"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

Autism spectrum disorder?

Enligt imdb under "trivia" står det "Was diagnosed with Asperger's Syndrome."
Aspergers betyder inte att man har inlärningssvårigheter...

Inte for att jag trodde den exacta diagnosen var sa viktig ... nu vet jag inte exact vad TS har for problem, eller att det ar sa viktigt att min uppmuntran ar exact korrect och endast handlar om personer med just hennes problem.
 
Inte for att jag trodde den exacta diagnosen var sa viktig ... nu vet jag inte exact vad TS har for problem, eller att det ar sa viktigt att min uppmuntran ar exact korrect och endast handlar om personer med just hennes problem.
:confused:
Du påstod att Bill Gates har inlärningssvårigheter, jag letade reda på att han har aspergers och påpekade att det inte innebär inlärningssvårigheter. Det har inte med TS att göra.
 
Inte for att jag trodde den exacta diagnosen var sa viktig ... nu vet jag inte exact vad TS har for problem, eller att det ar sa viktigt att min uppmuntran ar exact korrect och endast handlar om personer med just hennes problem.
Fast det är som att jämföra äpplen och apelsiner. Eller lika relevant att som att säga att hon är i gott sällskap eftersom Einstein hade nageltrång.
 
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale

En kort beskrivning av testet.
Inte for att jag trodde den exacta diagnosen var sa viktig ... nu vet jag inte exact vad TS har for problem, eller att det ar sa viktigt att min uppmuntran ar exact korrect och endast handlar om personer med just hennes problem.
Problemet är att du påstår att diverse människor har/hade inlärningssvårigheter utan att ha belägg för detta.
Visst dyslexi kan räknas. Men jag tror att du blandar ihop inlärningssvårigheter medb folk som har exempelvis (påstådd) aspergers, vilket är något helt annat.
 
[OT]

Einstein måste ju haft alla diagnoser, tillsammans med andra döingar som var/är kända; dyslexi, adhd, Aspergers... Finns ju alltid med på listor för olika diagnoser och jag blir lika full i skratt/irriterad varenda gång.
 
@Linda8142 Jag fick siffra på mitt IQ, vilket även i papperna jag fick för att kunna visa upp när jag ansökt om LSS osv (har bla. Aspergers). Även jag har ojämn begåvning, men till och med psykologen som gjorde utredningen sa att den siffran ska man inte riktigt bry sig om (tack och lov haha!) eftersom jag var så ojämn som jag var. De här öga-hand-uppgifterna till exempel...herregud, han gav till och med upp! "Man får inte ha fler än fyra fel i rad" (eller om det rent av var fem?). Ops :o.

Som sagt, jag är lågbegåvad. På pappret. Men vem bryr sig om det? Inte jag i alla fall! :D Jag har haft tillräckligt med motgångar i mitt snart 34-åriga liv så några siffror och ord är en fis i rymden! :banana:
Ja och om man nu råkar ha till exempel generella inlärningssvårigheter så kan det vara bra att få reda på det och kunna få tips och råd om hur man hanterar det på bästa sätt. Det kan göra livet lättare om man vet varför man fungerar som man gör och hur man ska använda sina starka sidor.
 
Ja och om man nu råkar ha till exempel generella inlärningssvårigheter så kan det vara bra att få reda på det och kunna få tips och råd om hur man hanterar det på bästa sätt. Det kan göra livet lättare om man vet varför man fungerar som man gör och hur man ska använda sina starka sidor.

Exact! Det ar en enorm hjalp aven om man inte har nagon diagnos alls.

I skolvarlden har i USA klumpar man ofta ihop alla diagnoser som kan ge inlarningssvarigheter (som tillexempel dyslexia, ADHD, Aspbergers, och allt det kan vara) pa olika satt under det generella taket "inlarningssvarigheter" nar en mer exact beskrivning inte ar nodvandig.
 
Exact! Det ar en enorm hjalp aven om man inte har nagon diagnos alls.

I skolvarlden har i USA klumpar man ofta ihop alla diagnoser som kan ge inlarningssvarigheter (som tillexempel dyslexia, ADHD, Aspbergers, och allt det kan vara) pa olika satt under det generella taket "inlarningssvarigheter" nar en mer exact beskrivning inte ar nodvandig.

Jag kan inte svara på hur man resonerar i USA, men en av grejerna med asperger är att man har normal intelligens (man kan visserligen råka ha både generella inlärningsvårigheter och aspergers, men det är inte på grund av aspergern).

Dyslexi brukar räknas som en specifik inlärningssvårighet.

Generella inlärningssvårigheter handlar extremt förenklat om att man över lag har större svårighet än normalt att tex ta in ny information och bearbeta den. Man kan exempelvis behöva längre tid på sig när man ska lära sig saker.

Det är därför folk blir förvånade när du påstår att tex Steve Jobs, Einstein med flera skulle ha just generella inlärningssvårigheter.
 
Steve Jobs var dyslexic.
Har i USA sorteras allt som paverkar hur man lar sig in under 'innlarningssvarigheter' och mats, som sagt, just genom skillnaden mellan hur hoga topparna ar i forhallande till dalarna i IQ. Det ar inte alls ovanligt att nagon som hamnar innom "geni" ramen i vissa amnen ligger val under medel i andra. Det innebar att nagon som ar pa geni niva i till exempel (som en av mina soner) matte och science fick kampa livet ur sig for att klara sprak i skolan. Han ar nu data engineer och sager att de klasser i Engelska han var tvungen att ta pa universitetet var det svaraste han nagonsin gjort.

Har mats alla inlarningssvarigheter (for att kunna ge eleverna den hjalp de behover) med mycket involverade tester som oftas tar 2-3 dagar och en sarskilt utbildad psycholog utfor testen i fraga. Det finns en uppsjo av olika tester som passar for misstankta diagnoser. De jag vet mest om ar dyslexia, dyscalculia, dysgraphia, dyspraxia, etc ... som alla har sitt eget batteri av tester. De vaver ofta in i varandra, men behover olika "treatments" beroende pa vilken variant man har.
 
Har mats alla inlarningssvarigheter (for att kunna ge eleverna den hjalp de behover) med mycket involverade tester som oftas tar 2-3 dagar och en sarskilt utbildad psycholog utfor testen i fraga. Det finns en uppsjo av olika tester som passar for misstankta diagnoser. De jag vet mest om ar dyslexia, dyscalculia, dysgraphia, dyspraxia, etc ... som alla har sitt eget batteri av tester. De vaver ofta in i varandra, men behover olika "treatments" beroende pa vilken variant man har.
Och så undrar man varför den svenska skolan har så dåliga resultat...
 
Jag undrar snarare hur det känns för ungarna när så många av dem utreds av psykolog - alltså hur det känns att redan från början stämplas med "svårigheter".
...och det sedan läcker ut till de andra barnen som i värsta fall ser det som en anledning att mobba :eek:
Fast man kan ju å andra sidan bli mobbad för att de redan bestämt sig för att man är "störd" och "efterbliven". Det blev jag. Å andra sidan känner jag att jag fått "upprättelse" nu när jag bevisat (för mig själv) hur mycket jag ändå klarar av, som bara för 1-2 år sedan skulle vara fullkomligt störtomöjligt! Det är ganska tillfredsställande även på det planet.
Så helt "efter" kan jag ju inte vara, eller så är det bara så att det inte stör mig så värst längre :D
 
@escodobe @whwycd

Ju vanligare sådant där testande blir, desto mer riskerar man förmodligen sänka tröskeln för vad som anses som "svårigheter". I synnerhet bland mindre barn verkar ju utvecklingsspannet vara rätt stort, normalvariationen borde vara stor.
 
...och det sedan läcker ut till de andra barnen som i värsta fall ser det som en anledning att mobba :eek:
Fast man kan ju å andra sidan bli mobbad för att de redan bestämt sig för att man är "störd" och "efterbliven". Det blev jag. Å andra sidan känner jag att jag fått "upprättelse" nu när jag bevisat (för mig själv) hur mycket jag ändå klarar av, som bara för 1-2 år sedan skulle vara fullkomligt störtomöjligt! Det är ganska tillfredsställande även på det planet.
Så helt "efter" kan jag ju inte vara, eller så är det bara så att det inte stör mig så värst längre :D
Alltså jag tror nog att buke samfällt kan lugna dig på en punkt: särskilt "efterbliven" verkar du inte vara. :up:
 
Frågan är om det gäller alla elever eller om det endast gäller dom där man misstänker svårigheter?

Sjalvklart testas bara de dar foraldrar och larare anser att det behovs att se var barnets starka och svaga sidor ar sa att barnet kan lara sig hur det bast tar in information och skolan kan lagga upp undervisningen pa basta satt for just det barnet. Sedan vet ju ingen annan an barnet, psychologen, foraldrarna och lararen om testen sa det finns ingen anledning att just testen skulle leda till mobbning. Snarare leder det till storre sjalvkannedom for barnet och bor darfor ocksa ge starkare sjalvfortroende.

@whwycd ... Visst ar det lattare nar man lart sig vad man ar bra pa och inte focuserar sa mycket pa sina svaga sidor. Jag haller med att du alltid uttrycker dig sa samlat och klokt har pa Buke.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 847
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp