Dricka ur en bäck?

Sv: Dricka ur en bäck?

Säger som flera andra, om hästarna får välja mellan att dricka från naturliga källor av olika slag och vattenkar väljer de de naturliga!

Naturligtvis ska man kolla vattnet, men det är ju gjort. :)

Antagligen skulle det inte vara några problem med bara en bäck. Men om jag fick välja skulle jag se till att det fanns tillgång till annat vatten också.

Vi har våra islandshästar gåendes på bete i två olika hagar med öppning emellan, en jättestor gräshage med bara ett träd och i den andra är det nästan bara träd och buskar och den rinner det en fin bäck genom. Det är kanonbra! Vattnet är bra och vi slipper släpa dit vatten och hålla rent i kar. Så länge inte vattnet är dåligt, sinar eller blir stillastående i bäcken så funkar detta super för våra hästar! :banana:

Det är säkert inget fel med att låta hästarna dricka ur bäck. men jag själv föredrar att vattna dom för då känner jag att jag har koll på hur mycket vatten dom får i sig ca. Men det är ju ´bara för att det känns bäst för mig :)

Det är nog inget du behöver beskymmra dig om så länge du vet att vattnet är friskt. Hästar dricker hellre rinnande vatten än ljummet vatten i balja..
Vi har en bäck som kommer från berget och som ska ner till sjön som ligger längst ner till hagen

Min "riverhorse" skulle bli totalt depp om han inte fick bada i sin bäck varje dag :D eller beta av kanterna där ingen annan har varit före

mindre glad matte när han har lera upp till knäna på alla fyra..:grin:

Det är nog inget du behöver beskymmra dig om så länge du vet att vattnet är friskt. Hästar dricker hellre rinnande vatten än ljummet vatten i balja..
Vi har en bäck som kommer från berget och som ska ner till sjön som ligger längst ner till hagen

Min "riverhorse" skulle bli totalt depp om han inte fick bada i sin bäck varje dag :D eller beta av kanterna där ingen annan har varit före

mindre glad matte när han har lera upp till knäna på alla fyra..:grin:
:D underbart!!

Tack för alla svar buke är verkligen bra som hjälper en med ens funderingar :)
Nu kan jag nog inte åka dit ändå pga hon blev enda stoet :cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 289
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
714
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.