Drogar veterinär svårlastad häst??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare OzzyN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 10 165
Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??

Ja det vore ju nåt att testa. Men risken är stor att när hon får nåt mot rumpan, kastar hon sig. Den stora reaktionen kommer inte när hon ser det, utan när det nuddar rumpan på henne = /

Jo man får ju vänta tills det gått ur kroppen i sådant fall.
Just nu skummar jag runt bland duktiga folk som håller på mkt med horsemanship osv (är själv inge duktig inom det) men det verkar vara svårt att få tag på någon med så här kort varsel tyvärr. Vore ju skönare att göra det lite mer på "hennes villkor"

Man skulle ha orienterat mer i skolan, så man kunde ta sig hem med karta och kompass :D

Phu........ Nu äntligen är hästen hemma!! :)

Ringde veterinären i morse som kom ut och gav henne Domecedan.
Men kan lova att det inte bara var att putta in henne.... = P
Trots att hon var i stort sett helt väck, skulle hon bara inte in! Försökte med de mesta metoder, men hon stod där hon stod eller backade.
Veterinären sa att det brukar räcka med 0,5. Men hon fick 3 omgångar, sammanlagt 1,2.
Men lika envis för det! Veterinären sa vi kunde ge mer, men sa faktiskt nej, då vi kände att det inte riktigt var själva drogeffekten det var fel på.
Efter 1,5 timme och en häst som började kvickna till igen.
Backade vi transporten intill en liten nedförs"backe", liten kulle, så att lemmen kom i samma höjd som transporten.

Och då trots att hon kvicknat till en del, gick hon in lugnt och fint, stressade henne inte på något sett utan lät henne backa ut igen, ett par ggr.
Sedan var det skrammel med godis hinken och långsamt flyttande av mellanvägg. och dit med bommar.
Gick hur bra som helst.
Sen körde vi faktiskt ganska omgående, eftersom veterinären sa att vi kunde göra det.
Men maxfarten var 50 km/h. Så vi tog det lugnt = )

TACK för all pepp, och alla goda tankar och ideer!! :D

hej.... ville bara berätta om min ponny jag hade... han vr nästan totalt omöjlig att lasta... och när vi skulle ut fick vi vända haan inne i transporten... han vände på en fem öring. men sen skolade vi om till western. träffa en gubbe som jag inte kommer ihåg vad han heter... men han höll på med horsemanship etc. han fick min häst att gå in själv i transporten på tio minuter. och det bästa av allt... han backa ut!!!
så det jg vill säga är att om du älskr din hästa ska du inte hålla på med droger och sånt... sök upp folk i närheten som kan sånt om svår lastade hästar.... det hjälpte mig och min ponny under dom senaste fem åren vi var tillsammans... nu e han såld och jag ångrar mig... men har en underbar travare... men gör det för hästens skull... mvh Maria

Ja,jag brukar ta ut DV när (om) jag ska lasta mitt sto..

Han ger lugnande som börjar verka efter ca 20 min,håller i sig en timme ungefär...Kostar runt 1000-lappen.

Edit: Hoppsan,läste hela tråden nu.. Men vad skönt att det gick bra!

vad skönt att det löste sig och du fick hem henne utan större drama än så iallafall! :)

Kan du vara snäll och läsa igenom hela tråden innan du kommenterar? Då kan du läsa om att detta med att droga hästen är en nödlösning för att få hem hästen från fodervärden. Ts har ingenstanns skrivit att hon ska droga hästen varje gång den ska lastas utan tvärt om, när hästen väl är hemma ska lastträning fortstättas i lugn och ro.

Ja känns jättebra. Speciellt när allt gick så lugnt och fint till.
Det här med just Domecedan kändes ju lite väl, men nu efteråt så känner jag att det faktiskt var den bästa lösningen för oss alla just nu.
Absolut ingen fara med hästen. Men inget att rekomendera att fortsätta med dock.
Riktigt sugen på att köra i gång en långsiktig lastträning nu. Men en fördel är att ha transport först.
Ja nu står hon hos Jill = ) Kom just därifrån nu efter en gos stund när hon äntligen är hemma igen.
Så nu får hon ha Tengil som polare = ) Den andre ska visst gå ensam.

Lät lite tokigt märkte jag när jag läste igenom vad jag skrivit, självklart en gos stund med hästen, inte med Jill :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 883
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 480
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
71 406
Senast: anglahund
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall... 2
Svar
26
· Visningar
2 343
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka