"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

"Jag har gjort intelligenstest, man skulle t.ex. bygga ihop mönster med klossar och lösa pussel med fem bitar. :nailbiting: :angel:
Men du har väl gjort NPF-utredning? Jag tror intelligenstest alltid ingår i det."
--------
Ja, det var väl det jag tänkte. Den delen känner jag mycket väl igen. Men jag vet också att hon inte ägnat en enda minut åt min journal innan besöket, och hon ifrågasatte rejält om jag "faktiskt gjort en ADHD-utredning?" :grin:
Psykiatrin här i stan är under all kritik (stafett) läkarna avlöser varandra och den ena verkat värre än den andra typ. Men denna vill jag som sagt inte träffa igen och de ska få fullständigt klart för sig "varför inte?"

jag undrar mest hur försäkringskassan skulle se på att
jag nekar en utredning, om de får veta att en sådan har begärts :( även försäkringskassan är ett släkte för sig :cool:
 
[Hippocampus, post: 16535061, member: 100384"]Ring eller skriv ett brev till chefen. Sen utgå från svaret. Så gjorde jag när jag träffade på en underlig läkare men han kränkte inte mig alls som du blev utsatt för. Jag träffade honom när jag hade ont i magen och tappade hår men han var säker på att det var strålning från Tjernobylkatastrofen och vägrade ta blodprov osv. Det var ju inte botbart pga Tjernobyl.
Happ.
Jag skrev ett brev till chefen och sen krävde jag gratis besök till ny läkare, jag fick det, läkaren ringde och bad om ursäkt också sen jobbade han aldrig mer där....

Usch, stackars dig :([/QUOTE]
:eek: han trodde nog på rymdvarelser också...:banghead:
Skönt att du blev av med honom :yuck:
 
Fast hon kanske har rätt? Jag menar, jag har alla jäkla komplex man kan få...och något lär det bero på?
Jag ser inte ut som/påminner inte alls om någon i släkten. Och med tanke på alla mina udda diagnoser så är jag säkert en bortbyting eller något :cool:
 
jag undrar mest hur försäkringskassan skulle se på att
jag nekar en utredning, om de får veta att en sådan har begärts :( även försäkringskassan är ett släkte för sig :cool:
Fast om du gjort intelligenstest under ADHD-utredningen finns det ju ingen anledning att göra det igen, det borde väl t.o.m. Fk fatta...
Eller så tar du och gör testet, det är ju inte svårt.
 
En sak är ju iallafall helt säker @whwycd och det är att den läkaren hänger inte på buke och har aldrig varken läst något du har skrivit eller hört talas om dig. Du är så himla klok och utav de korten att döma som jag har sett på dig så är du söt med så varför hon överhuvudtaget gjorde en sådan koppling är fullkomligt oförståeligt för mig.

Vi kan nog enas om att den läkaren inte har någon social kompetens överhuvudtaget och att hon inte borde jobba som läkare eller med människor alls. Om det nu hade varit så att hon misstänkte något så hade hon inte sagt som hon gjorde om hon hade haft socialkompetens utan istället förklarat att hon skulle vilja att du gjorde en test så att hon utifrån den bättre skulle veta hur hon skulle kunna hjälpa dig (eller liknande).

Det är ju inte alla som läser journalen innan just för att de vill skapa sig en egen bild utav patienten utan förutfattade meningar och det kan ju vara bra men hon kunde ju när ni hade pratat en stund kollat i journalen vilka utredningar och tester som är gjorda innan hon föreslår en test som du förmodligen redan har gjort. Det är ju både onödigt för dig och rent oekonomiskt att hålla på och göra tester som redan är gjorda.

En stor kram till dig! Strunta i henne och hennes åsikter. För oss här på buke duger du iallafall alldeles utmärkt :love:
 
@Linda8142 (för mig är det även ekonomisk fråga) Det kostar pengar både för mig och samhället så det känns som en onödig utgift, för alla, när testet faktiskt gör varken till eller från. (Dessutom vill jag inte att varken jag eller någon annan ska se mig som lovbegåvad, om jag nu faktiskt inte skulle klara det! :o )
Jag ska maila runt i helgen eller på måndag så får vi se :)
 
Utan att alls kunna gången i sånt här så tänkte jag föreslå hur du skulle kunna göra:
  • Kontakta chefen för mottagningen/verksamheten där du var. Om du vill, gör det i skrift, det är du ju bra på.
  • Fatta dig kort, så ökar chansen att hen ska förstå vad som hänt.
  • Skriv att du är tveksam inför att göra det där testet, att du vill att de först kollar i din journal om du inte redan gjort ett sådant test. Skriv att läkaren inte förklarade vilken nytta testet skulle ha för dig.
  • Beskriv hur kränkt och ledsen du blev av sättet hon uttryckte sig på. Skriv att du överväger en anmälan till Patientnämnden och vill veta hur du isåfall ska gå vidare.
(Det här sista är jag mest osäker på. När man pratar om "anmälan" inom vården så gäller det till IVO (inspektionen för vård och omsorg) som ligger under Socialstyrelsen. Det är dit vården själv gör Lex Maria-anmälningar, det är dit man som patient kan anmäla. Men: om IVO exakt tagit över fd HSAN:s uppgifter så gäller det bara felbehandling, inte bemötande. Det TROR jag är Patientnämndens bord. Men det bör den du skriver till kunna hjälpa dig med. Och det är ju just bemötandet som är ett enda stort fail i ditt fall, inte behandlingen.)
 
Supertack, @mandalaki ! :bow:
Jag ska göra precis så, och ta allt via mail så jag dels får det skriftligt, och dels för att jag ska komma ihåg exakt vad som sagts.
Och så uttrycker jag mig lättare i skrift :)
Får säkert användning av mååånga DBT-färdigheter nu! :D
 
Supertack, @mandalaki ! :bow:
Jag ska göra precis så, och ta allt via mail så jag dels får det skriftligt, och dels för att jag ska komma ihåg exakt vad som sagts.
Och så uttrycker jag mig lättare i skrift :)
Får säkert användning av mååånga DBT-färdigheter nu! :D
Alltså - jag är så imponerad av dig!!! :bow::bow::bow::bow::bow:

Hade jag fått ett sådant bemötande hade jag sannolikt gömt mig under en sten och gråtit under ångestattacker i flera dagar.

Du blir arg, resonerar klokt och ska ta saken vidare. Smarthuvud där! :D
 
Alltså - jag är så imponerad av dig!!! :bow::bow::bow::bow::bow:

Hade jag fått ett sådant bemötande hade jag sannolikt gömt mig under en sten och gråtit under ångestattacker i flera dagar.

Du blir arg, resonerar klokt och ska ta saken vidare. Smarthuvud där! :D
Haha! :D
Jag blir ofta arg först, ledsen sedan -och när jag väl kommer på det så brukar det vara försent ändå :rofl:
Och det är nog lika bra...:p
 
Bah vilka dumheter!
Min sambo skelar rätt rejält och han är väldigt intelligent, högutbildad och har ett 'avancerat' ansvarsfullt jobb. Även om han inte så lätt tittar folk i ögonen.
Jag tittar i stort sett aldrig folk frivilligt i ögonen och jag är väldigt intelligent.

Har själv råkat på många läkare som har fel jobb, men jag tror faktiskt att ingen av dem fått vara kvar på sin tjänst särskilt länge.

Oftast har de inte ens öppnat ens journal och klassikern för mig är att läkaren i 8 fall av 10 börjar med frågan: Har du barn? (ja)
Bor du tillsammans med barnets pappa? (Eh nej! Ungefär här börjar
en panikångestattack forma sig i min kropp)
Har ni delad vårdnad? (nej!!!)
Varför inte?
Och vid det här laget behöver jag inta fosterställning på golvet ungefär.
För er som vet vad som hänt mig så kanske ni förstår varför.
Kort sagt: jag och min dotter lever med skyddad identitet pga dotterns pappa som dömdes till 8 års fängelse för vad han gjorde mot mig. Och fortsätter försöka terrorisera oss så gott han kan.

Bland det första man ser är sekretessen, och min vanliga samtalskontakt träffar alltid läkaren först för att förklara läget och hur "skör" jag är.

Jag har som tur är inte stött på någon som trott att jag kunde vara lågbegåvad. Då hade jag nog blivit helt knäckt. Min 'grej' (det enda positiva med mig enligt min åsikt) är att jag är smart, Skulle någon ifrågasätta det vet jag inte vad jag skulle göra. :/
(ursäkta ev konstigheter men telefonen gör lite som den vill ibland)

Du är ju helt klart lika begåvad som andra!
 
jag undrar mest hur försäkringskassan skulle se på att
jag nekar en utredning, om de får veta att en sådan har begärts :( även försäkringskassan är ett släkte för sig :cool:
Fast om du har gjort en så har ju säkerligen försäkringskassan den infon redan och förstår då att det då blivit ett missförstånd. Det är inte helt lätt att få en sådan utredning och jag tror inte dom utan vidare utreder folk bara sådär utan att kolla upp saker och ting.

Är det WAIS testet som ska göras? För det glömmer man inte bort att man gjort, iallafall inte jag. Har du inte gjort det så är det inte alltid en helt dum idé att göra det faktiskt. Det kan leda till mera hjälp sen.
 
Supertack, @mandalaki ! :bow:
Jag ska göra precis så, och ta allt via mail så jag dels får det skriftligt, och dels för att jag ska komma ihåg exakt vad som sagts.
Och så uttrycker jag mig lättare i skrift :)
Får säkert användning av mååånga DBT-färdigheter nu! :D
En grej bara: jag kan ju inte gången på det här (de har inte upptäckt att jag är lågbegåvad än :angel:) så jag kanske tänker fel. Isåfall får någon gärna rätta mig - eller komma med bättre idéer så att du får hjälp med det här.
 
En grej bara: jag kan ju inte gången på det här (de har inte upptäckt att jag är lågbegåvad än :angel:) så jag kanske tänker fel. Isåfall får någon gärna rätta mig - eller komma med bättre idéer så att du får hjälp med det här.
Det du skrev var ungefär detsamma jag tidigare skrivit. Jag tillägger att det är inte fel med en initial kontakt via telefon, och i detta tala om att hon har skrivit och skickat ett brev eftersom det känns lättare att skriva ned gången på händelsen och vad hon känner, än att dra det i ett telefonsamtal och - att hon ber denne verksamhetschef att efter hen har läst brevet, kontaktar whwcd och avtalar en tid för möte ang hur de ska gå vidare med detta.
 
Suck. Nu på dansen insåg jag att kommentaren påverkade mig mer än jag trodde :cry: jag hänger verkligen inte med på passet, men det har inte stört mig nämnvärt förrän nu :(
Jag vet att jag har andra förutsättningar och att det försvårar för mig. Men jag försöker, gör mitt bästa och är ändå med hela timmen, men nu känns det som att jag stör alla andra när jag inte hänger med, att de (och även instruktörerna) tycker att jag borde hålla mig undan! :( även om det förmodligen inte är så...så nu känner jag bara för att ge upp!! :cry: (men jag ska inte det! Jag har hittills inte slagit ner, krockat eller snubblat på någon, och trots allt märker jag ju att det faktiskt går bättre och bättre...) å andra sidan fullständigt vägrar jag att unna henne det. Dock kanske det är något att ta med i kontakten till lämplig person? Hur hårt det faktiskt slog mot mitt liv - som faktiskt har ordnat upp sig? Typ...
Jäkla pisskärring! :mad::mad::devil: (å andra sidan hade hon definitivt inte klarat passet nå bättre hon heller :cool:)
 
Ursäkta rörigt inlägg. Inte lätt att gå, och skriva från mobilen :p
Dessutom är jag ju helt fantastiskt bra som faktiskt utmanar mig själv så grymt bra! :D är nog inte alla i "min" sits som hade gjort det :o :D
jag vill inte att mina svårigheter hindrar mig om det inte är typ "nödvändigt" :)
 
Senast ändrad:
Suck. Nu på dansen insåg jag att kommentaren påverkade mig mer än jag trodde :cry: jag hänger verkligen inte med på passet, men det har inte stört mig nämnvärt förrän nu :(
Jag vet att jag har andra förutsättningar och att det försvårar för mig. Men jag försöker, gör mitt bästa och är ändå med hela timmen, men nu känns det som att jag stör alla andra när jag inte hänger med, att de (och även instruktörerna) tycker att jag borde hålla mig undan! :( även om det förmodligen inte är så...så nu känner jag bara för att ge upp!! :cry: (men jag ska inte det! Jag har hittills inte slagit ner, krockat eller snubblat på någon, och trots allt märker jag ju att det faktiskt går bättre och bättre...) å andra sidan fullständigt vägrar jag att unna henne det. Dock kanske det är något att ta med i kontakten till lämplig person? Hur hårt det faktiskt slog mot mitt liv - som faktiskt har ordnat upp sig? Typ...
Jäkla pisskärring! :mad::mad::devil: (å andra sidan hade hon definitivt inte klarat passet nå bättre hon heller :cool:)

Alltså, sträck på dig! Om du tvivlar på att du är begåvad, bläddra bakåt i dina buketrådar och kolla vilken resa du har gjort de senaste fem åren. Flyttat till Uppsala, tagit tag i en massa saker, skaffat dig ett liv. Tråden när din mamma dog, du var så klok och så duktig på att vara rädd om dig och ta hand om dig. Insändaren om Psykiatrins hus. Och allt detta med dina besvärliga grunddiagnoser som sätter käppar i hjulen. Du är jäkligt kompetent!

Din läkare var extremt taktlös och det är inte OK. Det påminner om när jag gjorde lumpen och skulle sjukanmäla mig första gången för en förkylning. Och då börjar befälet leka amatörpsykolog och fråga mig om jag hade problem med min kvinnliga identitet (jag var snaggad). Han fick det att låta som om förkylningen inte vara problemet utan att jag simulerade. Jag vågade aldrig mer sjukanmäla mig utan tjänstgjorde med lunginflammation och sönderhostade revben... Och dåligt självförtroende (har aldrig varit barbietjejig och det ska man ju vara enligt normen)... Och jag kommer ALDRIG att glömma. Förmodligen inte heller förlåta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 876
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp