Dressyrsadlar som lämnar fritt för blygdbenet?

Jag har haft liknande problem och de har löst sig med ny sadel som passat mig och häst bättre, helt utan hål i bommen så mitt tips är att inte begränsa dig till en specifik designfeature utan helt enkelt prova ut en ny sadel enligt konstens alla regler. Om skavet är lite retat vid utprovning bör det vara rätt enkelt att märka när du hittar rätt :angel:

Jag behöver en sadel som är ordentligt bred under sittbenen för att kunna sitta i balans utan att tippa fram på blygdbenet, detta samexisterar sällan med smal midja som man gärna vill ha för att det känns skönt initialt.
 
Equipe Olympia är en sadel jag inte kan rida i för att den tiltar mitt bäcken så jag hamnar på fiffiluran. Det jag skulle testa är en sadel som är lite bredare baktill och släpper ner sittbenen (röva) i sadeln. Om du gillar den smala midjan i Olympia så testa Prestige X Helen FS. Just FS släpper ner rumpan i sadeln trots att det är en djup sadel. Det är den sadel jag på rak arm tror skulle funkat och även passar liknande rygg som Olympia.
Jag skulle precis skriva x-helen också!

Jag har haft olympia och jag trivdes i den, men den är smalare i midjan och känns annorlunda än x-helen.

Både medryttaren och jag har lovprisat x-helenen, för att den är "snäll mot underredet och en rumpdröm".

Så, prova den! Jag har haft den till samma häst som hade olympian.

Min var dock inte FS, utan en ordinarie x-helen i kalvskinn.
 
Jag har haft liknande problem och de har löst sig med ny sadel som passat mig och häst bättre, helt utan hål i bommen så mitt tips är att inte begränsa dig till en specifik designfeature utan helt enkelt prova ut en ny sadel enligt konstens alla regler. Om skavet är lite retat vid utprovning bör det vara rätt enkelt att märka när du hittar rätt :angel:

Jag behöver en sadel som är ordentligt bred under sittbenen för att kunna sitta i balans utan att tippa fram på blygdbenet, detta samexisterar sällan med smal midja som man gärna vill ha för att det känns skönt initialt.
Jag skulle nog hellre fortsätta ha skav än byta till sadel som har bred midja😆
Smärtan jag får i höfter och knän när jag rider i breda sadlar är betydligt värre än skavet. Skavet känns ju bara när jag rider, det andra gör asont hela tiden. Plus då att jag inte kan sitta eller rida vettigt..

Men går säkert att hitta en lösning om jag bestämmer mig för att byta😊

Jag är förövrigt inte säker på att det är för att jag tippar framåt, får skav oavsett hur jag sitter. Det lär nog spela in hur man är utformad😊
 
Senast ändrad:
Jag skulle precis skriva x-helen också!

Jag har haft olympia och jag trivdes i den, men den är mycket smalare i midjan och känns annorlunda än x-helen.

Både medryttaren och jag har lovprisat x-helenen, för att den är "snäll mot underredet och en rumpdröm".

Så, prova den! Jag har haft den till samma häst som hade olympian.

Min var dock inte FS, utan en ordinarie x-helen i kalvskinn.
Jag får ha den i åtanke 👍
 
Hur breda/smala är de olika modellerna? Jag behöver en smalare midja för att komma ner ordentligt i sadeln och för att inte få ont i höfterna, är väl också då jag får skav just eftersom jag kommer ner ordentligt..
Har för mig att jg tyckte medryttarens DM var för bred, men hela sadeln var för stor för mig så kanske svårt att säga vad som var vad. Jag har för mig att jag tyckte det var svårt att komma i position och svårt att inverka..
Jag passar i equipe-sadlarna då jag uppskattar den smala midjan, men prestige x-helen är bara något bredare.
Den sadeln är absolut jämförbar med den smalare midjan på Olympian.
 
Jag har en Equipe Olympia som jag gillar på många sätt, men jag får skav ”framtill” och tycker att det blivit värre senaste tiden. Vet inte om det beror på att jag numera sitter ner mer eller om sadelns balans förändrats (ska boka en koll).

Funderar ibland på om jag kanske skulle byta sadel, det finns väl numera flera sadelmärken som är urskålade och vadderade vid blygdbenet för att motverka just dessa problem? Vilka märken är det jag ska kolla efter isf?

Schleese har jag koll på, fler?

(Vad som passar hästen får jag om det blir aktuellt utreda i ett senare skede😁)
Hade exakt samma problem när jag provade en Olympia. Får också extremt ont i höfterna av en för bred midja. Jag beställde hem en beg Anatomica Shortroll, o den är helt underbar! Så tips är att prova en sådan.
 
Hade exakt samma problem när jag provade en Olympia. Får också extremt ont i höfterna av en för bred midja. Jag beställde hem en beg Anatomica Shortroll, o den är helt underbar! Så tips är att prova en sådan.
Ja en sån har jag ridit i och tyckte väldigt mycket om den!
 
För drygt 20 år sen red jag en häst som hade en Albion, den är den enda sadel jag inte fått ont av.
Vet inte om Albion finns längre. :confused:
Visst gör dem det, Albion var bland de första att ta fram bommar till kvinnliga bäcken, så det låter rimligt det du skriver. Kan ju vara värt att prova för TS :)
 
Jag skulle nog hellre fortsätta ha skav än byta till sadel som har bred midja😆
Smärtan jag får i höfter och knän när jag rider i breda sadlar är betydligt värre än skavet. Skavet känns ju bara när jag rider, det andra gör asont hela tiden. Plus då att jag inte kan sitta eller rida vettigt..

Men går säkert att hitta en lösning om jag bestämmer mig för att byta😊

Jag är förövrigt inte säker på att det är för att jag tippar framåt, får skav oavsett hur jag sitter. Det lär nog spela in hur man är utformad😊
NEJ. Vi måste börja våga säga NEJ till att rida med smärta på detta sätt. Det finns en sadel därute som funkar för DIG också. Leta vidare. Jag önskar att jag hade hittat den där rätta sadeln för 30 år sen, när jag inte förstod varför jag inte kunde sitta lika lätt och smärtfritt som alla andra, allting blev så jäkla svårt. Och jag tänker på dagens ridskoleryttare som genomlider samma smärta och samma tystnad och oförståelse. Jag kan inte ge dem en bra sadel till var och en, men jag kan stötta genom att bryta tystnaden.

Följdproblem av att man får ont av sadeln är :

1) sår som aldrig tillåts läka. Infektionsrisk.

2) din kropp vill omedvetet dra sig undan från smärtan och sätta dig på bakvalvet - med felaktig avlastning och punkttryck under bakvalvet som följd.

3) din kropp kommer omedvetet spänna sig, och fortsätta kompensera balansen som blir off i vitt skilda muskelgrupper med annan smärta som följd.

4) ibland funkar andra stigbyglar också för att avlasta knäled.

5) hål för pubis är en av många möjliga lösningar. En annan är att hitta sadel med rätt vidd för bäckenet och rätt längd. Rätt stöd i sätet för att balansera bäckenet rätt och rätt tjocklek under lillkåpa och ibland storkåpa - några millimeter hit o dit gör extremt stor skillnad.

Tänk dig att sitta av från hästen efter 1,5 timme och inte ha den där värken i pubis, höft, knä, ländrygg och muskler lite överallt som krampar av hur de fått kämpa - inte för att jobba egentligen utan bara av ren kompensation för att du sitter skevt nån annanstans. Tänk dig att det kan vara möjligt. :heart
 
NEJ. Vi måste börja våga säga NEJ till att rida med smärta på detta sätt. Det finns en sadel därute som funkar för DIG också. Leta vidare. Jag önskar att jag hade hittat den där rätta sadeln för 30 år sen, när jag inte förstod varför jag inte kunde sitta lika lätt och smärtfritt som alla andra, allting blev så jäkla svårt. Och jag tänker på dagens ridskoleryttare som genomlider samma smärta och samma tystnad och oförståelse. Jag kan inte ge dem en bra sadel till var och en, men jag kan stötta genom att bryta tystnaden.

Följdproblem av att man får ont av sadeln är :

1) sår som aldrig tillåts läka. Infektionsrisk.

2) din kropp vill omedvetet dra sig undan från smärtan och sätta dig på bakvalvet - med felaktig avlastning och punkttryck under bakvalvet som följd.

3) din kropp kommer omedvetet spänna sig, och fortsätta kompensera balansen som blir off i vitt skilda muskelgrupper med annan smärta som följd.

4) ibland funkar andra stigbyglar också för att avlasta knäled.

5) hål för pubis är en av många möjliga lösningar. En annan är att hitta sadel med rätt vidd för bäckenet och rätt längd. Rätt stöd i sätet för att balansera bäckenet rätt och rätt tjocklek under lillkåpa och ibland storkåpa - några millimeter hit o dit gör extremt stor skillnad.

Tänk dig att sitta av från hästen efter 1,5 timme och inte ha den där värken i pubis, höft, knä, ländrygg och muskler lite överallt som krampar av hur de fått kämpa - inte för att jobba egentligen utan bara av ren kompensation för att du sitter skevt nån annanstans. Tänk dig att det kan vara möjligt. :heart
Jag tycker dock att det där är lite av en utopi! En önskedröm för det inte riktigt så enkelt som att det finns en sadel till alla. Eller ja det gör det men den måste passa hästen oxå och häri ligger problemet. Om man som jag tex har en ganska bred häst som behöver en rejält bred kanal så är det i princip omöjligt att hitta en sadel som är så smal så den skulle passa mig och mitt smala bäcken perfekt, lägg dessutom till extremt kräsen häst så blir det ännu svårare. Det är mycket enklare för dom som har lite bredare backen för där går det i princip alltid att stoppa lillkåpan tex om sadeln är i smalaste laget men i övrigt är perfekt. Men en ryttare med smalt bäcken och en bred häst blir vääldigt svårt.
 
Jag tycker dock att det där är lite av en utopi! En önskedröm för det inte riktigt så enkelt som att det finns en sadel till alla. Eller ja det gör det men den måste passa hästen oxå och häri ligger problemet. Om man som jag tex har en ganska bred häst som behöver en rejält bred kanal så är det i princip omöjligt att hitta en sadel som är så smal så den skulle passa mig och mitt smala bäcken perfekt, lägg dessutom till extremt kräsen häst så blir det ännu svårare. Det är mycket enklare för dom som har lite bredare backen för där går det i princip alltid att stoppa lillkåpan tex om sadeln är i smalaste laget men i övrigt är perfekt. Men en ryttare med smalt bäcken och en bred häst blir vääldigt svårt.
Håller med fullständigt.
Får man till det 80% rätt så ska man vara nöjd.

Men den nivån av smärta och skav som beskrivs är för mycket för att vara hälsosamt i längden - både för ryttare och häst.

Och efterfrågar vi inte en förändring så kommer marknaden heller inte att leverera en lösning.
 
NEJ. Vi måste börja våga säga NEJ till att rida med smärta på detta sätt. Det finns en sadel därute som funkar för DIG också. Leta vidare. Jag önskar att jag hade hittat den där rätta sadeln för 30 år sen, när jag inte förstod varför jag inte kunde sitta lika lätt och smärtfritt som alla andra, allting blev så jäkla svårt. Och jag tänker på dagens ridskoleryttare som genomlider samma smärta och samma tystnad och oförståelse. Jag kan inte ge dem en bra sadel till var och en, men jag kan stötta genom att bryta tystnaden.

Följdproblem av att man får ont av sadeln är :

1) sår som aldrig tillåts läka. Infektionsrisk.

2) din kropp vill omedvetet dra sig undan från smärtan och sätta dig på bakvalvet - med felaktig avlastning och punkttryck under bakvalvet som följd.

3) din kropp kommer omedvetet spänna sig, och fortsätta kompensera balansen som blir off i vitt skilda muskelgrupper med annan smärta som följd.

4) ibland funkar andra stigbyglar också för att avlasta knäled.

5) hål för pubis är en av många möjliga lösningar. En annan är att hitta sadel med rätt vidd för bäckenet och rätt längd. Rätt stöd i sätet för att balansera bäckenet rätt och rätt tjocklek under lillkåpa och ibland storkåpa - några millimeter hit o dit gör extremt stor skillnad.

Tänk dig att sitta av från hästen efter 1,5 timme och inte ha den där värken i pubis, höft, knä, ländrygg och muskler lite överallt som krampar av hur de fått kämpa - inte för att jobba egentligen utan bara av ren kompensation för att du sitter skevt nån annanstans. Tänk dig att det kan vara möjligt. :heart
Ja, det går säkert att lösa med annan sadel. Jag tycker att jag hittat en duglig lösning sålänge genom att smörja in, den minskade friktionen gör väldigt stor skillnad och vissa dagar blir det inte ens skav. Men när jag orkar ge mig in i sadeldjungeln så ska jag såklart försöka hitta en sadel som passar mig lika bra utan att ge skav. Det är ju dock en ekonomisk fråga också, sadlar är dyra och de sadlar jag fått tips om kostar en extra slant jämfört med den jag har idag😊
 
@caballus håller förövrigt med om att vi generellt inte ska stå ut med smärta från sadlar. Jag gick hela min tonårstid med smärta i knäna som ingen förstod vad det berodde på. Nu som vuxen har jag insett att det var min sadel. Fick exakt samma smärta när jag red i en likadan sadel en gång och inser att det var just höfterna som var grundproblemet men att smärtan ”sprider sig” neråt så att jag då uppfattade det som knäsmärta primärt.
Hade inte en tanke då på att jag kunde få ont av sadeln, men därför är jag nu väldigt noga med att inte rida i för breda sadlar. Det här lilla skavet är liksom ingenting jämfört med de smärtproblem jag hade då..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp