Dressyrskydd i färg

Larka

Trådstartare
Här kommer ett i-landsproblem.

Efter mycket spanande, längtande och rotande i plånboken så har jag äntligen beslutat mig för att köpa benskydd från Professional's Choice till Ferrari-fullblodet. Eftersom den fiiinaste färgen är röd (crimson red! :love: ) så var beslutet om vilken färg jag skulle ta inte särskilt svårt (särskilt inte som jag har en ferrari! ;-)

Tanken med benskydden var att använda dom till lite mer krävande pass på banan (typ dressyrträningar) så glad i hågen berättade jag om mitt planerade inköp för min dressyrridande och tävlande kompis....

...som deklarerade att man ABSOLUT INTE kan ha en massa skrikiga färger på benskydden/lindorna när man ska träna dressyr!
Hon tyckte själv att det är fult (vilket inte gör så mycket i och för sig, det är ju jag som ska ha skydden) men framförallt tyckte hon att det ger ett oseriöst intryck och att det är respektlöst mot tränaren att "flamsa runt" med en massa färger. Dressyrskydd ska vara svarta, vita eller möjligtvis bruna.


Så med ett krossat hjärta undrar jag om det helt enkelt bara är att köpa benskydden i typ svart istället? Ger det ett dåligt intryck om man rider runt med färgglada benskydd? Vad tänker ni om en person som kommer in på en dressyrträning med röda, turkosa eller kanske rosa skydd? Vill varken förolämpa någon tränare eller framstå som oseriös, tyckte bara att det skulle vara lite fint med färg liksom :-(
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrskydd i färg

Köp de skydd du vill ha. Kommer denna kompis med några mer knäppa påståenden om ditt färgval (!) på utrustningen så kan du ju alltid bara säga att: Sån tur att det inte är du som ska använda grejerna då.

Tror knappast att nån tränare skulle slänga ut dig från träningen oavsett hur omatchad du skulle vara -jag menar, hur ful man än skulle kunna vara så spelar ju inte det in på träningen och tränaren får ju inget betalt om den slänger ut eleverna för att de har färgade skydd ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrskydd i färg

Nä, det du säger är ju helt och hållet sant.
Men lite nyfiken blir jag ju ändå; kan tänka mig att det finns en och annan dressyrtränare som kanske är mindre imponerad av lite mer okonservativ utrustning så att säga ;) Så som fråga att resonera kring är det faktiskt lite intressant ändå.
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Vad är det för dumheter!?
Du kan ha vilka färger du vill utan att bli oseriös.
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Tanken med benskydden var att använda dom till lite mer krävande pass på banan (typ dressyrträningar) så glad i hågen berättade jag om mitt planerade inköp för min dressyrridande och tävlande kompis....

...som deklarerade att man ABSOLUT INTE kan ha en massa skrikiga färger på benskydden/lindorna när man ska träna dressyr!
Hon tyckte själv att det är fult (vilket inte gör så mycket i och för sig, det är ju jag som ska ha skydden) men framförallt tyckte hon att det ger ett oseriöst intryck och att det är respektlöst mot tränaren att "flamsa runt" med en massa färger. Dressyrskydd ska vara svarta, vita eller möjligtvis bruna.

Hälsa din kompis att det är såna som h*n som ger såna som Lasse Anrell konstiga fördomar...
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Tja röda PC är ju lite western-varning kanske. ;)

Jag avskyr rött, känner mig helt stressad av den färgen och tycker det är väldigt fult med röd utrustning. Så skulle inte ha något rött på mina hästar öht, inte ens lindor. Skulle heller haft de giraffmönstrade PC än röda.... :p

MEN det är ju din häst och dina benskydd och klart du skall ha den färgen som DU tycker är snygg!! :)

Tror ingen dressyrtränare blir förolämpad av udda färger, kolla bara på Ankys silverstövlar. Smaken är olika, och tränaren bör vara mer upptagen av hur du rider än vilken färg hästens benskydd har.
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Jag tror nog att dressyrtränare är mer intresserade av exempelvis vilket bett du använder än vilken färg benskydden har. Och om en tränare någonsin nämnde att jag såg oseriös ut på grund av mitt färgval på utrustningen skulle jag nog rätta mig efter att tränaren är precis lika oseriös i sitt sätt att träna och aldrig anlita den tränaren igen. Jag betalar inte flera hundra kronor per timme för att någon ska säga vad min häst passar i. :mad:
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Klart du kan ha röda skydd om du vill ha det. Tränaren bryr sig knappast om vad du tar på hästen så länge det passar och sitter bra.
Det finns alltid folk som älskar färger andra hatar och det är väl det som är lite kul att inte alla ser likadana ut :)
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Eller hur, tänk om alla i hela världen gick med samma uniform, hur kul vore det!?

Våga vara dig själv och klä hästen och dig i det du tycker är fint. :)
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Och själv tycker jag att rött är skitsnyggt! Jag har själv tittat på samma skydd som du i samma färg och är riktigt sugen. Jag rider främst dressyr.
Använder mkt brunt, beige, svart och vitt men gillar en färgklick ibland.

Har svarta och marinblå schabrak med röd-vita kanter som kombineras på olika sätt med matchande färger och till dessa skulle skydden passa suveränt!

Jag tycker absolut att du ska köpa dem, i synnerhet eftersom du redan förälskat dig i dem. Skit i vad andra tycker. Personligen är jag inte heller mkt för skrikiga färger men det beror ju helt på hur man kombinerar dem. Neonfärger faller mig inte alls i smaken men rött och eventuellt turkos och gult kan vara snyggt om man matchar det på ett schysst sätt.

Detta ekipage är t.ex. välmatchat med rött utan att det blir skrikigt eller fult
http://www.google.se/imgres?q=dressyr+%2B+r%C3%B6tt&um=1&hl=sv&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4ACAW_svSE413SE414&biw=1366&bih=498&tbm=isch&tbnid=HVTfNX7N8iNPjM:&imgrefurl=http://linnforsstrom.blogg.se/2011/may/&docid=5-Dby7rNqTUu0M&imgurl=http://linnforsstrom.blogg.se/images/2011/dr-9_143189463.jpg&w=482&h=340&ei=rJAxT6DzNYj34QTE7KT2BA&zoom=1&iact=rc&dur=281&sig=114055223215707085150&page=12&tbnh=127&tbnw=180&start=200&ndsp=21&ved=1t:429,r:18,s:200&tx=52&ty=124
Mvh JV
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Gud vad löjligt. Klart man kan ha dressyrskydd i färg! Sågs inte Adelinde härom veckan i limegrönt schabrak? Kan en EM-guldmedaljör ha skrikgrönt kan ju du naturligtvis ha snyggrött. :)
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Kl*
Det är ju snyggt med färg!
Så länge utrustningen matchar så är det ju inga som helst problem! Själv har jag ett supersnyggt, tomterött dressyrschabrak med matchande lindor som jag väldigt gärna skulle använda, om det inte var så att det är för stort för min häst...
Vitt och svart kan vara snyggt - men inte alls lika roligt som utrustning med färg, om ni frågar mig :)

Så - självklart ska du ha de skydd du vill ha! Det är du som ska använda dem och det är du som ska vara nöjd helt enkelt.
Och en dressyrtränare som tar en för att vara oseriös bara för att man har lite färg på sig, hur bra är den egentligen? Oseriös är man ju om man inte tar träningen på allvar i så fall och kanske utstrålar att man inte alls vill vara där eller att det lika gärna kunde kvitta om tränaren var där. Eller om man alltid kommer sent eller liknande, då skulle jag som tränare bli less. Men inte för ryttarens färgval.
 
Sv: Dressyrskydd i färg

*kl*

Färgklickar kan vara snyggt!

Däremot skulle jag aldrig köpa så dyra skydd i någon "skrikig" färg eftersom det blir så svårmatchat.
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Klart du ska köpa de röda skydden som DU tycker är fina!

Jag kan inte tänka mig att en tränare skulle anse dig som oseriös om du kommer med ett par röda skydd!

Dock uppskattar jag ekipage som är någorlunda matchade vad gäller färger för annars försvinner mitt fokus från ryttare och häst och jag stirrar mig blind på en massa olika färger..
Tex röda benskydd, neongrönt schabrak, ljusblå ridbyxor och en skrikrosa jacka..

Men bilden som visades med röda lindor som möttes upp av det blå schabraket med rödvita detaljer tycker jag är jättefint!
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Var det dummaste jag har hört.
Jag rider dressyr och lindar iof benen men har alla möjliga färger på både lindor och schabrak.Rött, lila, gult, rosa,blått osv.
Det har rätt många i mitt stall(står i rent dressyrstall)
Så hälsa din komisa att det är 2000 talet nu och då gäller FÄRG=)

Dom skydden är SUUPER hästen får superstöd=) BRAköp=)
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Min lilla isis i rött=) (efter en dressyrlektion för tränare)

bilder025.jpg
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Har också likadant schabrak och matchar med antingen blåa eller röda lindor och har aldrig hört från någon tränare att det skulle vara oseriöst :)
 
Sv: Dressyrskydd i färg

+ alla ni andra

Tack så mycket, nu känns det bättre!

Att någon skulle tycka att det var fult gör mig förvisso inte så mycket, det var mer detta med att det skulle vara respektlöst eller oseriöst som gjorde mig velig. Men det är ju precis som ni säger, har dressyrtränaren inget bättre för sig än att glo på benskydden så kan det nog lika gärna vara i alla fall. :devil:

Det enda som jag inte riktigt tänkt på är detta med matchningen. Det blir ju väldigt besvärligt att ha t.ex ett turkost schabrak och röda benskydd... :crazy:


Nå ja, oavsett färgval så ska jag inte låta nån dressyrfjomp styra mig! Jag lovar. ;)
 
Sv: Dressyrskydd i färg

Det enda som jag inte riktigt tänkt på är detta med matchningen. Det blir ju väldigt besvärligt att ha t.ex ett turkost schabrak och röda benskydd... :crazy:

Besvärligt vet jag väl inte..
Tror det är lika enkelt att sätta på ett turkost schabrak som ett rött ;)
Men om matchningen blir så vacker ja det är en annan sak...
Du får köpa skydd i varje färg så du kan matcha schabraken :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp