Du som är hingstägare/hingsthållare...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 855

ameo

Trådstartare
Moderator
... och besökare på detta avelsforum.
PÅ förekommen anledning påminner jag om att DET ÄR INTE TILLÅTET ATT GÖRA REKLAM FÖR SIN HINGST HÄR!!!!!

Sv: Du som är hingstägare/hingsthållare...

Vart går gränsen för reklam och bara lägga ut gulliga bilder ????? Får man lägga ut någon bild alls på sin hingst på något ställe på Buke utan att det kallas för reklam????? Får vi diskutera årets avelsvärderade hingstsar utan att det indirekt blir reklam? Det är en svår gräns det där;)

Jag försöker att tänka till så fort något här handlar om mina hingstar. Jag tror (?) att jag numera fått en balans i det så jag inte skriver på ett sätt som kan anses vara reklam.

Men jag håller med Welsh, det är svårt!

Jag svarar ofta på frågor om tyska hingstar, är det något jag kan hjälpa till med så försöker jag göra det. Eftersom jag är så mycket där nere på tävlingar osv har jag ju sett en del av importhingstarna live, dessutom rätt mycket avkommor. Sen försöker jag hela tiden vara öppen med att det jag skriver är mina egna åsikter, baserat på vad jag sett och vad jag tycker. Någon annan kanske tycker annorlunda, men det kan ju inte jag svara för.

Problemet jag får är när det kommer en rak fråga om en av mina hingstar. Bara för att jag numera har ett ekonomiskt intresse (som om jag blive rik på det ;) ) får jag inte längre svara på det!? Jag kan mao skriva om alla hingstar utan mina egna. Nu har jag försökt att svara på allt sånt via pm istället, och andra här som har rätt bra koll på mina hingstar kan skriva vad de tycker istället, på både gott och ont. Men då är det deras åsikter, och de tjänar ju inget på att kommentera dem. (För det måste ju ändå vara syftet med reklam - att öka antalet kunder?)

Men som sagt var, det är lite svårt, och Ameo har fått säga till ibland. Men jag kan då ärligt säga att jag aldrig skrivit något här i marknadsföringssyfte, utan mer generellt gett ett svar eller kommenterat något som jag skulle gjort om vilken annan hingst som helst.

/C - som försöker!

Jag äger numera ingen hingst, men jag tror inte att ni kan hitta någonstans där jag skrivit mer om någon av de hingstar jag haft än möjligen namnet och färgen...
Jag tycker helt enkelt att man låter bli att skriva om sin egen hingst i största möjliga mån. Vill man lägga ut en bild på gnägg så gör det men utan att tala om att det är den hingst det är.
Gränsdragningen ÄR svår, därför anser jag att man undviker ALLT som kan tänkas vara reklamliknande. Då håller man sig alltid på rätt sida om gränsen.

Kan hålla med om att det är en svår gränsdragning. Vad räknas som reklam och vad är information?
Om jag skriver om mina elitston(som om jag hade sådana..;) ), som får väntar föl efter fantastiska hingstar och att dessa avkommor skall säljas, så är det ju också reklam som kan få någon hugad spekulant att kontakta mig genom buke.. Bara en tanke..
U

skriver du om ditt elitsto som får avkomma med elithingsten nisse och att avkomman är till salu, så är det sannolikt att det anses vara en smygannons som plockas bort.
I de flesta fall är det inte så svårt att dra gränsen, men det finns alltid undantag.

knuffar upp tråden, då det tydligen inte är alla som har läst igenom forumreglerna... :devil:

Att lägga ut ett långt inlägg med information om sin egen hingst är DEFINITIVT reklam.

Och att lägga ut en webadress och skriva något liknande "här hittar du spermaimportören" räknas också som reklam, oavsett om det är hingstägaren eller någon annan som lägger ut det!

Kan väl också tycka att många "hobbyavlar" på sina ston och visst kan det bli en ofrivillig "smygannons" om man skriver att man tänkt sälja fölet. Men när det gäller de flesta hingsthållare så är det en registrerad verksamhet som man har bla som företagande/ i vinstgivande syfte. Kan tänka mig att flera som har station omsätter en hel del mer pengar än Vera som betäckt sitt russto Siv med hingsten Evert och kan tänka sig att sälja till Klara eller Berit.
Då kan man kanske också betala för reklamplatsen. Nu hårddrog jag det lite men jag tror att de flesta förstår hur jag menar;)

Men det är ju en balansgång, lägger man ut en tråd om en viss kombination sto-hingst så kan det ju leda till förfrågan från ngn som finner häst/kommande häst intressant!

Och att lägga ut en webadress och skriva något liknande "här hittar du spermaimportören" räknas också som reklam, oavsett om det är hingstägaren eller någon annan som lägger ut det!
Men då blir ju i princip alla hingstfrågor reklam? Hur många inlägg finns det inte om var en hingst finns, oavsett om det råkar vara en Flyingehingst som exvis Jaguaren eller en privat hingst som Majim G? :confused: Jag får alltså inte tipsa om att Flyinges hingstar finns på flyinge.se och vi får inte tipsa om vem som äger vilken hingst under bruksprovet mm? :crazy:

Hur räknas det om man lägger ut länk till ASVH:s faktablad?

Alltså generellt ska vi länka så lite som möjligt!
Skriv det som behövs HÄR.

Jag har aldrig sagt annat än att gränsdragningen är svår. All diskussion om hingstar är, precis som någon säjer, viss reklam för dem. Därför bör vi undvika att göra mer reklam än så...

Angående faktabladen - hm, jag ska klura på det... Återkommer...

Jag tänker att faktabladen inte är hingstägarens egen hemsida utan avelsföringens officiella information där man förutom villkoren också kan se om den tilltänkta hingsten löst licens för året.
Å andra sidan länkas det ju ofta till hingstens hemsida, vilket kan räknas som reklam.

Knepigt!

Jo, jag förstod att det var dem du menade.
Och det får väl vara okej...

Liknande trådar

Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 679
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Piaff
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 354
Senast: Murray
·
  • Låst
Bukefalos På förekommen anledning så tror jag att det vore bra att sluta mata Trollen. Och med mata så menar jag att uppmuntra så att Trollet... 2
Svar
25
· Visningar
2 045
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka