdelar?

Diabolical_Kitten:
Känns som om att du försöker med alla medel göra denna tråd till din privata annons tråd!

Mina åsikter, mina ord...

poloplayer skrev:
Lilla stumpan, efter att ha läst alla dina inlägg om alla sadlar som enligt dig ej passar, du har provat 75 sadlar påstår du, du kan allt i teorin, men var är det praktiska sunda förnuftet???
Tror du att alla sveriges hästar går med fel sadlar? För enligt dina kommentarer finns det alltid något fel någonstans på alla sadlar.
:banana: :banana: :banana:

Detta var ett riktigt "Hallululia moment" :bow:

Annons? Det tycker jag inte. Trådskaparen bad om bilder för att hon förmodligen ville se hur de ser ut efter användning. Dessa bilder har varit uppe i andra trådar så jag ser faktiskt inte vad som är fel i att lägga in dom här med?

Syntetull: klumpar sig lätt, är inte lika stötdämpande och tryckfördelande, blir lätt hårt.
De Jacson jag ahr sett har inte varit mjukt stoppade.

Lädret håller inte färgen... Bara på begagnat sidorna har jag sett många Jacson som efter ett par månaders användning har tappat färgen på kåpan efter stiglädrena. Lädret är inte heller sämre för att det är präglat (dock blir det fulare vid slitage än t.ex. släta kåpor) men deras läder är inte väloljat, så det håller sämre.
Handkänslan kan man gå på till viss del, men vissa läder t.ex. Stubbens nöthud, är hårda och kan kännas lite plastiga nästan, men det är väldigt bra läder, bara garvat på ett annat sätt.
Men jag tycker att man känner det väldigt snabbt om läder är dåligt eller inte, för vet man vilket läder det är kan man bedöma efter det. Bra kalvskinn ska kännas lite klibbigt, buffelläder ska kännas oljigt, kohud ska kännas mjukt och slätt men inte torrt.
Jacson uppfyller inte nån av dessa "kriterier". ¨Dessutom kan man se på hur ytan ser ut, en sadel av bra kvalitet har inte en massa hinnor utan de känns mer naturliga. Visst går det att putsa bort dom tills viss del och de försvinner vid slitage, men lädret under känns ofta inte så trevligt...

konstigt att de som du sett har tappat färg då min COGNAC färgade inte har det (!)
Lädret är inte heller dåligt och jag har själv haft kontakt med Jacson ang. stoppningen i deras sadlar! Ta kontakt med dem du oxå istället för att sitta här och gissa... ;)

"Ja... Den ska säljas..."

hm.. inte annons? först bilder sedan en hel del historia kring sadeln... hm..

En hel historia? Jag klargjorde bara varför jag sålde den. :smirk:
Om passformen och historian kring sadeln finns i flera andra trådar med. Dessutom var det inte jag som sa att den skulle säljas, trådskaparen hade sett den på en annonssida och frågade om det var den.

Och vad har de sagt om sin stoppning då? För jag har sett drygt 10 st NYA Jacson de senaste 1½ året och alla har varit lika dåliga. Och bilder på drygt 15 begagnade Jacson.
Har du Jean Lcu eller Celine? För tappar Celinen färgen syns det inte så mkt om det ä den brun/oranga, den ser mest bara lite sliten ut, då lädret är väldigt ljust från början. De är på Jean Lucen och övriga modeller och de svarta sadlarna det syns på.

Jag skulle vilja säga till Diabolical_kittens försvar att vore det inte för henne så hade jag inte haft en aning om vart jag skulle börja leta, när jag för några månader sen befann mig mitt i sadeldjungeln.

Hon kanske inte vet ALLT om sadlar (vem gör det egentligen? :smirk: ) men en hel del kunskap verkar hon ha samlat på sig. Mycket tack vare den kunskapen har jag nu en sadel som både jag och hästen älskar.

För att också klämma mig in i debatten om Jacson sadlarna... så har jag tidigare haft en Jean Luc på min häst. Kvaliten på lädret var urusel då jag efter en dags användning fick en stor avskavd fläck på sadeln där insidan av låret har vilat. Har hört av flera att de inte varit nöjda med just läderkvaliten.
Nu har jag en Albion där lädret är hundra gånger bättre än i Jean Luc sadeln.
Jag tror att Diabolical_kitten menar så här. Passformen kanske är bra på många hästar men varför inte satsa på en sadel av kvalitetsmärke istället när Jacsons sadlar är kända för att vara av lite sämre kvalitet.
Den läxan har då jag lärt mig fter köpet av Jean Luc sadeln som jag inte räknar att få mycket begagnat för trots att den inte ens är använd i ett års tid. Albion sadeln däremot är jag övertygad om att jag inte kommer att förlora mycket pengar på den dagen jag bestämmer mig för att sälja, om jag nu nånsin gör det vill säga... :)

MVH
Sofia

Sofian skrev:
Jag skulle vilja säga till Diabolical_kittens försvar att vore det inte för henne så hade jag inte haft en aning om vart jag skulle börja leta, när jag för några månader sen befann mig mitt i sadeldjungeln.

Hon kanske inte vet ALLT om sadlar (vem gör det egentligen? :smirk: ) men en hel del kunskap verkar hon ha samlat på sig. Mycket tack vare den kunskapen har jag nu en sadel som både jag och hästen älskar.

För att också klämma mig in i debatten om Jacson sadlarna... så har jag tidigare haft en Jean Luc på min häst. Kvaliten på lädret var urusel då jag efter en dags användning fick en stor avskavd fläck på sadeln där insidan av låret har vilat. Har hört av flera att de inte varit nöjda med just läderkvaliten.
Nu har jag en Albion där lädret är hundra gånger bättre än i Jean Luc sadeln.
Jag tror att Diabolical_kitten menar så här. Passformen kanske är bra på många hästar men varför inte satsa på en sadel av kvalitetsmärke istället när Jacsons sadlar är kända för att vara av lite sämre kvalitet.
Den läxan har då jag lärt mig fter köpet av Jean Luc sadeln som jag inte räknar att få mycket begagnat för trots att den inte ens är använd i ett års tid. Albion sadeln däremot är jag övertygad om att jag inte kommer att förlora mycket pengar på den dagen jag bestämmer mig för att sälja, om jag nu nånsin gör det vill säga... :)

MVH
Sofia
Håller med dig.....

Liknande trådar

Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
384
Senast: Hedwig
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
747
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 887
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka