Dricker inte efter operation? Tips önskas.

Luff

Trådstartare
Igår har det rensats upp en sprucken menisk och tagits bort plattan efter korsbandsoperationen på Fiffi.
Natten innan ville hon inte dricka och inte heller på morgonen då vi åkte bil i 3 timmar - på hemvägen sölade jag med lite vatten i munnen på henne så hon inte skulle bli fnastorr då det var varmt i bilen och hon snarkade med öppen mun. Hon drack inget på hela kvällen igår heller då hon var rätt så drogad. Således inget vatten drucket sen söndag eftermiddag/tidig kväll.
Idag har jag matat henne med någon dl fryst smoothiefrukt och hon har lapat i sig 6-7dl fil.
Hon har kissat 3 ggr helt ok men urinen är koncentrerad = luktar starkt.
Hon är pigg och tycker inte alls att hon är konvalescent men dricka ska hon inte.

Min fundering gäller mest hur kroppen mår av smärtstillande om det inte vätskas upp i systemet.

Hur viktigt är det att få i vätska snabbt?
Kan jag avvakta eller ska jag ge mer fil som hon ju äter.

Hon väger ju 46 kg så 7 dl fil på 1 1/2 dygn känns inte ok.
 
Vad du kan göra är att gå till mataffär och kolla efter en burk med fryst nötblod. Det tinar snabbt och blandar man det i vattnet borde hon vilja dricka. Jag köper sådant på Hemköp och det kostar ca 20kr för en halvliter.
 
Vad du kan göra är att gå till mataffär och kolla efter en burk med fryst nötblod. Det tinar snabbt och blandar man det i vattnet borde hon vilja dricka. Jag köper sådant på Hemköp och det kostar ca 20kr för en halvliter.

Smaksätta vatten alltså. Tyvärr är hon allergisk men ska fundera på vad som går att använda.
 
Jag har anvant bade vom och kattmat for att smaksatta vatten till Diva nar hon inte ville dricka. Hon dricker som en svamp om det bara smakar gott. :p
 
Jag hade gått till ett apotek och bett om en dosspruta man har när man ska få i små barn medicin. Sen hade jag gjort en vätskeersättning för hund och sprutat in små doser i munnen typ en gång i timmen.
 
Jag hade gjort som @McFlurry om det inte funkar att blanda i något gott. Fil kan du så klart ge. Kan du späda filen med lite vätskeersättning så är det kanon. Vätska behöver hon definitivt få i sig. Det är inte alls bra att bli uttorkad eftersom det belastar njurarna.

Känns tandköttet klibbigt istället för vått och glatt när du drar fingret över det så är hon uttorkad. Hur snabbt nackskinnet drar sig tillbaka om du nyper i det är också en indikation. Får du inte i henne vätska så kan du behöva åka till veterinären för att vätska upp henne.
 
Blandade ut filen med vatten, tack för tipset. Nu har hon druckit en halvliter. Märklig jycke att vattenstrejka.
Gjorde samma sak när hon hade haft diarré för något år sedan. Då fick jag igång henne genom att gå ner med henne till skogsbäcken är hon älskar att dricka. Det kan jag inte göra nu.
 
Bra att hon dricker nu då!

Ett annat tips kam vara att lägga något gott i vattnet. Alice var magsjuk härom veckan och vattenstrejkade sig till uttorkning. Jag la då lite bacon i vattenskålen, med typ 2 cm vatten i, som sjönk. Alice fattade nästan direkt att hon var tvungen att dricka upp vattnet för att nå baconet! (Funkar iofs inte om man har en hund som gillar att ha nosen i vatten..)
 
Upptäckte igår att hennes liiite korkade syrra heller inte druckit. Antagligen dricker hon när Fiffi dricker.
I det fallet räckte det dock att jag låtsasdrack så började hon också. Gick åt mycket vatten där.
Fiffi vägrar dock befatta sig med vatten, fil funkar men späder jag ut det för mycket så rynkar hon på näsan. Jäkla djur. Funderar på att blanda juice.
 
Nu har hon fått i sig någon halvliter vatten - med en halv torskfile i småbitar i. Dyrt ska det vara.
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp