Dricksglas?

Thaliaste

Trådstartare
Jag har några urbrunna ljusglas som jag tycker är väldigt charmiga, och skulle vilja ha som dricksglas. Plast använder jag bara sådant som är godkänt för livsmedel, men är det även dumt att använda glas som egentligen inte är gjort för att användas till livsmedel?
 
<snip> Plast använder jag bara sådant som är godkänt för livsmedel, men är det även dumt att använda glas som egentligen inte är gjort för att användas till livsmedel?

Det finns ingen anledning att fundera pa det vad det galler glas. Glas ar gjort av natur matrial och lacker inte ut giftiga eller konstiga amnen i maten och drar inte heller at sig som plast gor.

Glas ar gjort av sand, soda, och limestone. Har anvander man oftast sand fran havsstrander da de ocksa innehaller silica och lime som kommer fran finfordelade snack skal. (Langst Stilla havs kusten har finns det glasblasare i varenda liten stad, mycket populart och trevligt att titta pa)
 
Generellt är glas ett säkert material vad jag förstår det som, men finns helt klart undantag. Förr i tiden gjorde man glas med inblandning av bly och färgade glas kan innehålla metaller och ämnen som är mindre lämpliga att få i sig. Jag hade tagit det säkra före det osäkra och inte använt glas som inte är tänkt för livsmedel i någon större utsträckning som dricksglas.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 656
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Har fått ett GoGiftpresentkort som jag skulle vilja använda på Zalando, men jag hittar bara hur man köper/löser in deras presentkort...
Svar
5
· Visningar
392
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 149
Senast: starcraft
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp