Dressyrsadeln Stübben Scandica!

E

emci

Nån som känner till och kanske har erfarenheter av den sadeln? Vill gärna både höra för och nackdelar.
 
Min kompis har en sådan som jag testat. Trevlig sadel, låg bra på min pålla, ger bra stöd för ryttaren också. verkar vara bra läderkvalité. Negativt är väl kanske att den inte är så himla djup, fast det beror ju iof sig på vad man gillar. :)
 
Hade en Stübben Scandica Nova innan, jätte bra sadel på alla sätt och vis :). Men sen är det ju det där med älgskinn, det töjer sig och har tydligen inte alls samma slitkvalité enligt de sadelmakare som jag talat med. Märkte dock inget större slitage på den korta tid som jag ägde min sadel (1 år), men då användes den inte så särskilt mycket heller.
Men skön att rida i var den (inte så djupt säte - bra för islandshästridning) och låg bra på de flesta lite ädlare och välmusklade hästar (eller grövre utan muskler med lite granna manke), hade väldigt vid bom för att vara en 30. Men passar sadlen så är det ju bara att slå till, man kan ju faktiskt klä om sadlen i fall det skulle behövas. Därtill är ju inte hela sadeln i älgskinn.
 
Jag har haft en scandica och den var helt ok. Men jag tyckte att det var för höga knästöd, har ganska långa ben så det blev lite jobbigt..dom blev ivägen. Men man fick en jättebra sits i den :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Ajda
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 165
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp