true_blue

Trådstartare
I en annan tråd tas frågan om drivning upp i förbigående. En av forummedlemmarna menar att en känd tävlingsryttare inte driver. Nu kanske detta inte är rätt forum - då får väl moderator flytta till dressyr? Men jag blir intresserad och vill gärna veta vad ni anser är drivning?

Är det bara när ryttaren bankar med skänkeln? I så fall håller jag med forumkollegan om dressyrmadamen i fråga - bankar gör hon inte.

Min tanke är att det man gör för att hästen ska gå fram är drivning - det går ju att öka-minska-stanna-starta självklart finns det drivning.
Många hjälper kan användas - skänkel - sits - vikt-hand- röst .../T_B

Sv: Drivning

Jag instämmer helt!

Går inte dressyren ut på, att hjälperna ska vara så osynliga för publik (och för al del - domare i de fall det är relevant) som möjligt? Det var i alla fall, vad jag också trodde. Allt för att visa en lätt, dansant skönhet.

Själv tycker inte jag att det är särskilt vackert när ryttare sitter och "hackar takt" med sporrar och underskänkel, som man ibland gjorde som ponny-/ridskoleryttare innan man fick kläm på det hela.

Hon driver med sätet och använder bara skänkeln när hästen skall svara direkt mer framåt enligt henne själv iallafall.

Men dressyrdamen Flash :angel: anser inte att drivning är banka med skänkel utan rida med sätet. Självklart gör hon det (den damen som diskuterades i tråden alltså) MEN det handlade nog inte om det, utan om att hästen är så framme att den går för egen maskin så att säga och bara behöver understödjas och vid behov fås att gå fram mer. Självklart rider man i varje steg om man vinner VM:angel:

Du missförstod nog eller så blev det otydligt från mej kanske. Säkert det senare.

Rider man på den nivån som diskuteras här- så har man hästen så pass mkt emellan hjälperna och främst framme för framåtdrivande hjälper att man knappast behöver andvända en synlig underskänkel.

Jag kan tänka mig att tajmingen bara behöver en uns sits och uns till eftergift för en ökning.

Min tanke är att det man gör för att hästen ska gå fram är drivning - det går ju att öka-minska-stanna-starta självklart finns det drivning.

Det är väll detta som är finessen med dressyr :D ..att man kan göra ovan beskrivet UTAN att det syns...dvs bara med säte och med en redan färdig skolad motor från hästens sida.
(sen kom det jö fram i rk-tråden att denna ryttare bara valde hästar med just stark egen motor)

Det var appropå på om man anser att den hålls stenhårt i munnen.
Om det görs, så krävs mer drivning än bara sätet.
anser då att ryttaren kanske tar i den, men har timing.

Jomenvisst.

Det jag ville belysa är mer hur vi använder språket. Man "ser inte att tanten bankar". Blir "hon driver inte". Betyder det att drivning = banka med skänkeln? Nej enligt mitt - och tydligen ditt sätt att se.

På samma sätt diskuteras om man överböjer. Flera säger att de förböjer, men när de beskriver förstår man att de menar böjer. FÖRböjning betyder att det är FÖR mycket.

Petigt? hoppas att du förstår, jag är inte ute efter att "peta" - bara onödigt med missförstånd pga ord. Det är så mycket som är svårt nog ändå. mvh/T_B :)

Liknande trådar

Bukefalos Många, jag också, anser att det är positivt med trådar som har bra informativa rubriker som gör att man snabbt och lätt hittar ämnen som...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: mandalaki
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har... 2 3
Svar
40
· Visningar
7 428
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så... 2
Svar
30
· Visningar
3 393
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka