Drogar veterinär svårlastad häst??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare OzzyN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 10 165
Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??

då får du "odla" possitiva tankar ;) det kommer att gå bra ;) du får uppdatera när flytten är gjord ;) och tänk på att hästen inte får äta innan sederingen helt släppt (risk för foderstrupsförstoppning) inte alltid vet. tänker på att säga det :angel:

Hej igen.

Missa att du sitter trångt till med tiden, så då vill jag nog råda dig att helt enkelt ta en heldag å promenera henne hem till dig, tror jag såg någonstans att du har 3 mil, visst det är en bit men är vädret fint och kaffekorgen med så är det ett fantastiskt fint tillfälle att verkligen rå om henne, både du och din häst kommer att må bäst av det i framtiden, det är trots allt en viss risk å lasta även om hon är drogad....Hoppas det löser sig för dig.

Ja jag får helt enkelt göra det :)
Tack för tipset. Jag uppdaterar när flytten är gjord :banana:

Mm jo, kan säga att jag tänkt den tanken själv. (som alla andra ideer och tankar jag haft kring detta)
Men nej, det är ingen bra ide.... Jag känner inte till skogarna, vägarna osv.
Och leda henne med en hand, vänsterhand, är inte det lättaste om hon tex skyggar för något. Alldeles för riskabelt det med.

Hej!Jag hade ett varmblod på foder som fick senan i bakbenet av sliten av en spark,hon var mkt svårlastad och for som kanonkula i transporten.När vi varit på kliniken och hon blivit opererad o sydd så var både jag och vet oroliga att stygnen skulle gå upp om hon hoppade runt för mkt,så vi lastade henne drogad ,hon gjorde lite motstånd innan rampen men sen gick hon bara på och hon hade aldrig stått så fint o lugnt i transporten,vanligtvis under resorna till vet så var hon både helt slut och sjöblöt,men när vi kom hem till stallet så gick hon ur så lugnt och fint att jag var helt säker på att just då hade vi tagit rätt beslut,så jag tror nog att du kan köra på det:)lycka till...

Hej!

Aldrig roligt när de far runt som kanonkulor. Men detta lät ju som du haft en positiv upplevelse av lite lugnande.

I dag hörde äntligen "min" veterinär av sig. Och på måndag kommer han ut för att göra en liten veterinärbesiktning av hästen och vaccinera hunden. Då skulle han även ha med sig recept på lugnande jag kunde ge själv.
Han ville dock inte ge Domecedan. Då han tyckte att det var för starkt för att sedan kunna lasta henne.
Han ville skriva ut vetranquil, eller sedranlin. Gel.

Så jag får helt enkelt köra på det och hoppas att det funkar på min donna.
Om "snetändning" sker.....? visar det sig ganska snart efter att det börjat verka då?

Så någon gång under nästa vecka när jag får i hop hjälp, hyra av transporten osv så ska vi ge oss på en lastning.
Så nu är det väll bara att hålla tummarna.
Några andra tips ni har i samband med att jag ger henne lugnande, så kom gärna med dom.
Mer än att jag ger henne detta direkt i lugn miljö...

Hejsan!

Lovade att uppdatera när vi gett oss på ett försök.

Började 10 i morse. Med full dos Sedalin, som verkade mkt bra på hästen.
Vi höll på i 3 timmar utan någon häst i transporten.
Att få in henne i transporten går! Om man inte pressar henne utan tar det lugnt.
MEN väl inne i transporten, så backar hon ut!
Går inte längre använda linor som vi alltid gjort förrut.
Så fort hon får se linorna "stressar hon upp sig". (så mkt det går med lugnande)

Tröja över huvudet gick inte nu heller, blir rädd, skyggar och backar.
Backa in henne i transporten går inte. Kringelikrokar sig därifrån.
osvosv

Vi skulle helt enkelt behöva hjälp av någon som är duktigare inom detta.
Har kontaktat Per Larsson, som ej hade tid. (lång väg)
Vi kollar runt lite. Ringer ev och kollar med lastbil oxå.
Kollar även eventuella ridvägar hem. Men det tar tid, plus att vissa delar måste tas på landsväg, och hästen är inte såpass trafiksäker.

Hej! Ett tips, kanske kontroversiellt, men det har funkat för mig när inget annat funkat. Knyt en halsduk, mörk tröja e d över huvudet (ungefär som skygglappar) och led henne sedan i cirklar en liten stund. Led sedan in i transporten och prata hela tiden lugnt. Vi behövde aldrig använda linor eller andra hjälpmedel. Bör dock tillägga att hon inte fick panik väl inne i transporten vilket din häst kanske får.

Tack, men det testade vi oxå. Funkade inte. Hon lugnade aldrig med sig, utan försökte bara komma undan.... rädd?

Ni fick alltså in henne i transporten, men hon backar ut? Går det inte bara att slänga upp lemmen fort som attan? eller kommer hon inte så långt in så att man kan snabbt stänga?

Man hinner inte stänga lemmen.....
Testade att dra upp lina bakom henne, (tanken var att sedan få upp bom och lemmen) men hon får panik och kastar sig, så fort nåt rör sig bakom henne.
Testade med och utan mellanvägg.
Med lugnande var inte det stora problemet att få in henne, det är som sagt att stänga med hästen kvar på insidan = S

Man hinner inte stänga lemmen.....
Testade att dra upp lina bakom henne, (tanken var att sedan få upp bom och lemmen) men hon får panik och kastar sig, så fort nåt rör sig bakom henne.
Testade med och utan mellanvägg.
Med lugnande var inte det stora problemet att få in henne, det är som sagt att stänga med hästen kvar på insidan = S

jag skulle vilja säga såhär:
om du har en häst som "normalt" inte har ett grundförtroende för transporten, dvs hjälpligt tycker att transporten/lastningen är någorlunda/eller BÖRJAR kännas någorlunda ok, så är chansen att du kan droga den till att helt plötsligt gilla situationen och bete sig helt fogligt - såvida du inte däckar den helt - liten.

har erfarenhet av vetranquil i samband med lastning, och det har fungerat jättebra - bara tagit udden ur hästen det lilla sista som behövdes för att den inte skulle hetsa upp sig förhastat. men bakom detta låg mycket intensiv och idog lastträning "odrogad", och hästen gick att lasta in och ur hjälpligt utan att hetsa upp sig eller vara orolig. använde sen vetranquil inför en resa och för att definitivt kunna komma iväg, stänga och åka utan att hästen blev helt uppstressad och rädd och skicka oss tillbaks till ruta ett på lastträningen. det funkade jättebra, men sederingen är som sagt väldigt mild, som jag upplever det, av detta medel.

det är jättenoga med vetranquil i det att det trots allt är ganska milt sederingsmedel, att hästen får "komma ner" under ansättnings tiden för medlet att verka. dvs att den är lugn när medlet ges, och lugn när det sätter in. annars funkar det inte. ÄVEN när medlet fått sätta in och hästen är lugn, så är det milt nog att väcka hästen om den upplever mkt stark stress i samband med lastningen - då blir den i princip som vanligt igen av stressen. det är det jag menar med att den måste vara behjälpligt lugn med situationen om medlet skall ha önskad effekt. Har som sagt mkt goda erfarenheter av det under sådana förhållanden. Men som sagt - totala mirakelkurer kommer det inte att åstadkomma om du har en häst som ännu ej är "där" träningsmässigt med lastning och transport. där är det träning som gäller - inga genvägar tyvärr.......

Nej....jag märkte detta.... = ) Had ejag väll i o fs förstått innan till viss del.
Medlet i sig var det absolut inget fel på.
Mer än att det var lite krångligt att få i henne det. Sedan släckte vi ned i stallet och lät det verka. Effekten blev faktiskt ganska stark. Iaf mot vad jag hade tänkt mig.
Men det kändes farligt när hon "slängde" sig, blev uppstressad, eftersom hon inte hade den kollen på sina ben. Postivt var att hon inte gav sig på att ens försöka stegra.
Med rätt hjälp kanske det skulle gå.... Men vi själva kan inte komma på några mer knep nu. Mer än som du säger en längre tids träning.

Många säger ju lastbil...men jag känner mig tveksam. Hon är ju inte 100 trafiksäker, står det en vanlig lastbil parkerad är den ju lite småläskig att gå förbi.
Men vad vet jag.....det kanske inte blir samma sak att lasta på det.

Nej....jag märkte detta.... = ) Had ejag väll i o fs förstått innan till viss del.
Medlet i sig var det absolut inget fel på.
Mer än att det var lite krångligt att få i henne det. Sedan släckte vi ned i stallet och lät det verka. Effekten blev faktiskt ganska stark. Iaf mot vad jag hade tänkt mig.
Men det kändes farligt när hon "slängde" sig, blev uppstressad, eftersom hon inte hade den kollen på sina ben. Postivt var att hon inte gav sig på att ens försöka stegra.
Med rätt hjälp kanske det skulle gå.... Men vi själva kan inte komma på några mer knep nu. Mer än som du säger en längre tids träning.

Många säger ju lastbil...men jag känner mig tveksam. Hon är ju inte 100 trafiksäker, står det en vanlig lastbil parkerad är den ju lite småläskig att gå förbi.
Men vad vet jag.....det kanske inte blir samma sak att lasta på det.

ja då gjorde ni ju helt rätt med medlet, men som du märkte så räcker det inte om hästen är så stressad av situationen att den "väcker upp" sig själv, - stressen väger tyngre än effekten av just det medlet som du märkte.

om du får in henne rent generellt, kan kanske lastbil vara alternativ, men då ska det ju vara en stor lastbil. de små för b-körkort är nästan trängre än en trailer.
om problemet är att hon kastar sig, så är det bara träning. har själv haft det problemet, och det har varit träning träning träning. i min erfarenhet är det bästa om de är så rädda att de FÅR gå ut utan motstånd, när de backar ut för att "checka". det får man göra en längre period, dvs inte dra emot eller göra motstånd - bara in igen så fort den går ut. sen blir den tryggare och den står inne längre. då får man börja göra skillnad på att man ber den backa, och när den backar själv, dvs markera att backa själv är fel, och att backa på kommando ger beröm.
att bara lasta in halvt, dvs bara halvägs upp och sen ut, är också trygghetsingivande ofta för hästen.

när den är så trygg att den går in och står, och om den backar, går rakt in igen på ditt direktiv. då är det dax att börja lägga på bakbom.

du har lite arbete framför dig med det GÅR. det lovar jag!

Vi har gjort detta jobbet med henne tidigare. Och jag vet att det går.
Men jag har ju inte den tiden nu. Det är den 26:e i dag, och helst ska hon hem innan månaden är slut. Det absolut bästa är innan helgen, men det har jag börjat ge upp hoppet om.

Vi har gjort detta jobbet med henne tidigare. Och jag vet att det går.
Men jag har ju inte den tiden nu. Det är den 26:e i dag, och helst ska hon hem innan månaden är slut. Det absolut bästa är innan helgen, men det har jag börjat ge upp hoppet om.

Jobbigt om du redan varit där dessutom (slarvläst tråden ska erkännas och bara hakat på här på slutet:o. )
Jag förstår helt och fullt problemet. :(

Hej, har bara skummat tråden på några minuter så varnar för att jag kan ha missat något. Vi hade en halvblodsvalack som hade klaustrofobi rent ut sagt. Han åkte bara lastbil som unghäst och det gick kanonbra. Första gången vi lastade honom i en trailer gick han på som inget men fick panik när han blev instängd. Var extremt svårlastad efter det men det värsta var att han kunde helt enkelt inte vara lugn i transporten. Han åkte emellanåt lastbil och det gick perfekt...
Efter att min pappa sålt sin lastbil fanns dock bara traileralternativet kvar. Vi fick rådet att plegga honom, i munnen, inte intravenöst för det skulle bli för stark effekt för att han skulle stå bra i transporten. Dessutom skulle vi ha ett huvudlag med skygglappar på honom utanför grimman. Det funkade underbart på honom. Eftersom han hade det hela tiden under resan så uppfattade han inte att han var instängd i ett litet utrymme. En tröja över huvudet kan ibland bli för instängt så de inte vågar gå dit man vill att de ska gå men skygglapparna ger dem chans att se fullt framåt. Dessutom slutade han att backa ur transporten direkt då de blir lite mer restriktiva med att backa när de inte ser bakåt. Han åkte en 20 mils resa till sin fodervärd utan problem och såg hellycklig ut hela tiden när han stod och tittade ut ur fönstret.
Hoppas att du fått något råd du kan ha nytta av. Ser att du bor i Västra Götaland, vet ju inte vart, men om du skulle vilja låna skygglappar så skicka mig ett pm. :)

Förstår..... Kan bli segt att läsa igenom hela tråden...
Men att ge domecedan. Om dom nu blir mer trötta av det.... Kan det vara nåt i stället?
Går det verkligen att trycka in henne sen? Många verkar ju ha gjort det.....

Förstår..... Kan bli segt att läsa igenom hela tråden...
Men att ge domecedan. Om dom nu blir mer trötta av det.... Kan det vara nåt i stället?
Går det verkligen att trycka in henne sen? Många verkar ju ha gjort det.....

har ingen erfarenhet av domocedan så jag kan inte svara på det tyvärr. dock vet jag att de blir sega rent allmänt om de är FÖR drogade. har du hjälp kan du kanske baxa in - men jag vet inte. blir de för trötta fryser de bara fast och får mkt svårt att gå in. så då ska det till att LYFTA in den i princip..... och så drogad kan du inte köra iväg utan då måste den få vakna till i trailern innan ni kör...

Blondies tips ang. skygglappar kan jag tänka mig kanske funkar på en häst som BARA har "bakåtkastar problemet", dvs går in annars. kanske värt att testa. var försiktig bara och lasta inte in hela vägen, utan testa skygglapparna på neutral mark först, och sen kanske bara halvägs in i trailern osv, så den inte får panik.

du kan väl rapportera sen hur det går? skulle vara roligt att höra hur det löser sig för er. Pepp tankar till dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 890
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 481
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
71 407
Senast: anglahund
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall... 2
Svar
26
· Visningar
2 343
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka