Hästallergi under pollensäsong

Det beror väl lite på individen också? Man kan ju vara olika mycket allergisk mot olika saker? Har en "jätteallergisk" släkting som reagerar starkt på hund och katt samt kvalster, damm, hö, pollen osv. Hen är lite allergisk även mot häst, men kan faktiskt umgås med just hästar om ingen av de andra allergenerna är närvarande just då (dvs det funkar utomhus under icke-pollensäsong, inte inne i stall/ridhus). Jag tänker att hen inte är helt unik utan att det faktiskt kan vara så för fler? Häst har ju också den fördelen att man inte bor ihop med sin häst, utan kan hålla sitt hem allergenfritt.

Men då tar du dig rätten att som läkare bestämma vad någon kan och inte kan undvika att utsätta sig för istället för att ta en diskussion med patienten och försöka hjälpa hen att ställa in medicineringen på att sådant sätt att livet fungerar för vederbörande. Det kan ju absolut vara ett rimligt råd att försöka undvika att utsätta sig för häst om man är allergisk mot häst, men säger din patient att "det går inte, jag vill inte" så tror jag att du gör bättre nytta som läkare genom att inte helt oresonligt vägra skriva ut medicin. Även om det medför risker att umgås med häst.

Du missförstår mig. Det jag menar med att hästar är väldigt allergena är inte hur starkt enskilda individer reagerar för det varierar såklart, utan snarare att de proteiner de utsöndrar som är allergena behövs i lägre titrar jämförelsevis med andra allergen för att utlösa en allergisk respons i kroppen. Hästallergiker som utsätts för häst riskerar dessutom att få en anafylaktisk chock, vilket är som du kanske förstår ett livshotande tillstånd.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3650960/



Ang det andra: Jag känner inget behov att närmare gå in på hur patientmöten och diskussioner kring behandling och medicinering bör eller ska gå till på detta forum. Om du tror att jag som läkare "tar mig rätten att bestämma" istället för att diskutera med patienten jag har framför mig får det nog stå för dig. Bara för att jag ventilerar en ståndpunkt jag har gällande hur jag ställer mig till att medvetet utsätta sig för ett agens man inte tål, med potentiell dödlig utgång, med tanke på den medicinska kunskapen jag faktiskt besitter innebär det inte att jag inte har förståelse för den enskilde patienten och den specifika situationen.

Jag känner att jag avstår från att ytterligare kommentera i denna tråd då det börjar faktiskt gränsa till personligt påhopp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Någon mer som lider av allergi nu under sommaren? Jag har värre allergi än någonsin känns det som, buhu! Mina symptom är att halsen...
Svar
5
· Visningar
1 091
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp