Drömchans, eller..?

StopMeJune

Trådstartare
(hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den)

Hej alla kloka Bukefalister!

Jag skriver inte ofta här men läser desto mer, och nu skulle jag behöva er hjälp att fundera kring ett beslut jag måste ta. Och jag tror att ni andra hästmänniskor kan hjälpa mig en god bit på vägen.

Förra sommaren så flyttade jag (motvilligt) tillbaka till Stockholm p.g.a. ett jobberbjudande. Jag har jobbat ett år, trivs bra, jobbet kan vara stressigt men är samtidigt roligt och stimulerande. Nu har jag fått veta att jag kan få ett års visstidsanställning till, och det är jag glad för eftersom att det inte finns många jobb inom min bransch. Nackdelen är då att jag måste stanna i Stockholm ett år till... Inte min dröm egentligen. Men kanske värt det p.g.a jobb? (Vet inte vad jag annars ska hitta på/ta vägen - flytta hem till föräldrarna och vara arbetslös känns inte så hett vid 27 års ålder...).

Orsaken till att jag inte vill bo i Stockholm är att jag absolut inte är någon stadsmänniska, jag mår dåligt av stressen, blir galen på allt folk och bilar, får nästan panik av kollektivtrafiken och av hur mycket tid man lägger på att pendla. Inte så jag i vill tillbringa mitt liv helt enkelt.

Mina intressen har inget med stan att göra, jag tycker om att vara ute i naturen, med hundar eller häst eller vara i stallet. Allt detta blir enligt mig krångligt, omständigt och onödigt dyrt på den här bostadsorten. (Häng inte upp er på min anti-Sthlm inställning, och ni Stockholmare behöver inte ta åt er, jag är infödd 08:a själv men det är helt enkelt inte min kopp te).

Så första frågan är: stanna kvar och jobba, eller göra något annat? Jag tror att jag redan har kommit fram till att jag vill stanna, trots allt.

Men då återstår problemet med boende. Där jag bor nu kan jag bara bo juni ut, sen måste jag ha något nytt. Inte lätt på Stockholms bostadsmarknad. Jag står inte i någon bostadskö (och vill verkligen inte sitta i en miljonprogramslägenhet i någon förort). Jag kan inte/vågar inte ta lån för att köpa boende eftersom att min anställning är så osäker. Återstår uthyrning, finns i stort sett bara rum att hyra, väldigt få lägenheter, inte ens 2:a handskontrakt.

Men så hittade jag något: boende på en stor hästanläggning söder om Stockholm, ca. 3.5 mil/30 min med bil till jobbet (jag bilpendlar MYCKET hellre) och med plats för hästen på lösdrift (som jag vill ha). Finns allt jag behöver; 2 ridhus, ridbanor, träningar etc. Boendet för mig skulle vara en liten 2:a på 35 kvm, kostar 3900:- i månaden inkl. el och allt! För hästen skulle det kosta 2900:- och då ingår allt, fri tillgång på hösilage m.m.

Det låter ju bara för bra! Jag skulle få mer tid till hästen och jag skulle ha råd, toppen..?!

...MEN, det som inte känns så bra är: boendet, inte superfräscht (fast hur mycket tid spenderar jag hemma egentligen?), anläggningen är inte jättecharmig men fullt funktionsduglig, dock lite sliten. Ägaren var jättetrevlig mot mig men man har ju hört saker.... Och hur en person är när man kommer och tittar och hur den blir sen kan vara två olika saker, det vet jag sen tidigare... Får bara en orolig känsla i magen och är stressad över det, dessutom så måste jag bestämma mig nu den här veckan. Hur ska jag göra?

Jag är inte rik direkt, men får ut ca 18 000 i månaden, är singel och bor i stan där allt är dyrt. Har häst, 2 hundar och en katt, plus bil (som bl.a. behövs för att ta sig till stallet). Problemet är inte bara pengar, utan även hur tiden ska räcka till - jag jobbar 8-17 varje vardag och som det är nu så åker jag hemifrån vid 7 och kommer hem 18, sen stallet (traditionellt stall, tar ca 3 timmar att göra allt) och någon gång ska man hinna äta och sova med...

Lyxproblem, jag vet, men jag vill så gärna att det ska bli bra, och har lite halvtaskiga erfarenheter sedan tidigare så därför oroar jag mig väl extra mycket. Nojar jag?


Om någon som läser det här förstår vem jag är så uppskattar jag om ni håller det för er själva, samma sak om ni förstår vilken anläggning det rör sig om - pm:a mig då hellre, tack!
 
Sv: Drömchans, eller..?

För mig hade det inte varit något att tveka på, jobbtiderna har du ju oavsett vart du bor och en timmes pendling om dagen låter inte så mycket (inte ens för mig som bor i relativt liten stad).

Går hästen på lösdrift kan du väl komma undan med att i princip bara titta till den ett par minuter de dagar du inte ska rida (och nån vilodag i veckan mår ju hästarna bara bra av i de flesta fall!)? Annars är väl stalltiden densamma oavsett om du bosätter dig på gården eller någon annan stans, men att du sedan inte behöver lägga någon tid på att ta dig till och från stall låter ju super i mina öron.

Om boendet inte är superfräscht kan man ju alltid slänga upp lite ny färg på väggarna eller något. Många privata hyresvärdar godkänner ju gärna det och bidrar gärna till materialkostnaderna då det ju ökar värdet på deras boenden. Och att anläggningen är lite sliten hade i alla fall inte jag tyckt gjort något till det priset så länge som att fungerar som det ska. Du kan inte åka dit någon eftermiddag/kväll när folk är i stallet för att försöka känna av stämningen lite till och kanske få en bild av vilken slags stallkamrater du i så fall får(är jätteviktigt för mig i alla fall)?

Annars förstår jag inte rikigt vad du tvekar om, låter ju som ett jättebra boende för någon som är singel men samtidigt vill bo på gård :D
 
Sv: Drömchans, eller..?

Jag skrev ett jätte långt inlägg, ändrade det till det här: Vad säger magkänslan? Känns det bra? Om inte låt bli. Känns det bra, gör då som du redan fått tips om - åk ut och känn av stämningen. Fråga ägaren om du kan få nr till redan boende och du kan få prata med dom. I värsta fall är det bara ett år - det går fort, du kan ju också få ett helt underbart år. :)

Saker som att anläggningen är sliten skulle jag ändå hajja till på. Handlar det om att det inte riktigt finns pengar? driv från ägaren fixa? osv? Har ägaren precis tagit över och håller på att fixa? Skulle det vara så att det är för att ägaren inte orkar/kan/vill fixa så skulle det inte känns jätte bra för mig. Sen beror det ju även på vad du jämför med? Men så länge allt är helt och fungerar och det känns bra i övrigt skulle jag ha prövat :).

Jag har även pm:at dig. Har en liten aning om vilken anläggning det kan vara.
 
Sv: Drömchans, eller..?

Tack för svaret! Att åka dit och känna av stämningen i stallet låter som en väldigt god idé, det ska jag göra redan imorgon efter jobbet :) Så får man en känsla av hur det är att köra ut dit i rusningstrafiken också, hur lång tid det verkligen tar - kan nog vara bra!

Det där med vilka stallkamrater man får är jätteviktigt för mig med, det är ju de människorna som jag kommer att umgås med mest och tillbringa mest tid med på fritiden. Har en känsla av att det kommer bli tunnsått med besök från övriga bekantskapskretsen eftersom att stället i fråga ligger långt från stan och är i princip omöjligt att åka kommunalt... Jag är lite rädd för att känna mig ensam och isolerad, kan nog bli att man drar sig för att åka någonstans på kvällarna då det blir för långt/dyrt. Fast samtidigt har jag ju min häst nära och de andra djuren också, och jag vill ju bo på landet :)

Jag har frågat hyresvärden och det är ok att jag målar men det lär jag få bekosta själv. Bostaden som jag ska hyra är en "lägenhet" (fd. personalbostad för stallpersonal) bestående av två små rum på översta våningen i en större byggnad, ingång sker från källaren och sen är det ett virrvarr av olika gångar och smala trappor innan man kommer fram. Lite udda. Inte så värst välkomnande och välstädat, och ganska lågt i tak. Luktade lite instängt också men allt sånt borde gå att få ordning på. Bara jag får upp mina möbler dit, är lite tveksam på hur 17 jag ska få upp sängen i den smala spiraltrappan?
:p
 
Sv: Drömchans, eller..?

Klokt svar och jag brukar kunna gå min magkänsla men det här fallet så är den allmänt förvirrad! Allt är bra i teorin men sen var väl boendet inte vad jag hoppats på så det är nog därför jag tvekar. Det, och att jag måste betala 4 månadshyror i förskott vid inflytt...

Lösdriften känns bra med undantag för att hästen inte får ha skor bak eller några broddar och jag är inte säker på hur det ska gå, det finns ju olika boots att köpa förstås... Annars tror jag att lösdrift vore det optimala för min häst som lätt blir stressad av att stå uppstallad.

Jag fick ett bra intryck av ägaren, hen var trevlig, men jag vet att det har förekommit en konkurs för några år sedan... Tror att det till viss del saknas pengar, inte vilja iaf, ägaren hade planer för upprustning men det var på några års sikt...
 
Sv: Drömchans, eller..?

Fyra månadshyror i förskott och en konkurs i bagaget?

...jag hade dragit öronen åt mig.
 
Sv: Drömchans, eller..?

Jag hade inte flyttat, ingen aning om vilket stall det är men när du beskrev den lilla unkna lägenheten med smal labyrint och spiraltrappa + att hästen inte fick ha bakskor, så lät det inte så intressant för mig :p. Avskyr små utrymmen och spiraltrappor, + att hästen min måste ha bakskor pga dålig hov kvalitet.

Men att bo vid hästen och pendla till jobb är mycket smidigare än att bo vid jobbet och pendla till stallet.
Man sparar mycket tid och kraft på att slippa den extra körningen.
 
Sv: Drömchans, eller..?

Håller i sak med även om jag själv står i ett stall där ägarna tidigare genomlidit en konkurs (något jag inte visste när jag flyttade dit, men fick höra ryktesvägen och såklart frågade och fick svar om vad som hänt).

Om ägarna är kinkiga på bakskor och broddar undrar jag vad mer de är kinkiga på??

/Lavinia, som skulle lita mycket på magkänslan och vara lite extra frågvis och gärna hitta några som flyttat därifrån och ta reda på varför.
 
Sv: Drömchans, eller..?

Jag svarar dig och alla andra samtidigt:

tack för era svar och kloka inputs. Min känsla för boendet har svängt ju mer jag fått reda på, ungefär som svaren i den här tråden. Först verkar det jättebra men sen är det en del små detaljer som stör. Och de stör mig så pass mycket så att magkänslan inte känns bra alls. Jag var faktiskt ute och tittade igen i fredags eftermiddag/kväll men det var nästan inga människor där (lite underligt på en så pass stor anläggning).

Nu har jag bestämt mig för att tacka nej, det är för mycket med det hela som inte känns riktigt ok. Dock väldigt tråkigt för jag lär ju inte hitta någon annanstans i Stockholm där jag kan bo med hästen, så billigt dessutom. Dock så måste det ju bli bra både för mig och pållan annars är det inte värt något alls i slutänden...

Så jag letar vidare! Det löser sig nog :)
 
Sv: Drömchans, eller..?

hittade en hästanläggning på bukes annonser som hade ngt boende i stockholm, vet inte om det är samma men du kan ju kolla :).

(förstår att du vill ut på landet, har varit i stockholm några gånger, några dagar i taget. klarar max 3 dagar sen är mina fötter trötta på att trampa asfalt och allt folk :p. är född och uppväxt på landet, kommer aldrig bo i en stad självmant :p)
 
Sv: Drömchans, eller..?

Jag vet vart du menra och det tar inte en timme om du jobbar i stan.
Tll pendeln tar det ca 20-25 min, att köra in till stan får du räkna med att åka 06. Tyvärr. Jag har precis pendlat samma sträcka i några veckor.

Och du kommer inte hem kl 17, då ör e4an smockfull.
Efter 18 elller före 15 typ om du inte vill ta 1,5 timme hem.
 
Sv: Drömchans, eller..?

1. Jobbet.
Stanna kvar och ta det, om du inte får annat jobb.
Att välja att hellre bli arbetslös och flytta hem till föräldrarna som 27-åring tycker inte jag är ett alternativ. Försörja sig själv måste vara prio ett!

2. Hästanläggningen/bostad.
Om det nu är ett tidsbegränsat jobb, är det väl heller inte så viktigt med bostaden? Nu är det i och för sig helt utifrån mina värderingar, men.
När du nu har häst och hundar så utgår jag från att du inte vistas särskilt mycket i din bostad. Då kan det väl duga som en tillfällig lösning med en liten bostad?
Utifrån det som dykt upp allteftersom i tråden, låter det inte som en bra idé att flytta till den aktuella anläggningen.
Jag skulle personligen inte vara ledsen över sliten anläggning. Däremot får det inte finnas några krav på hur jag ska hantera hästarna i övrigt med eller utan skor och liknande.

Så sammanfattningsvis: ta jobbet för du behöver ha ett jobb.
Finn en bostad och var inte så kräsen.

Skaffa meriter inom ditt yrke, leta aktivt efter jobb på orter där du hellre vill bo.
Man kan säga upp sig från en visstidsanställning om man hittar ett annat jobb.
 
Sv: Drömchans, eller..?

Jag tror jag vet vilken anläggning det handlar om och tror att det är ett vettigt beslut.

I övrigt tycker jag helt klart att du ska ta jobbet, det är alltid bra att få mer erfarenhet.
Jag kommer själv från landet och flyttade upp till stockholm för fem år sedan, då la jag ridningen på is men nu har jag kommit igång igen. Jag tog beslutet att flytta en bra bit utanför stan för att kunna hålla på mer med ridningen (kände att en dag i veckan på ridskolan inte var nog). För mig tar det 40 minuter med bil till jobbet i innerstan och en dryg timme med pendeltåget. Visst att det inte är det roligaste att pendla men jag tycker fördelarna med att bo utanför stan är fler än nackdelarna vilket gör att jag känner att det är värt det. Man får ta pendlingstiden till att göra saker som man som hästmänniska aldrig har tid att göra annars exempelvis läsa böcker :)

Jag har funderat många gånger på att försöka flytta från stockholm men jag jobbar i en branch där de flesta jobben är baserade i stockholm och då får man göra det bästa av situationen. Om jobbet du kommer ta dessutom är för en begränsad tid så får man ju se det för att det är just det - en begränsad tid och då kan man ju stå ut med saker som kanske inte är ultimata i längden.

Inga konkreta tips kanske men tänkte att det kan vara trevligt att höra från en vardagspendlare i stockholmstrakten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 078
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 646
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 118
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp