Dressyrsadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Retro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 428
R

Retro

Hjälp! Håller på och söker dressyrsadel men känner att det bara är en djungel. Har någon testat Jaguar och Cobra? Vill gärna ha tips och råd från er som har testat flera olika märken. Vill helst inte ha ett djupt säte för jag känner mig inlåst och har får ingen följsamhet med hästens rörelser. Har nån upplevt detta oxå? :confused:

Sv: Dressyrsadlar

Jaguar och Cobra har jag ingen erfarenhet av, men jag vill gärna tipsa om Jensensadlarna, www.jensensport.se

Du kan få din sadel "skräddarsydd" efter både dina egna och hästens mått.
Jag har själv en Jensen Amiral, inköpt 2001, och den är den bästa sadel jag någonsin suttit i under 40 år!

Immer

Är din sadel med djupt säte? Eller har du kanske en annan variant? Har du skräddarsytt din?

Jag gillar också när sätet är ganska öppet. De sadlarna jag gillar är: Arabian Showring
Stubben Avalon
Clincher dressyr (går att få med flatbacksäte)

Prestige hippos har inte heller ett så djupt säte.
Jaguar tycker jag dock är ganska djupa i sätet.

Nej, sätet är inte särskilt djupt och ja, sadeln är skräddarsydd efter mina mått (rumpa, lårlängd, benlängd och vikt)

Immer

Jaguar och Cobra har djupa säten så jag tror att du skulle känna dig "låst" i någon av dem. Amerigo har en modell som heter "CC" som inte är så djupt säte på. (samma kille som designat Cobra och Amerigo.

Fast jag skulle inte säga att cobra har speciellt djupt säte, i alla fall inte den jag provade.
Tycker att det var en skön sadel att rida i även om den inte var utprovad åt mig.

Mvh
Camilla

Tack för tipsen alla! Tänk att det ska vara så svårt att få det att funka för både häst å ryttare.... pust...

Jag älskar (eller snarare älskade) min Jaguar!
Den är mjuk, snygg, lagom djup, lagom stora knästöd o.s.v. Nu har min rumpa blivit jätteliten så det vill inte riktigt funka och jag sitter väl inte så bra som jag kan men men.
Det är bra kvalitétssadlar som är riktigt bra.

Jag har en jaguar!

Den är relativt djup tycker jag men man känner sig absolut inte låst i den enligt min mening........ Den är iallafall otroligt bekväm o ger lagom stöd på alla håll o kanter :love: Den är den underbaraste sadel jag nånsin haft till min häst o överhuvudatget suttit i! :d

Diabolical_Kitten skrev:
Jaguar tycker jag dock är ganska djupa i sätet.

Va? Min Jaguar är definitivt inte djup i sätet. Det var bla. därför jag valde den.

Trådskaparen: Jag :love: min Jagga och har haft den sen år 2000 på tre olika hästar.

Jaguars dressyrsadlar finns både med djupt och flatare säte. Bommen är omställbar och den är stoppad med ull. Älskade mig och tyckte den var skönare än alla de prestige, childeric, röösli och piab (haha, outsider ;)) som jag ridit i tidigare. Kan absolut rekommendera den!

Senast ändrad av en moderator:

har ridit i cobra sadeln,superskön!

Var inne på en sådan själv,men av olika anledningar så blev det en jensen sadel för mig den är :love:

Precis som Popeye skrev så kan man välja mellan flat eller djupare. Jag har ju som sagt flat. Djupt säte fanns inte ens när jag köpte min.

Nej, den är ju jätteflat. ;) Men Jaguar tycker jag är djupa. XKC deep seat gillar jag inte alls då den är så himla djup (och framförallt att sätet börjar slutta upp så fort) och den flatare varianten (provade en äldre, inte den allra nyaste, var från 2001 om jag minns rätt) var ju fortfarande djup. DÅ tyckte jag inte det, men då var jag ju van vid min Windsor som var hur djup som helst, men nu tycker jag att den är djup att sitta i.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Mirre
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är... 2
Svar
31
· Visningar
1 512
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31