Drömgård/planlösning

Tagliabue

Trådstartare
Alla har vi våra drömgårdar .. är lite nyfiken på hur era drömgårdar ser ut. Dels för att få tips och idéer osv! Har själv suttit och klurat lite på hur min drömgård ska se ut ..

Släng in lite bilder på hur era planlösningar ser ut/ska se ut osv! Kan ju börja själv ... ;P

Jag håller på med travhästar, och jag vill inte ha mer än 6 hästar har jag kommit fram till. Så jag ritade ett stall med plats för 6 travhästar.

Kan ju även förklara hur jag har tänkt :) Det finns 6 boxar, med en mkt bred stallgång. Hästarna ska kunna sticka ut huvudet både ut från stallet och in mot stallgången. Som ni kanske ser är själva boxavdelningen avstängd mot den övriga delen av stallet för att kunna ge hästarna lugn och ro i deras boxar.

I den andra stalldelen finns selkammare, skospilta, duschspilta, utselningsspilta osv.

Selkammaren är stor och rymlig, varje häst har sin del av selkammaren där all dess utrustning finns så som täcken, selar osv. Finns även en reservhörna där komplett utrustning finns om något går sönder eller dylikt.

Skospiltan, eller rummet där hästarna skos (det är ett rum, ingen spilta ;)). Ett avskiljt och ljust rum där hästarna ska känna sig trygga och lugna när dom skos och ska slippa spring omkring sig osv. Mycket bra belysning och gott om utrymme ska finnas.

Duschspiltorna finns det två av, dom är så långt ifrån boxavdelningen som dom kan komma för att försöka hålla så bra luft som möjligt i boxavdelningen. Luften ifrån duschspiltorna ska ventilera utåt hade jag tänkt.

Tvätt och torkrummet är precis som det låter, man tvättar och hänger tvätten i samma rum. Många torkanordningar ska finnas.

I vagnförrådet förvaras alla vagnar, både kortvagnar (sulkys), speedcarts, rockarder. Man kommer in i vagnförrådet både från stallets insida och från utsidan (denna dörr är en bredare skjutdörr med lås). Två breda skjutdörrar går även till dom båda utselningsspiltorna (även dessa två skjutdörrar med lås).

När du ska köra selar du antingen på hästen i utselningsspiltorna eller i boxavdelningen på stallgången. Hur som helst, när du ska vagna på ställer du hästen i en utselningsspilta och drar in en vagn ifrån vagnförrådet och kör sedan rakt ut. Då dörren till utselningsspiltorna är stängd, gör det inget att dörrarna man kör ut genom är öpnna på vintern. Alla som kör på vintrarna vet att det är jobbigt och kallt när man kommer in efter en körtur och stalldörrarna har varit öppna och det är iskallt i stallet. Nu slipper man det problemet.

Övervåningen behöver väl ingen närmar förklaring då alla förmodligen vet vad alla rum där innebär ... kan tillägga att jag även vill ha en horsewalker, paddock och ett rullband till min drömgård! :) Förutom det, även 800m rakbana, backe och en hel del olika kör och ridvägar.

Stall.jpg


Kom gärna med andra idéer, positiva och negativa saker med mitt stall och gärna era egna stall ni har nu, eller era drömmars stall! ;)
 
Sv: Drömgård/planlösning

Fin planering tycker jag!
Saknar dock någon typ av foderkammare i ditt stall.

Jag har ingen ritning på mitt. Kommer nog aldrig ha eget stall, men häst vill jag ha nån gång.
 
Sv: Drömgård/planlösning

Kan vara värt att tänka på att det ställs väldigt stora krav på att inreda en övervåning på ett stall för kök, övernattning m m.
Så även om det är ditt drömstall kan det bli mycket billigare och enklare att bygga två olika byggnader istället.
 
Sv: Drömgård/planlösning

Fin planering tycker jag!
Saknar dock någon typ av foderkammare i ditt stall.

Jag har ingen ritning på mitt. Kommer nog aldrig ha eget stall, men häst vill jag ha nån gång.

Ja jag insåg senare att jag hade glömt foderkammare .. :D;) Hm, vet inte riktigt var man ska lyckas pula in det hm .. :confused:

Du kan ju alltid fantisera och drömma dig bort lite :D
 
Sv: Drömgård/planlösning

Jag har gjort en skiss över hur jag vill ha mitt stall. 4 boxar, alla med egen utgång genom två-delad dörr, först till en liten grushage och sedan en grind ut mot stor gräshage så att man vid behov kan ha öppet från hage till box.

Jag vill ha en villa i normalstor storlek och ett stall till det. Enkelt, lagom stort och så lättjobbat det bara går.

4766_91311641614_691301614_2506980_6960558_n.jpg
 
Sv: Drömgård/planlösning

Jag har gjort en skiss över hur jag vill ha mitt stall. 4 boxar, alla med egen utgång genom två-delad dörr, först till en liten grushage och sedan en grind ut mot stor gräshage så att man vid behov kan ha öppet från hage till box.

Jag vill ha en villa i normalstor storlek och ett stall till det. Enkelt, lagom stort och så lättjobbat det bara går.

4766_91311641614_691301614_2506980_6960558_n.jpg

Vad smart med mellantinget mellan hage och box, grushage som du kallade det. :) Vegt du nån som har så eller har du kommit på det själv?
Man skulle ju kunna göra så att grushagen får ett tak och lite skydd, så kan hästarna ha tillgång till skydd om de blir oväder eller så, eller bara skugga vid varmt väder. en liten tanke bara :)
 
Sv: Drömgård/planlösning

Ja, det är egen uppfinning. Mest för att jag har en sambo som inte alls är hästintresserad och med denna lösningen skulle han slippa leda hästarna och istället bara öppna dörr + grind till gräshage så kan hästarna husera själva där de vill. Har man en häst som är konvalecent kan man ha öppet bara mellan box och grushage eller även om man vill ha öppet lite längre kvällstid men inte ut i största hagen. Man slipper hö inne i stallet då man kan fodra kraft inne och sedan öppna dörren så hästen direkt kan gå ut och äta fritt från hö-häck när den är klar. Jag tänker mig absolut fri tillgång till hö under hela dagen. Kanske dock hö till kvällsfodringen när man stänger dörrarna för natten.

Ett skydd i grushagen kan nog vara bra, fast jag tänkte då mer ha dörren till boxen öppen så de kan gå in om de så önskar.
 
Sv: Drömgård/planlösning

Kan vara värt att tänka på att det ställs väldigt stora krav på att inreda en övervåning på ett stall för kök, övernattning m m.
Så även om det är ditt drömstall kan det bli mycket billigare och enklare att bygga två olika byggnader istället.

Alltid bra att veta :) Så långt har jag inte ens tänkt .. :D
 
Sv: Drömgård/planlösning

Jag har gjort en skiss över hur jag vill ha mitt stall. 4 boxar, alla med egen utgång genom två-delad dörr, först till en liten grushage och sedan en grind ut mot stor gräshage så att man vid behov kan ha öppet från hage till box.

Jag vill ha en villa i normalstor storlek och ett stall till det. Enkelt, lagom stort och så lättjobbat det bara går.

4766_91311641614_691301614_2506980_6960558_n.jpg

Tycker också att det var en mkt bra idé! Har funderat på det där tidigare men inte riktigt kommit på någon smart lösning :D:o
 
Sv: Drömgård/planlösning

Hej! ett utav stallen där jag står har skjutdörr (en för varje box) rakt ut i en grushage som sitter ihop med en större gräshage, är riktigt smidigt på morgonen när man är trött lr har bråttom till jobbet :bow:
 
Sv: Drömgård/planlösning


Sådär vill jag också ha det.
Har provjobbat i ett stall där de hade det så. Dörr ut från bakre delen av
boxen, direkt till en liten grushage, lite större än boxen. Supersmart t ex vid mockning, konvalecent, och andra tillfällen när hästen behöver stå inne av olika anledningar.
 
Sv: Drömgård/planlösning

29944914.jpg
[/url][/IMG]
har alltid velat ha ett sånt här stall^^
och då blir det så att man kan spola hästen i gången, har det nu i stallet och är jätte härligt^^
sen så blir det hö och halm förvaring på loftet över stallet,
och såklart stenväggari hela stallet, betong golv i gången och jordgolv med torv/halm i boxarna + uppvärmd sadel kammare med tvättmaskin och kylskåp.^^
 
Sv: Drömgård/planlösning

Eftersom jag är extremt mörkrädd så vore det en dröm för mig med en villa som sitter ihop med ridhuset som sitter ihop med stallet. På så vis skulle min man slippa kvällsfodra. :angel:
 
Sv: Drömgård/planlösning

Jag skulle gärna ha det ungefär såhär:
drmgrd.jpg

stalldrmmar-1.jpg


Tanken är ett stort hus, byggt för att vara billigt i drift. Huset ska rymma en normalstor familj utan problem. Stora rum, smart planlösning.
Stor trädgård, syrenhäck (:love:) runt.
Grusad infart och "innergård". Ett ordentligt förråd och ett garage för 2 bilar.

Ridbana 20*60 iallafall. Anlagd med paddex eller terra tex.
Ridhus 20*80 gärna (:d). Isolerat.

Stallet har en stor foder/ströavdelning där man ska kunna köra in med traktor/lastmaskin för att fylla på/flytta runt.
5 boxar.
Stallet ska vara isolorat och väl ventilerat och hålla ca 8-10 grader.
Stor sadelkammare med smart förvaring. Var sak på sin plats.
Ett mindre torkrum där man kan torka täcken över natten etc.
Tvättstuga med ordentlig plats för allt som behöver hänga på tork.
2 skötselspiltor och en spolspilta. Så man slipper trängas :)
Har dörrar till de olika rummen från flera håll så man ska slippa gå runt i onödan. Smidigt att komma åt utrustningen från alla håll.
Gödselstacken ligger åt höger, bort från boningshuset.. Har inte funderat ut vad jag vill ha för system men det ska vara något som är smidigt och som fungerar bra.
Hagmark runt hela "anläggningen". Vissa delar av hagarna ska vara ordentligt grusade (likaså alla gångar och stallplan) för att undvika lera vid grindar och utfodringsplatser.
Det ska finnas belysning på stallplan, utanför stall, ridbana, ridhus, vid grindar till hagarna och självklart även vid huset.

Drömma kan man ju alltid :p
 
Sv: Drömgård/planlösning

Knappen

Det finns ett tyskt företag som designar just hästgårdar och där har jag funnit mitt drömstall! Möjligtvis lite fusk kanske men det skulle vara UNDERBART att få husera i detta!

turnier-und-ausbildung-plan-3.gif

29950944.jpg

Små bilder tyvärr.. men ni kanske ser lite ändå? Säg till annars så förstorar jag dem. Ska se om jag kan rita om skissen och scanna in den lite senare.

Stallet har 20 boxar om 2 stalldelar - 8 i ena och 12 i andra. Samtliga boxar vill jag ha i 25kvm och gångarna ska vara så breda så man kommer in med 4hjuling med släp med hö och halm. Sadelkammaren vill jag öppna upp och ha som en enda stor med stora låsbara skåp som rymmer 2 sadlar, 4 träns och en massa andra pryttlar, borstar, osv. Klinker och värme därinne såklart.

Denna boxfronten vill jag ha
33_3.jpg

Varje box ska ha en egen liten minihage utanför som de kan släppas i om de har boxvila eller bara för att släppa ut dem när man ska mocka eller så
61_6.jpg


Två stycken spolspiltor, en i anslutning till ingången och en vid ridhuset. Ett hästsolarie och flera ryktplatser. Två täckesrum där man kan hänga in sina blöta täcken såväl som de man inte använder.

Foderkammaren skall endast innehålla kraftfoder då strö och strå ska finnas i en byggnad bakom ridbanan. Detta för att minimera brandrisken. I en egen del i den byggnaden ska även maskinerna (traktorn och fyrhjulingen) finnas.

Tvättstuga med torkskåp, torktumlare och tvättmaskin för hästtäcken ska finnas i rummet bredvid sadelkammaren.

Kök med fikarum, "personalvård", WC med dusch och vilorum finns i anslutning till ridhuset så man kan se ut över de som rider där och en "öppen" läktare på övervåningen.

Ridhus med ridyta 80x40m, hinderpark, speglar, isolerat, löshoppningsring och högtalarsystem i anslutning till stallet.
Ridbana med lika stor ridyta men ingen hinderpark. Bakom ridhuset ska gödselkontainern finnas med hissanordning för att lyfta upp skottkärrorna med.

Kombinerad skrittmaskin/longerhall. Stora hagar och sommarbeten i anslutning till stallet.
93_4.jpg


Vill även ha automatiserad fodring av morgonhö och morgonmat (hinkmat) så att hästarna kan stå inne en hel timme och äta i lugn och ro inne innan de släpps ut. Alla hästarna får den givan de ska ha och bråket minskar. Ute i hagarna skulle jag vilja ha höautomater som släpper höet tex middagshöet vid 15 och personalen fodrar lunchöet manuellt vid 10 eller så.

Ska väl lägga till att stallet jag vill ha ska vara ett inackorderingsstall med 1-2 anställda.

Boningshuset ska ligga till vänster om den lilla vägen bortanför hagarna så att det som är till höger på bilden ska ligga i norr och husets baksida i söder. (hänger ni med?) På så sätt kanske inte ridhuset blir så äckligt varmt på sommaren. Huset ska ha 2 flyglar, ett stort garage och ett gästhus/personalbostad. Det ska även finnas hagar på "baksidan" av flyglarna upp till huvudbyggnadens gavlar ungefär. Vill ni se drömhuset med? :angel:

Och ja jag har haft denna drömmen läääänge! ;)

Vill ni se drömhuset med?
 
Senast ändrad:
Sv: Drömgård/planlösning

Kan bara prata för mig själv, men jag hade hemskt gärna sett de småbilderna i större format. Ditt inlägg ligger väldigt nära det jag själv har i huvudet när det gäller drömstall/gård.
 
Sv: Drömgård/planlösning

Nu har jag ritat lite :angel: Ni får ta det som det är, med en stor nypa salt :)

29951758.jpg

Jag har glömt en entré precis ovanför solariespiltan.... Och B betyder ju såklart box!

29951811.jpg

Det konstiga längst ner ska föreställa ett hus *harkel host*

Hoppas det syns lite bättre nu.. Skissen blev superdålig när jag förstorade originalbilden, men men...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
963
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 136
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp