"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

Det är ju det jag brukar tänka, att min problematik faktiskt inte syns utåt. Kanske har jag helt fel? Börjar fundera på om jag verkligen kan lita på min egen självbild nu :(
Alltså jag står inte ut med korkade människor och jag gillar ju dig, därför så kan du ju inte vara korkad utan måste vara smart.

Så - testet klart.
Skriv ut inlägget och skicka till läkaren.
 
Du hade ju kunnat svara:

"Det påståendet tyder på en NPF-diagnos, är du autistisk?"
Det hade jag svarat för mina spärrar hade tillfälligt gått söder av ett sådant uttalande.
Ja, det hade jag kunnat gjort om jag hade funnit mig i tid...men nehej...så typiskt! :mad:
 
Ja, det hade jag kunnat gjort om jag hade funnit mig i tid...men nehej...så typiskt! :mad:
Var glad för att du hinner tänka efter innan munnen glappar.
Det gör inte alltid jag.
Och särskilt inte om jag blir upprörd.

Oftast så är jag glad över all skit som jag lyckades låta bli att säga.
Den där läkaren borde också jobba på det.

Man säger inte allt som man tänker utan sorterar FÖRST.
 
Inte okej!
För några år sedan blev jag också fruktansvärt kränkt och dåligt behandlad av en psykiater och det slutade med både många och långa arga samtal med verksamhetschefen. Jag kunde inte ens prata med honom i telefon utan att bryta ihop och hade (på uppmaning från personliga ombudet i kommunen) personal hemma hos mig vid telefontiderna, på högtalartelefon, för att dom skulle kunna höra vad fanskapet sa. Första gången jag träffade honom slutade med att jag ringde akutpsyk när jag kommit utanför dörren :crazy:. Tyvärr fanns det inga andra psykiater på plats så jag hade inte mycket val än att fortsätta hos honom (jag och många andra..).

Det var jag som vann den fighten, han fick skäll, och inte lite heller för den delen.
Och aldrig någonsin har någon fjäskat så mycket för mig som den verksamhetschefen gjorde....

Prata med verksamhetschefen och hör hur du ska gå vidare med det hela, är mitt tips.
 
@whwycd Tycker du ska ge henne vad hon tål :devil: och absolut anmäla, gud jag blir så uppretad av sådant :banghead: och även om man har diagnos eller ej behöver ju inte det tyda alls på låg intelligens, snarare har jag bland mina vänner med diagnoser upplevt att de faktiskt är ett strå vassare på olika plan!
 
@Jen80 SÅ bra att han fick sina fiskar varma sen..har själv blivit kränkt på annat håll inom vården och det är inte lätt att bli trodd, för många hålls bakom ryggen fast de går över gränser som inte borde vara tillåtna.
 
@whwycd Tycker du ska ge henne vad hon tål :devil: och absolut anmäla, gud jag blir så uppretad av sådant :banghead: och även om man har diagnos eller ej behöver ju inte det tyda alls på låg intelligens, snarare har jag bland mina vänner med diagnoser upplevt att de faktiskt är ett strå vassare på olika plan!
Fast nu var det ju inte diagnoserna läkaren gick efter, utan utseendet.
 
@prallan Det vet jag, men det har diskuterats diagnoser också så jag tror inte det är helt farligt om jag spinner vidare på det också? :)
 
En bra ide är ju att prata litet med patienten och försöka att bilda sig en egen uppfattning om hur smarta svar man får på olika frågor INNAN man glappar med teorier som är uppenbart kränkande.

Vem har nytta av teorin?
Varför skulle den ha det?
Och måste jag verkligen ta upp detta?

Frågor på det?

När man träffar TS så är det uppenbart att man talar med en kvicktänkt och smart person.
Det är därför som det blir så fel.

Kanske var det ett plumpt skämt?

Ditt inlägg sammanfattar ganska bra vad jag tycker och använder mig av i praktiken.
Dock var det inte ts och hennes specifika situation som avsågs med det inlägg du citerar, men klargöranden är ju alltid bra :)
 
Fast nu var det ju inte diagnoserna läkaren gick efter, utan utseendet.

Det hade ju nästan (men eg inte) varit bra om hon gått efter diagnoserna, det hade ju faktiskt betytt att hon bemödat sig att titta i journalen :meh:

Om jag kommer ihåg rätt (mamma speciallärare och var inblandad i många diagnoser) så måste man göra ett intelligenstest för att kunna ge diagnoser som ADD, ADHD osv. Så hade läkaren läst TS journal så hade hon sett att det redan gjorts en utredning.
 
En bekants bekant med flera olika väldokumenterade medicinska problem varav flera syns på röntgen, fick träffa en ny läkare, Dr X, då hen skulle ha nytt recept på sömnmedel.
Dr X förklarade att hen inte var sjuk alls, ville sätta ut alla mediciner, skrev ut ett recept på rökavänjning då hen sas vara nikotinist (hen hade bara fått frågan om hen rökte - inte hur mycket även om det är ett paket om dagen). Anledningen var att hen hade 14 olika personligheter som var sjuka men det var ju bara inbillning. Allt detta skrevs in i journalen.
Hen gick chockad ut från läkaren, som tur var mötte hen en bekant som jobbar på vårdcentralen som frågade hur det stod till. När hen lyckas haspla ur sig vad som hänt så skjutsade bekantingen hem hen. Efter någon timme ringde en annan läkare och sa; -Innan jag säger något annat så ska du veta att allt Dr X skrivit i din journal är raderat och Dr X kommer aldrig att jobba här mer. Så nu börjar vi om. Du får en ny tid...

Så jag tycker du ska anmäla. Kanske räddar du någon annan.
 
@Luff Obehagligt att det ens sker. Och tur att det inte hann sluta i några alltför allvarliga katastrofer? Läkaren var katastrof nog!
 
Många säger "Anmäl!" men bara en, @Jen80 har nämnt vad man faktiskt börjar med innan man gör en anmälan (jag förmodar att det handlar om bristande/kränkande bemötande/felaktig behandling - men jag är osäker på var sån hamnar - lex maria? Är inte det rent medicinska felbehandlingar? Ingår kränkning däri?)

- kontakta verksamhetschefen i allra första hand, och utifrån vad man kommer överens om med denne så gör man sedan kanske en anmälan. Eller synpunkt eller klagomål som det nog heter hos patientnämnden om det är vad som är aktuellt. @Laa kanske vet bättre än mig vad som är rätt.
 
Det hade ju nästan (men eg inte) varit bra om hon gått efter diagnoserna, det hade ju faktiskt betytt att hon bemödat sig att titta i journalen :meh:

Om jag kommer ihåg rätt (mamma speciallärare och var inblandad i många diagnoser) så måste man göra ett intelligenstest för att kunna ge diagnoser som ADD, ADHD osv. Så hade läkaren läst TS journal så hade hon sett att det redan gjorts en utredning.
Jo, exakt. Tyckte det var underförstått.
 
Håller med om att du bör prata med verksamhetschefen, beroende på vilket gehör du får så anmäl eller inte. Det är såklart ett helt vansinnigt och oacceptabelt beteende. Jag tycker det är en ickefråga om vissa diagnoser kan ha vissa gemensamma drag i utseendet, man uttalar sig inte så i vilket fall som helst.

Har inte någon av de tidigare utredningarna visat något angående begåvning? Jag kan inte minnas att jag läst genom någon psykiatrisk utredning utan något som helst test/reflektion om begåvning. Sällan ett uttalat IQ, men en tanke om jämn/ojämn hög/låg begåvning. Det borde ju framför allt vara grunden till om det behövs någon mer utredning.

Om du inte tycker att ytterligare en utredning och ev. diagnos gynnar dig så tacka nej till utredningen. Det är självklart helt frivilligt. Jag är förvånad över att du nästan blir påtvingad en utredning, här skickas inga remisser utan bråk och hot från patientens sida (om inte psykiatrin tycker att ett visst behov ska tillgodoses via LSS, för då är det jäkligt lätt att utreda).
 
Vad ledsen och arg jag blir när jag läser om vad läkaren sa.
Lågbegåvad? Långt ifrån skulle jag vilja säga och då har jag träffat dig två gånger bara, hittills.

Och snacket om utstående öron, folk som opererats för det då, får de mer begåvning då? *ironi*
 
Ring eller skriv ett brev till chefen. Sen utgå från svaret. Så gjorde jag när jag träffade på en underlig läkare men han kränkte inte mig alls som du blev utsatt för. Jag träffade honom när jag hade ont i magen och tappade hår men han var säker på att det var strålning från Tjernobylkatastrofen och vägrade ta blodprov osv. Det var ju inte botbart pga Tjernobyl.
Happ.
Jag skrev ett brev till chefen och sen krävde jag gratis besök till ny läkare, jag fick det, läkaren ringde och bad om ursäkt också sen jobbade han aldrig mer där....

Usch, stackars dig :(
 
men OM nu ett intelligenstest innebär typ avancerad (dvs. formler och annat som inte är typ "plus, minus, gånger, delat" o.s.v.) matte och förstå instruktioner (typ "bygg ihop den här saken med hjälp av...") så är det ju kört. För det är inte min typ av intelligens.
Jag har gjort intelligenstest, man skulle t.ex. bygga ihop mönster med klossar och lösa pussel med fem bitar. :nailbiting: :angel:
Men du har väl gjort NPF-utredning? Jag tror intelligenstest alltid ingår i det.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 876
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp