Dressyrsadelhjälp till kort rygg!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annatoka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 4 320
A

annatoka

Har sökt i trådarna här men blir inte klokare. Har haft ute sadelprovare men det hjälpte inte heller. Har en arab som oftast har ca MW alt 32 i bom MEN är väldigt kort i ryggen. Fick tips om en Frank Baines Reflex, satt hur bra som helst i den och hästen tyckte om den - MEN den är väl för lång hjälp! Har försökt mäta hennes sadelläge enl konstens alla regler och det är ca 40cm!

Jag behöver själv 17,5 och vill helst ha djupt säte och stora stöd.

Sv: Dressyrsadelhjälp till kort rygg!

Kan man bara infoga bild via URL?

Har samma problem och höll på att leta i hjäl mig i sadeldjungeln med utprovare hit och dit, men fann slutligen en piab med stora stöd perfelt för kort bred rygg och manke,

Jag har Bates caprilli till mitt lilla PRE-sto med rund, kort och ganska rak rygg.

Albion brukar ha kort anläggningsyta på sina modeller, Amerigo har oxå modeller med kort anläggningsyta...

Hade en Albion innan, SLK Ultima o den vara alldeles för lång, synd för det är den skönaste sadel jag ridit i! K2 ska väl vara något kortare men den är lite för "flat" för mín smak.. Ska prova en Jaguar i veckan, blir säkert för svängd men det återstår att se! Tacksam för era och fler svar!

Globus clic har kort anläggningsyta. Djupt säte och stooora stöd. passar en rak (men inte jättespikrak) rygg och finns i många bomvidder.

kl

Min häst har kort, ganska rak rygg som sluttar uppåt vilket gör att sadeln knuffas framåt vid arbete. Det var jättejobbigt att hitta en sadel som passade hennes rygg och mina korta ben men vi fastnade till slut för Amerigo CC. Hästen trivdes kanon i den och jag tycker att den är helt ok också.

Den är dock inte djup öht men det kan ju vara värt att testa och se vad hästen tycker iaf.

Jag har en Amerigo Vega som ligger bra på min pålle som har kort, bred och rak rygg.

Du kanske skulle titta och fundera lite på en islandssadel?
De är ofta korta och brukar finnas med både flatare och djupare sits, stora eller små knästöd brukar man kunna välja själv.

Jag har oftast haft islandssadlar som dressyrsadlar på de stora hästarna och dressyrsadel på islänningen, lite tokigt men det fungerar iaf :)

Om jag inte minns helt galet så hade jag en Hubertus islandssadel till min arab när han levde för många år sen minns tyvärr inte vad modellen hette men skön var den :)

"är väl för lång" som i att den är mycket för lång eller att du tror att den är för lång?

Reflex är bland det kortaste du kan hitta som dressyrsadel i 17,5 och kilbossor. Om den sadeln ligger bra är jag tveksam till att Jaguar passar ryggens form eftersom den är mera svängd i bommen, men prova kan man alltid göra.:)

Jag håller med pulkaskurk om att det kan vara en god idé att kolla på islandssadlar t.ex. Santa Cruz Hekla. Den är kortare tror jag än Globus Gloi om man kollar bland de som är relativt billiga och lätta att hitta i ridsportbutiker. Jag tror även att t.ex. Stübbens och Equipes islandssadlar kan vara intressanta att prova. Jag har dålig koll på Amerigos modeller, men kanske finns något där. Dominus och Cobra har rundbossor, men blir kanske liksom jaggan för svängda. Själv hade jag turen i våras att snava över en fin begagnad islandssadel från Frank Baines, Evolution. Den passar min kortryggade häst med brett och ganska rakt sadelläge perfekt. Samma häst trivs med t.ex. FB Reflex och Elegance, men Elegance är i längsta laget för honom.

Att få tag i en 17.5" sadel med en anläggningsyta på under 40 cm låter väldigt svårt om du inte måttbeställer. FB reflex är bland det kortaste jag har provat i dressyrsadelväg så tror att du kanske måste försöka hitta en sadel med mindre sitsstorlek och en flatare sits i stället. Dom som har föreslagit islandshästsadlar och amerigo är nog inte helt fel ute. Har också en häst med kort sadelläge men som tur är så får både albion och fb med 16.5-17" säte bra med plats vilket är perfekt för min lilla platta rumpa medan 17.5" blir för stort för både mig och hästen.

Jag mätte reflexens bossor i 17,5 och de var 50cm långa, precis som min Albion jag hade? Den låg an hela vägen bak coh när jag satt i sadeln så fördelades även vikten över hela bossan. Så jag blir inte klock på detta! Med tanke på att många rekommenderat mig den för den ska vara så kort!?

Tindur Islandssadel är lite svängd i bommen och har en anläggningsyta på ca 40-42 cm beroende på hur man mäter med en sitsstorlek på 17,5.
Den har stora knästöd dock inte jätte djup sits men inte flat heller.
Kanske kan vara något?

Finns en ganska bra "guide" på youtube om du söker på "schleese saddle fitting" och går in på step 6 om sadellängd. Inga tips på korta sadlar men bra förklaring på hur man märker om sadeln är ok i längd eller inte.
Om sadeln passar för övrigt men du tycker den är på gränsen, kolla om den ligger still. Är sadeln för lång så brukar hästar ha en tendens att trycka fram den.

Jag mätte reflexens bossor i 17,5 och de var 50cm långa, precis som min Albion jag hade? Den låg an hela vägen bak coh när jag satt i sadeln så fördelades även vikten över hela bossan. Så jag blir inte klock på detta! Med tanke på att många rekommenderat mig den för den ska vara så kort!?

Fast vad som är kort är relativt.;) Bara för att en sadel anses som kort behöver det inte betyda att den är tillräckligt kort för just din häst.

En sadel med kilbossor ska ligga an i princip hela vägen och fördela vikten över hela bossan. Det är liksom en av poängerna med kilbossor. Extra märkbart blir det på sadlar som har små kilbossor vilket Reflex har. Var har du hästens sista revben i förhållande till var bossornas anliggning slutar?

Finns en ganska bra "guide" på youtube om du söker på "schleese saddle fitting" och går in på step 6 om sadellängd. Inga tips på korta sadlar men bra förklaring på hur man märker om sadeln är ok i längd eller inte.
Om sadeln passar för övrigt men du tycker den är på gränsen, kolla om den ligger still. Är sadeln för lång så brukar hästar ha en tendens att trycka fram den.

Jo jag har allt kollat där, tanken var att jag skulle lägga upp bilden här men lyckas inte? Schleese har varit till stor hjälp när jag provat andra sadlar! Reflexen åkte tillbaka iaf, får väl isf få en tillverkad men hade tänkt att stanna i 10t-kronorsklassen just nu....

Fast vad som är kort är relativt.;) Bara för att en sadel anses som kort behöver det inte betyda att den är tillräckligt kort för just din häst.

En sadel med kilbossor ska ligga an i princip hela vägen och fördela vikten över hela bossan. Det är liksom en av poängerna med kilbossor. Extra märkbart blir det på sadlar som har små kilbossor vilket Reflex har. Var har du hästens sista revben i förhållande till var bossornas anliggning slutar?

Jo jag vet ju det, det är väl bara det att JAG så så gärna ville att sadeln skulle passa eftersom jag tyckte den var så skön! Men - jag fick bita i det sura äpplet o låta sadeln få en annan ägare för det låg bakom sista revbenet... Jakten fortsätter...

Hur är Amerigo i bomvidd, om min häst normalt funkar det även på dessa sadlar då? +1,5? Är sätet normal, litet, stort? Har hittat en Vega till bra pris på nätet!

Hur är Amerigo i bomvidd, om min häst normalt funkar det även på dessa sadlar då? +1,5? Är sätet normal, litet, stort? Har hittat en Vega till bra pris på nätet!

Oj då, gick lite fort. Min häst har normalt MW ska det stå!

Liknande trådar

Utrustning Behöver lite inspiration! Efter en lång vila så sitter inte sadeln tillfredställande på hästen, och jag funderar på vad som kan tänkas...
Svar
1
· Visningar
843
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 505
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 768
Senast: Aureola
·
S
Utrustning Jag har ju till och från rätt många hästar, och därför även sadlar;). De hästar jag haft tidigare som jag ridit har varit sportiga i...
Svar
10
· Visningar
2 370
Senast: HeJe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31