Dröglapp på niner

vad i hela fridens namn är en dröglapp? och var sitter den på en kanin???
 
Som en dubbelhaka typ. Eller nåt :crazy: Har för mig att bara hanar fick ha? Vad jag läste i en bok iaf... :crazy:
 
Eftersom kaniner är flyktdjur kan de inte samla överskottsfett på magen utan dubbelhakan är fett! Bara honor av stora raser får ha det!
 
hehe...
då är min olaglig då...
fast hennes e bara hud och päls...
 
Jasså, du menar hakpåse! Honor av ALLA storlekar får det! Fettreserv, antar att det kan behövas när de blir dräktiga o ska ge di. Ger poängavdrag för honor (liten påse) på utställning och är diskvalificeranade för hanar (o stor hakpåse på honor).

De allra flesta honor får hakpåse efter sin första eller andra kull.
 
Nja honor av dvärgvädur o hermelin får INTE ha hakpåse!

Och de får inte hakpåse även om de vart dräktiga om man inte gett för mycket pellets. Deras kroppar ställer om sig med långsammare ämnesomsättning så de ska INTE ha mer mat under dräktigheten (då är fetma tom farligt vid födseln) och lite mer vid digivningen men inte så mycket mer pellets útan mer grönt icke fettbildande och ca hälften så mycket mer pellets bara. varje hona är dock unik och man får kolla så hon inte blir benig och utfodra utefter det!'
Hakpåse är lite ärftligt oxå.
 
alla kaniner av alla storlekar, raser och kön kan få sk hakpåse pga FELAKTIG UTFODRING - de är helt enkelt överviktiga och det är banne mig ingentning man ska vara stolt över eller bortförklara som 'fettreserv'. suck.
 
men om den består av hängande hud och MASSA tjock päls då??
 
förklara då för mig varifrån den kommer och hur många vilda kaniner du ser med fettkrage?
 
hon har varit överviktig och nu gått ner..
men "hakan" finns kvar...
men d e inte fett utan hud och massa päls..
tyvärr så får jag ofta höra att hon e överviktigt p.g.a. den...
men sen så e d ju skillnad på våra tamkaniner och d vilda..
våra e ju avlade på annat sätt och äter annan mat. våra behöver oftast inte heller söka och "arbeta" för föda...
 
Vem har pratat om att vara stolt över hakpåse? Var snäll o lägg inte ord i annans mun! MIN erfarenhet är att kaniner, dvärgvädurar, visst får hakpåse, trots bra utfodring och UTAN att vara feta! Det är som sagt ärftligt, i hög grad dessutom.

Har haft honor från olika linjer/uppfödare både med och utan hakpåse likaså med egenuppfödda honor. Vissa får det direkt efter första kullen och går inte att ställa ut sen, andra får det inte alls.

Det är inte bara dumt att genast dra en massa slutsatser om andras sätt att föda upp kaniner och utfodring, det är väldigt omoget och snudd på oseriöst. Trots dina ibland väldigt bra svar härinne så undrar jag hur mycket erfarenhet du har egentligen? För i så fall hade du inte uttalat dig som du gör!

Hakpåse ÄR så vitt jag vet en slags fettreserv, hur stor eller liten den än är. Kaniner får hakpåsar utan att vara överviktiga eller felutfodrade. Så är det bara. Och det är starkt ärftligt. Förr hade nästan alla det, små som stora raser, men man har gjort rätt mycket för att avla bort det. Förr fick man inte heller avdrag/blev diskad på utställning för hakpåse.
 
visst kan jag ändra mig, jag försöker hela tiden vara öppen för att lära mig nya saker ang kaninutfodring eftersom jag är mycket intresserad av ämnet, det finns så mycket att ta upp.
men att fettkragar skulle vara ärftligt köper jag absolut inte, det saknar logik liksom att dvärgvädurar skulle vara speciellt utsatta för detta.

däremot är det svårare att utfodra dvärgraser med mängd kraftfoder, speciellt eftersom de pga högre förbränning kräver mer fibrer.
 
Har aldrig påstått att just dvärgvädurar skulle vara speciellt utsatta! Du får kanske läsa lite noggrannare också... Fettkragar känner jag inte till heller, däremot hakpåsar! Och det är mycket vanligt. Hur det är med hermeliner har jag ingen aning om, har aldrig fött upp såna. Men jag har för mig att DU har hermeliner? Och inte dvärgvädurar, eller? Du kan höra med vilken erfaren uppfödare som helst, hur ärftligt det är med hakpåsar. Men som sagt, fettkragar vet jag inget om.

Tycker inte heller det varit svårt att utfodra mina dvärgvädurar, men så kan jag ju en del om kaninfoder och vet hur jag ska sätta samman det. Ingen av mina hanar har någonsin haft hakpåse, men en del av honorna (vissa egna och inköpta). Har sett att honor som fått hakpåse tidigt i större grad nedärvt det till sina döttrar. Medan andra honor som inte haft hakpåse alls att tala om fått döttrar utan, som inte heller utvecklat det i högre ålder trots egna kullar.

Förstår inte hur du kan blanda in logik i ärftlighet? Det är mycket som är ologiskt som ändå är ärftligt. Och tvärtom.

Egentligen är det väldigt logiskt med hakpåse hos kaniner (honor). Man kan ju se det som en fettreserv som inte är ivägen för rörelserna.
 
Det är mycket sannolikt att ärftlighet
spelar roll. Man har sett att människor
vars förfäder levt i t.ex. öknen lättare
blev överviktiga. Det var en egenskap som
var livsviktig på den tiden, men inte
önskvärd idag när vi har konstant tillgång
på föda.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För tio år sedan grundade Nina och Sophie Fornander Active mineral. I dag har bolaget bytt namn till Minerals by Nordic. Man säljer...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nina Lilja är en av landets mesta tävlingsryttare i dressyr 2023. 69 starter med tio hästar. Men den som tror att hon kuskar land och...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Nina Hofmann Küppers tränade hoppryttare i Tyskland var hon ibland tvungen att slänga in bommar i övningen, för att fånga deras...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Enligt ridläraren Nina Lauri kommer det att bli ännu fler anmälningar om skador framöver.
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp