Bukefalos 28 år!

Du och din trädgård

Sleepy

Trådstartare
Vad betyder din trädgård för dig? Återspeglar den något av dig och din personlighet? :)
 
Vad betyder din trädgård för dig? Återspeglar den något av dig och din personlighet? :)

Jag säger god morgon till trädgården nästan varje dag på sommaren. Den och min gård är mitt paradis, jag är inte hel utan den. Jag har inte fått till den som jag vill ha den ännu (har ju bara hållit på i sådär en 25 år med den :angel:) men det har blivit lite mer klart hur det ska bli nu. Den kanske inte återspeglar mig men jag försöker se vad den vill ha, jag vill inte tämja den utan snarast utveckla den. Ligga och rensa ogräs odyl finns inte, det är inte en visningsträdgård. Jag är lite kantstött och vind och det är min trädgård också.

Jag klappar på mina blommor också, speciellt rosorna :o
 
Senast ändrad:
Vad betyder din trädgård för dig? Återspeglar den något av dig och din personlighet? :)

Min trädgård är lika viktig som mitt hus. En plats för vila och återhämtning under de varmare månaderna och en målarduk för ideer och planer. Trädgården tvingar också fram tålarmodet i mig, och gudarna ska veta att det generellt är kort :angel: men att se hur växter, rabatter eller trädgården i helhet förändras med året får mig att känna att allt inte behöver hända precis nu. Att tänka "det vill jag göra nästa sommar" får mig att tänka att det finns en nästa sommar.

Min trädgård är väldigt lik mig, det behöver inte vara prydligt eller välmatchat. Gräset behöver inte vara nyklippt eller mossfritt, här finns ogräs, olydiga blommor och otrimmade kanter.
 
Betyder massor! Lockar ut mig, jag gillar det mesta med min trädgård. Klippa gräs, kantskära, skaka lössen av rosorna.. mycket jobb, men frivilligt. Man kan skita i gräsmattan en månad om man vill också, det är ingen katastrof.

Jag skulle inte säga att den återspeglar min personlighet, tror jag i alla fall. Jag är inte så "flummig" av mig att jag kan koppla ihop sånt. (Jag tror andra kallar det kreativ och sådär. :D )
 
Jag säger god morgon till trädgården nästan varje dag på sommaren. Den och min gård är mitt paradis, jag är inte hel utan den.
Lite så känner jag också. Min trädgård är min oas. Det räcker att bara vara borta över dagen så blir jag alldeles lycklig av att komma hem. Kan bli bara stående och liksom andas ut.

Något jag gillar är känslan av att den är en del av naturen. Att vilda blommor letar sig in från omgivningen. Hur fåglar trivs och hittar boplatser. En ekorre som far fram mellan grenarna. Rådjur som kommer in och hittar nödmat på vintern. Alla spår i den nyfallna snön som visar hur många som rör sig förbi. Att det finns massor med mat till fåglar, bin och fjärilar. Och att djuren inte är rädda för mig. Har haft en fågel som landat på min arm när jag satt och solade och i år valde ringduvorna att bygga bo på verandataket, helt oberörda av all rörelse runtomkring. :love:
 
Något jag gillar är känslan av att den är en del av naturen. Att vilda blommor letar sig in från omgivningen. Hur fåglar trivs och hittar boplatser. En ekorre som far fram mellan grenarna. Rådjur som kommer in och hittar nödmat på vintern. Alla spår i den nyfallna snön som visar hur många som rör sig förbi. Att det finns massor med mat till fåglar, bin och fjärilar. Och att djuren inte är rädda för mig. Har haft en fågel som landat på min arm när jag satt och solade och i år valde ringduvorna att bygga bo på verandataket, helt oberörda av all rörelse runtomkring. :love:
Så känner jag också. Min trädgård är mitt lilla paradis på jorden där jag både odlar, njuter och följer djurlivet året om :heart
Hela vår gård speglar nog mig rätt så bra. Den är rak och kantig på utsidan, men både mjuk, rofylld och välkomnande på insidan. Långt ifrån perfekt med skavanker och ostyriga vildvuxna delar ;)
 
Min trädgård är lika viktig som mitt hus. En plats för vila och återhämtning under de varmare månaderna och en målarduk för ideer och planer. Trädgården tvingar också fram tålarmodet i mig, och gudarna ska veta att det generellt är kort :angel: men att se hur växter, rabatter eller trädgården i helhet förändras med året får mig att känna att allt inte behöver hända precis nu. Att tänka "det vill jag göra nästa sommar" får mig att tänka att det finns en nästa sommar.

Min trädgård är väldigt lik mig, det behöver inte vara prydligt eller välmatchat. Gräset behöver inte vara nyklippt eller mossfritt, här finns ogräs, olydiga blommor och otrimmade kanter.
Visst är det hälsosamt, det där att låta saker och ting få ta sin tid. Och att ha något att se fram emot hela tiden.

Någon beskrev min trädgård som "oordnat ordnad", att det finns en grund som sen tillåts bli lite vildvuxen. Jag har en grundtanke, men är generellt tillåtande emot självsådda växter som hittar en plats de trivs på. Jag gillar självständiga och tålmodiga växter som inte behöver ständig uppassning. Som frösår sig och blir fler utan min insats. Kan tycka det är kul att formklippa men älskar också sånt som klättrar och klänger upp i träden helt vilt.
 
Huset är min gårds hjärta, och trädgården är dess lungor. Den (och djuren) är mitt fritidsintresse, min avkoppling, min friskvård, den ger mig nyttig och god mat och så mycket vackert att titta på och vara kreativ med. Den är mitt stycke natur rakt utanför fönstren och den är ett hem för så många individer, från bin till de fritt strövande blommehönsen till katterna. Samt för fasantuppen, hackspetten, koltrasten, paddan och de andra återkommande gästerna som bara bestämt sig för att "vi vill bo här" och som jag tycker jag nästan känner.

Ibland känner jag mig lite som en vaktmästare för den här platsen som är alla djurens och växternas hem. Ser till att de har det bra, får vatten och gödning och mat och bostäder i snår och ihåliga trädstammar för fåglar och igelkottar, och ett och annat lite mer människoskapat insektshotell. Några nässelsnår till fjärilarna. Den kunde varit strikt och fyrkantig och objektivt mer välskött, men då skulle det bara vara en människoträdgård, och så vill jag aldrig ha det. (fast ok, just de kvadratmeter som är köksträdgården uppskattar jag att få ha någorlunda för mig själv, får jag erkänna)

Ibland tänker jag att trädgården är en griffeltavla, där det ska stå kvar några svaga tecken efter mig också när jag inte finns längre. Även om det mesta ju suddas ut ganska snabbt. Likaväl som jag kan gå och dofta på rosor eller titta på träden som mina föräldrar och farföräldrar en gång satte, så kommer någon annan en dag att sitta i det växthus som jag ordnade till - och kanske någon gång tänka på den som fixade det så bra - eller på den uteplats som jag gjorde, och dofta på de rosor jag satte. Plocka äpplen från träden med fars och farfars namn som jag satte i fjol. (Hoppas jag. För om någon medvetet tar bort något av mina bästa planteringar, så ska jag spöka skiten ur dem så att de måste flytta.)

Jag har alltid älskat trädgården för det här med årstidsväxlingarna, lyckan över de första knopparna på våren, bokarnas ljusgröna blad på våren och de fina färgskiftningarna och all härlig skörd att ta hand om och bunkra upp med på hösten. Och en del städsegrönt på vintern. Men växthuset längst ner i hörnet på trädgården har kopplat ihop allt ännu mer. Nu kan jag liksom sitta inomhus och ändå vara ute också en mörk och regnig novemberkväll eller en tidig morgon i februari.

Det här kinesiska talesättet "vill du bli lycklig för ett liv, skaffa en trädgård" är helt enkelt mitt i prick tycker jag. Jag är rätt säker på att jag hade varit en mindre lycklig människa utan denna älskade trädgård och mina morgon- eller kvällsrundor i den.
 
Senast ändrad:
@Lillgrådis Skriv en bok om din trädgård; jag beställer en direkt.
och de andra återkommande gästerna som bara bestämt sig för att "vi vill bo här" och som jag tycker jag nästan känner.
Visst är det härligt? Jag gick ut med komposten en dag och en liten kungsfågel landade precis intill mig och satt o kikade på mig med huvudet på sned. Helt orädd, jag blev alldeles rörd. Så liten och så söt. :love:
om någon medvetet tar bort något av mina bästa planteringar, så ska jag spöka skiten ur dem så att de måste flytta.
:rofl:
 
Min trädgård är mitt MåBra-ställe. Den är nyss startad, vi har bott här i 6 månader på fredag:D
Den har nån gång varit fin, nu har ingen brytt sig på 20 år typ. Så jag planterar nytt, snubblar över gammalt och härjar rätt vilt. Jag inser hur mycket jag saknat trädgård, kommer inte vilja vara utan igen.
 
Just nu vet jag inte vart trädgården börjar eller slutar. Den börjar ta form men är ganska osammanhängande. Någon bärbuske här och någon rabatt där. Liljor som ploppar upp mitt på gräsmattan, gräs som tar slut pga grävarbete och nu först försöker jag få gräsmattan att bli en enhet och inte femtielva olika.
Har nu en mer klar bild av hur den kommer att se ut, trädgården.
Jag tror att det kommer att bli bra, som den ser ut idag är jag inte nöjd. Men jag kan se igenom ”skavankerna” och även njuta av det som är fint. Har en del perenner som verkligen lufter trädgården!
 
@Lillgrådis Skriv en bok om din trädgård; jag beställer en direkt.
Visst är det härligt? Jag gick ut med komposten en dag och en liten kungsfågel landade precis intill mig och satt o kikade på mig med huvudet på sned. Helt orädd, jag blev alldeles rörd. Så liten och så söt. :love:
:rofl:

Men åååh! :love:

Jag har ju blivit uppmanad av flera bekanta att starta en blogg av något slag, måste medge att det hade varit otroligt roligt att få skriva något annat än gärningspåståenden och bevisuppgifter.

Till exempel Hönan Hönansson hade älskat att bli kändis på internet med sina strövtåg i trädgården tror jag. Hennes sabotagejordbad i alla nya planteringar med öppen jord, eller när hon - några centimeter framför ögonen på mig - bara slök en omogen jordgubbe på en av de två plantor som överlevde förra sommaren.

Och kollade sådär sturskt på mig samtidigt, som bara en höna med stor personlighet och mycket stort självförtroende kan. "Jag äter upp den här nu. Och du kan inte göra något åt det. Namnamnam. Nähä, det blev visst inga jordgubbar till dig i år heller." Och katterna och hästarna har ju sina personligheter som också förgyller gården, hästarna är iofs lyckligtvis inte så ofta i trädgården även om det har hänt.

Och växthuset har jag fotograferat ur alla vinklar som finns, på alla årstider som finns. Så materialet är nog där! Men tiden, den jäkla tiden, när fasen skulle det hinnas.... får fundera ett varv till på semestern. En väldigt kortlivad blogg kanske! :D
 
Min trädgård är en blank duk, dvs mest bara enorma gräsytor.. Men jag har en plan och "ser" hur den kommer bli när jag är klar med den om x antal år. Jag är ingen direkt rabattmänniska som vill ha olika blomsterbäddar och sånt, men mysig kommer den bli :up:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min mobil vill inte ta in internet när jag är ute i trädgården. Sånt har funkat förut. Någon som har någon ide varför det slutat fungera?
Svar
5
· Visningar
419
Senast: corzette
·
Trädgård & Växter Jag har libbsticka i trädgården som dessutom frösår sig generöst. Men jag har ingen aning om hur man använder libbsticka. Det har aldrig...
Svar
18
· Visningar
610
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
310
Senast: ptr
·
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp