Dressyrvalack blir andelshäst

Sv: Dressyrvalack blir andelshäst

ehhh å vad tjänar man på det?
Easy har ju på trav och galopp å det förstår jag, men en ridhäst som förmodligen BARA kostar pengar, inte lär de dela ut eventuella prispengar till delägarna?!

känns som att de bara vill att folk ska sponsra med häst till andra...

Fast hur många år tar det inte att utbilda en dressyrhäst?

Jag förstår att man vill ha in bra hästar i sporten, men frågan är om det här är ett upplägg där man kan göra någon som helst vinst som andelsägare?

en häst är typ alltid en hobby, det ska man inte glömma... den kostar ju hela tiden... hur många hästar kan säljas för 1 miljon?

Å ska den utbildas av ett proffs å tävlas å resa å veterinär osv osv... minst 10 000/månad, det blir 120 000/år. Hur stor är chansen att man får 600 000 efter 5 år, å då har den gått +/- 0...

Nä... JAG skulle aldrig gör det, lägger hellre de där pengarna på mitt eget intresse :)

*edit, lite räknemissar.. .haha

Tycker inte heller det låter som något lockande erbjudande för hästägande. Som skrivet innan så kan man ju ha lite roligt som delägare till en trav eller galopphäst men en ridhäst som utbildas för att säljas?????
Den lär ju inte direkt ge någon vinst till delägarna och till motsats till trav och galoppdelägare så kommer man ju inte heller att ha något att säga till som rörande hästen.
Det här är nog mest bra för den ryttare som får lov att utbilda den "gratis"...inte för någon delägare som får betala för det.
Hade det varit en avleshingst som man satsade på och som då faktiskt kan ge lite inkomster på sikt, då hade det varit något helt annat än en valack.

en häst är typ alltid en hobby, det ska man inte glömma... den kostar ju hela tiden... hur många hästar kan säljas för 1 miljon?

Å ska den utbildas av ett proffs å tävlas å resa å veterinär osv osv... minst 10 000/månad, det blir 120 000/år. Hur stor är chansen att man får 600 000 efter 5 år, å då har den gått +/- 0...

Nä... JAG skulle aldrig gör det, lägger hellre de där pengarna på mitt eget intresse :)

*edit, lite räknemissar.. .haha

Det finns ju en anledning till varför det bara är ett fåtal hästar som väljs ut för att säljas i andelar, ingen av hästarna hittills har ju varit något skräp. VH i detta fallet, har ju otroligt hög kvalitet på sina hästar som säkerligen kan komma mycket långt upp i klasserna.
1miljon säljs inte en häst i högre klasser för, bra mycket högre än så, som du även kan läsa på länken jag skrev in tidigare.

Visst tar det många år att utbilda en häst, det är ju just därför dom har startat detta, för att dels gynna sporten, då det är dyrt att ta fram en häst till klasserna vi pratar om, men betydligt billigare som 20 eller 100 delägare. Det gynnar även den svenska aveln då man får in hästar i sporten som presterar.
De som går in som andelsägare får dessutom chans att vara med vid större evangemang, får följa sin häst på vägen upp och planen är ju att sälja vid en viss tidpunkt och förhoppningsvis gör man ju en bra affär.
Per månad lägger varje andelsägare (beroende på 100 eller 20 st) mellan 200 kr till ca 900kr...
Inte alls mycket pengar om man är intresserad av sporten men själv inte kan eller vill tävla på den nivån men gärna vill gynna sport/avel/ryttare och dessutom ha en chans själv att tjäna en liten slant.

Räknar man med 900:- i månaden som blir ca priset på denna hästen så är det 10,800kr per år. säg man har hästen i 7 år, då den går svår klass som 10 åring (antagligen tidigare..) så har du lagt 75,600kr + inköp 18,000kr = 96,600kr.

Säljs hästen för säg 5 miljoner och det är 20 delägare så får man 250,000kr tillbaka, därmed har du tjänat 153,400kr.
Säljs den för ännu mer pengar, vilket man ju kan tro då det står en svårklasshäst säljs för mellan 20 och 40 mille, så har du ju vid 20 miljoner gjort en vinst på nästan 1 miljon, så absolut finns det en otroligt bra tanke för det!!

MEN! självklart är detta inte något alla vill göra, det förstår jag, men grundtanken och idén är riktigt bra och gynnar många! Har man 200 kr över varje månad som man ändå inte har något "vettigt" att spendera på så kan det ju helt klart bli värt det! Dock är ju den vinsten något lägre eftersom man är 100 delägare men även har minskad kostnad varje månad.

Tittar man på hemsidan så verkar det ju inte vara någon anstormning på andelarna iaf. Hopphästen har inte heller den fått några "delägare".

Den första andelshästen Bombay verkar det ha funkat med, det var ju den första som såldes som andel, i våras. Men absolut att det säkerligen tar ett litet tag innan det blir klart från det att de läggs ut tills det att rätt antal köpare är med i matchen :)

Sen som tillägg på det långa inlägget:
Självklart kan hästen bryta benet efter 1 år och då är ju pengarna kastade i sjön, så ett solklart sätt att tjäna miljonen är det ju inte, men om man har intresset och möjligheten så kan det vara ett kul sätt att försöka på :) :)

Även att den inte räcker i kapaciteten trots noga utvald osv osv.:)

Jag har ingen koll på svårklasshästar å dess priser... men, 20-40miljoner kostar väl ändå inte en dressyrhäst på 10år? Eller pratade du hopphäst?

Jag gillar mina rikshästar på galoppen å travet... har till å med fått rida min riksgaloppör ;) Min dyraste ridtur ever, men det var kul! ;)

Enligt hemsidan är det dom priserna som gäller för en svårklasshäst.. det är den jag utgått ifrån.

Men visst, chansen att tjäna massa pengar är större om man köper trisslotter för 100.000, men jag antar att de som investerar i en sådan här häst har intresset för ridsporten och därav tycker det kan vara kul! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Så nära det går att komma 100 procent - så bra var Springbank VH II riden av världsryttaren Severo Jurado Lopez. Tre hingstar stod för...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 29-åriga fälttävlansryttaren Maxime Debost avled i dag på eftermiddagen efter ett rotationsfall på tävling. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
367
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det offentligt vilka 3-åriga hästar som kommer visas vid hopphästauktionen Swedish Select Horse Sales. Se hela listan här. ...
Svar
0
· Visningar
818
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ulla Håkansons topphäst Richelle 2 pensioneras från tävlingsbanorna och flyttar till sin uppfödare för att bli avelssto. Samtidigt har...
Svar
0
· Visningar
433
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka