Dressyrsadlar.... Hjälp mig

Sv: Dressyrsadlar.... Hjälp mig

har aldrig provridit hästen med en hippos, ska göra det tillsammans med sadelprovare och så får hon bedömma hur hon tycker, men hon sa att ja skulle prova en prestige dressyr så det återstå att se.
hade en dressyrsadel frank bain men den blev för smal nu så de e därför ja ska byta å andra sadeln är inte för smal.

jo han kommer nog bredda sig garanterat, välja en bredare bomvidd? jag rider ju nästan aldrig i den andra sadeln, alltid varit dressyrsadeln som mest används. nu rider jag barbacka över stock å sten, löshoppar, longerat, klättrar för att han ska bygga upp sig igen ordenligt.

jag blir så förvirrad av alla sadlar..
men hur är M&N uppbyggda? raka?
jag vill ju inte se bara enspårigt kanske finns andra alternativ på sadlar, ja har provat wellington och de trivs ja med och hästen men den prisklassen är inte riktigt så mycke min mamma hade tänkt att lägga ner på en sadel och hitta inga begagnade i min stlk, vi hade tänkt oss en prisklass runt 11.000:- för en sadel, begagnad eller ny.

karatefisken skrev:
har aldrig provridit hästen med en hippos, ska göra det tillsammans med sadelprovare och så får hon bedömma hur hon tycker, men hon sa att ja skulle prova en prestige dressyr så det återstå att se.
hade en dressyrsadel frank bain men den blev för smal nu så de e därför ja ska byta å andra sadeln är inte för smal.

jo han kommer nog bredda sig garanterat, välja en bredare bomvidd? jag rider ju nästan aldrig i den andra sadeln, alltid varit dressyrsadeln som mest används. nu rider jag barbacka över stock å sten, löshoppar, longerat, klättrar för att han ska bygga upp sig igen ordenligt.

jag blir så förvirrad av alla sadlar..
men hur är M&N uppbyggda? raka?
jag vill ju inte se bara enspårigt kanske finns andra alternativ på sadlar, ja har provat wellington och de trivs ja med och hästen men den prisklassen är inte riktigt så mycke min mamma hade tänkt att lägga ner på en sadel och hitta inga begagnade i min stlk, vi hade tänkt oss en prisklass runt 11.000:- för en sadel, begagnad eller ny.

Då hade jag provat en 35 och kollat om den varit bättre.

M&n är raka, hoppsadlarna är korta, dressyrsadlarna (nya) är längre. Har plats för en ganska hög manke, dock inte hög och lång manke.

Har du en bild på din häst? Så kanske jag kan rekommendera några märken att prova.

Jeg trenger hjelp!!!! Bor i Polen, og det er ikke så lett å finne en sadelutprøver her! Vil gjerne ha en Stübben dressursal, med store vulster. Prøvde i dag Scandica Nova DL på min hest, og den lå ikke bra bak, salputene lå ikke nede på hesten, men svingte oppover. Hvilken Stübben modell vil passe til hesten min? Han er en svensk halvblod, har noe høy manke, og bruker bomvidde 29 - men som sagt så svingte Scandica DL for fort bort fra hesten bak!

Noen som kan hjelpe meg, må virkelig finne sal til hesten min raskt!!

Frågan är ju om någon Stubben kommer ligga bra på din häst.
Men Scndican är den som är mest böjd, så prova de andra så kanske de passar. Avalon och Maestoso är betydligt rakare.

januari20041.jpg

Bild005.jpg

hoppas de här duger.. kan försöka åka ut till stallet och fota hans rygg i veckan när ja får min kamera.

M&N dressyr blir nog lite för rak.
Men FB skulle nog ligga riktigt bra.
Stubben Avalon/Maestoso tycker jag också du ska prova... Hippos blir för svängd... Kanske passar på stallgången, men under arbete tror jag att hans rygg höjs så mkt att det den kommer släppa bak. Isf kanske en top dressage kan passa istället.

ja har ju en frank bain just nu men den är ju för smal.. behöver vid bom. letat efter begagnade frank bain men finns bara 17" å normal bom för de mesta ja behöver ju 16-16,5" å vid.
stübben har ja provat.. de funka inte riktigt.
vad tror du om kieffer?

Kieffer tror jag blir för rakt...

Har du provat Avalon/Maestoso eller har du provat andra Stubben modeller? Det skiljer sig mellan modellerna nämligen.

Nu orkar inte jag bläddra tillbaka i tråden, men har du provat Passier?

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 209
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 278
R
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig... 2
Svar
33
· Visningar
4 600
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka