"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

Jag har bland annat gjort WAIS-test @whwycd i en av mina utredningar. Jag kände mig dummare än dum, jag personligen tyckte det var skitsvårt. Det jag tyckte var jättelätt hade jag typ minus på! Enligt papperna är jag lågbegåvad, enligt alla jag känner, samt all personal som känner mig, säger att det är precis tvärtom. På vissa saker är jag lysande, på vissa saker är jag dummare än tåget. Hade jag haft "normalt" på vissa delar av testerna hade jag varit "smartare" än de flesta, enligt psykologen som utredde mig.

Visst, på pappret är jag lite...korkad. Men jag ÄR inte korkad, jag har bara lite svårare för vissa saker än vad andra har!
Det är så du ska se det :)
 
Det finns verkligen personal inom landstinget som anstränger sig - eller inte.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19724101.ab
Djupt deprimerad och får en lista över hur man kan göra något trevligt som att ha sex eller äta något gott.
Jag läste det där...så hemskt! :(
Tanken med det hela är förmodligen "distraktion" - att tänka på något annat i stunder där man hellre bara vill dö...men på en sådan lista ska bannemig inte sådana här saker förekomma! ALLS!
Speciellt eftersom "vi" med borderline gärna impulsshoppar, stress/hets/tristessäter, har sex i självskadesyfte o.s.v. o.s.v.
Fast oavsett vilken diagnos man ev kan tänkas ha så...nej. Bara nej.
Exempel (som jag HOPPAS att de står med) är annars:
Lyssna på musik
Ta en promenad
Titta på någon serie/film
Skapa något
Pyssla om dig själv lite extra
Drick en kopp med gott te/kaffe
Ring en vän
O.s.v.
D.v.s exempel på saker som INTE är känsloladdade på så vis.

En sådan där lista som hon fick hade lika gärna kunnat avslutas med "testa att hoppa framför ett tåg och se om du klarar det" :crazy:
 
WAIS hette det ja!:idea:
Jag tror att jag borde ha gjort det under min ADHD-utredning, men jag har inte sett resultatet Diagnosen fick jag av en sköterska på telefonen (när jag undrade varför jag fortfarande inte fått kallelsen till delen där vi ska träffas tillsammans med föräldrarna) som sa:
"Men vaddå? Det är ju färdigt, du HAR ADHD" :cool:
Kanske ska se om kuratorn kan få tag i utredningen (den beställdes hem av denna läkare som ju inte trodde att jag gjort den, men vet inte om vi kan komma åt den genom henne) så att vi kan gå igenom den. Hmm...

Och du, @Jen80 - tack för att du tog dig själv som exempel, jag har absolut alltid tyckt att du skriver så otroligt vettiga, kloka och bra saker :)
 
Jag har seriöst ALDRIG blivit så kränkt i hela mitt vuxna liv!! :(
Läkaren jag träffade på psyk här om dagen (i onsdags?) sa det rakt ut...att "du ser ut att vara lågbegåvad" och menade helt enkelt precis det hon sa. Mitt utseende fick henne att anse att jag "nog är lågbegåvad" så hon skickade remiss till utredning...jag ska alltså intelligenstestas p.g.a mitt utseende? (dina öron t.ex. de står ju rakt ut...och dina ögon kan inte fokusera")

Jag har blivit mobbad p.g.a mitt utseende under hela skoltiden, mitt självförtroende vad gäller utseende är redan i botten och nu känner jag mig fulare än någonsin :(

Får hon ens säga sådär? Jag tänkte inte så mycket på det där och då "jaja, hon har säkert rätt..." men sedan blev jag bara mer och mer fundersam på vad hon faktiskt hade vräkt ur sig. Och nu känner jag bara att jag inte vill ta sådan skit!
Jag behöver inget test som visar min intelligens - jag ÄR ruskigt smart/klok på mitt sätt och klarar mig utmärkt med den intelligens jag har. Så vad vill hon uppnå? Jag förstår inte... :(

Edit: Kan jag vägra testet? Hon skrev (ett tämligen inkompetent) intyg till försäkringskassan med anledning av att jag behöver ansöka om fortsatt aktivitetsersättning..."Du kan ju rätta mina grammatiska fel och sedan kontakta mig"...javisst. Självklart.
Men om nu detta skickas till försäkringskassan (måste skicka ansökan om SENAST en månad) och där står att det ska vara en intelligensutredning, hur blir det då om jag vägrar? :(

Det var lågbegåvat att utrycka sig så!
 
@Linda8142 Jag fick siffra på mitt IQ, vilket även i papperna jag fick för att kunna visa upp när jag ansökt om LSS osv (har bla. Aspergers). Även jag har ojämn begåvning, men till och med psykologen som gjorde utredningen sa att den siffran ska man inte riktigt bry sig om (tack och lov haha!) eftersom jag var så ojämn som jag var. De här öga-hand-uppgifterna till exempel...herregud, han gav till och med upp! "Man får inte ha fler än fyra fel i rad" (eller om det rent av var fem?). Ops :o.

Som sagt, jag är lågbegåvad. På pappret. Men vem bryr sig om det? Inte jag i alla fall! :D Jag har haft tillräckligt med motgångar i mitt snart 34-åriga liv så några siffror och ord är en fis i rymden! :banana:
 
Nastan alla som har inlarnings svarigheter ar mycket "ojamt begavade", de allra flesta ar "normal begavade" men har starka toppar dar de ar klart over medel och dalar dar de ligger runt medel eller under medel. Har i USA atminstone mats inlarnings svarigheter genom att titta pa hur stor skillnad det ar mellan topparna och dalarna, det ar vad som ger diagnosen inlarningssvarigheter. Alla som har inlarnings svarigheter har gott salskap av personer som Walt Disney, Albert Einstein, Bill Gates, Robin Williams, Alexander Graham Bell och manga fler. Det ger ofta en fenomenal formaga i de omraden personen har sina "toppar". sa ... det kan anses vara possitivt att ha inlarnings svarigheter. :)
 
Hej igen...
Den 27:e har jag tid för "genetisk utredning". Det är en kombinerad utredning från både psyk ("dårdoktorn") och vc för att se om det faktiskt finns en "samlad" diagnos/syndrom för såväl det psykiska, NPF, fysiska och allt annat.
Det vore ju rätt skönt om så var fallet, att få ett svar.
Pojkvännen fick göra ett sådant test (wise-test eller vad det heter) och jag fick se det. Men blev väldigt, väldigt osäker då det känns som att jag knappast skulle få "godkänt" på ett sådant test om det nu är det hon vill göra...så jag är kanske "lågbegåvad" eller allmänt FÖR allmänbegåvad, så att jag liksom är "lite bra på det mesta" men ändå under medel på det specifika för att det är så utspritt?
Vad vet jag...
Men håll gärna några tummar då den 27:e :)
(ps. är det någon som vet hur en sådan utredning går till?)

Men är det verkligen ett test du ska utföra a la WAIS eller är det något där de ska kolla kromosomer etc och du inte ska prestera mer än liksom leverera din kropp för provtagning?

Jag har gjort WAIS bla när jag utreddes för ADHD. Det visade nog också ojämn begåvning i form av att jag hade lite sämre arbetsminne tex. Jag hade en högre IQ än normalt enligt testerna. Och en högre begåvning än normalt.
Men nivån var inte stadig inom alla områden.
Och psykologen som utförde proven satt hela tiden och kollade på mig och försökte registrera mina känslor(om de syntes) under tiden. Vi pratade också om det efter testen var klara. Och det tror jag togs med i bedömningen.
Jag kan dock också tillstå att en dag då jag är extra trött kan man nog tro att jag är lågbegåvad ibland. Hade jag gjort testerna bara såna dagar kunde resultaten blivit skrämmande annorlunda.

Oavsett vad dina tester kommer visa tycker jag att du både är klok och empatisk. Det tycker jag visar på en typ av intelligens iaf jag uppskattar.
Om man sen kan lära sig kvantfysik, har språköra, är bra på formler etc etc är inget jag tycker är lika viktigt i människor. Visst är det ballt!
Men jag umgås ju hellre med människor som inte har ett genis IQ men är empatiska och vettiga.
 
Genetikutredningen är för kromosom-någonting, så kanske vet du hur det går till? Är det provtagning alá blodprov, eller en massa annat jox?

För övrigt tror jag inte att ett test idag skulle se likadant ut som när jag gjorde det i ADHD-utredningen (vilket jag insett nu att jag faktiskt gjort) då jag utvecklats enormt. Lärt mig MASSOR med hjälp av DBT (just med tanke på känslor, medveten närvaro o.s.v. vilket jag antar är positiva saker vid ett sådant test) och tandläkarpsykologen.
De har liksom klarat av att LÄRA mig saker...och tandl.ps. har verkligen lagt det på en extremt passande nivå så att jag faktiskt förstår precis vad han pratar om, och kommer ihåg från gång till gång fastän det oftast är 2 veckor mellan våra tillfällen.
Dessutom klarar saker jag absolut aldrig någonsin skulle ens haft en tanke på då...2007 tror jag det var. när jag gjorde min ADHD-utredning.
Så nog vore det intressant även med ett WAIS...men först det genetiska antar jag :D
 
Genetikutredningen är för kromosom-någonting, så kanske vet du hur det går till? Är det provtagning alá blodprov, eller en massa annat jox?

För övrigt tror jag inte att ett test idag skulle se likadant ut som när jag gjorde det i ADHD-utredningen (vilket jag insett nu att jag faktiskt gjort) då jag utvecklats enormt. Lärt mig MASSOR med hjälp av DBT och tandläkarpsykologen och klarar saker jag absolut aldrig någonsin skulle ens haft en tanke på då...2007 tror jag det var.
Så nog vore det intressant även med ett WAIS...men först det genetiska antar jag :D

Kolla generna är med blod eller annat DNA, som saliv. Det kräver ingen direkt prestation :)
 
Kanske är det så...
@Niyama tipsade om ett IQ-test på "Illustrerad vetenskap"s hemsida och det påminde väldigt mycket om testet jag gjorde vid ADHD-utredningen (vet ju inte om det är samma dock) och enligt det är jag normalbegåvad och verkar inte ha några större problem. Sifferminnet är däremot katastrofdåligt.
Språk och logik verkar dock vara min grej.
Och det stämmer tämligen bra överens med min uppfattning av mig själv :D

Borde kanske ha sparat resultatet och jämfört med ett ev. test hos läkare (vilket ju egentligen är en helt annan situation då det är extremt mycket mer press och en stressig/avskyvärd miljö) men men...
 
Jag tyckte inte att det var någon press alls när jag gjorde WAIS m.m. hos psykolog men man upplever ju det olika förstås.
 
@Linda8142 - hade antagligen varit ett mindre problem om det inte vore för "huset". Jag är EXTREMT känslig för dålig luft o.s.v. + att jag fortfarande har otroligt svårt att vistas i det. Trots att jag gått där 1-2 ggr/v nu i 1,5 (!!) år :eek:
 
Vad har Bill Gates för inlärningssvårigheter?

Jag minns inte riktigt, men har for mig att det ar en 'spectrum disorder' av nagot slag.

Det där är inte riktigt sant eftersom de dog innan man utredde diagonser som ADHD och autims / asbergers och dylexi. Så det kan vi aldrig veta.

Sant. Det ar naturligtvis enbart speculation. Daremot vet vi att bade Richard Branson, Steve jobs, och manga andra mycket inovativa personer har inlarnings svarigheter.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp