Dubbdäck och släp!

Sv: Dubbdäck och släp!

Ja den kombinationen går bra, du skall enkelt sagt inte ha "bättre" däck på bilen än på släpet. Har du dubb på bilen måste du ha dubb på släpet.

Vi har på vårat släp just nu M+S däck, dubbdäcken skall på här i dagarna.
Cheva vanen som vi oftast drar med har M+S däck på, alltså blir detta en tilllåten kombination.
Volvo 745:an har också den M+S däck på så den får också dra släpet med dubbdäck på.

Som det skrivits innan om du har dubbade däck på bilen måste släpet också ha det.
Kör du med M+S däck på bilen så får du ha M+S däck på släpet eller dubbdäck.

Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade

Vad gäller om att dubba om däcken visst finns det säkert firmor som gör det men är det lönt, vinterdäck är en färskvara de håller inte hur många år som helst.

Puttar upp en gammal tråd! :)

Får man ha sommardäck på bilen, och vinterdäck (dubbdäck utan dubb) på släpet? :confused: När det är "sommar"väglag alltså. Gäller isf bara en vecka tills dess att vi fått bytt på bilen.

Och, däck i nyskick som har rejält och bra mönster men nästan alla dubbar är väck, bara några korta saker kvar. Räknas det som dubb eller vinterdäck? Måste väl ha blivit vinterdäck där va..?

Vad kostar det att dubba om däck egentligen?

Ditt svar gäller om vinterväglag råder. Är det sommarväglag får du köra dubb på bil och odubb el sommar på släp.

Det är ENBART vägunderlaget som styr vad du MÅSTE ha på släpet i förhållande till vad du har på bilen. Är det sommarväglag får du alltså ha vilken kombination du vill.

Ditt svar gäller om vinterväglag råder. Är det sommarväglag får du köra dubb på bil och odubb el sommar på släp.

Det är ENBART vägunderlaget som styr vad du MÅSTE ha på släpet i förhållande till vad du har på bilen. Är det sommarväglag får du alltså ha vilken kombination du vill.

Men väglaget kan skifta snabbt, och i slutändan är det inte bilens förare som avgör vilken sorts väglag det är, utan personen som stoppar ekipaget för att kontrollera... I princip räcker det med pyttelite frost i vägrenen på en i övrigt torr vägbana för att det ska kunna anses vara vinterväglag.

Personligen skulle jag aldrig chansa på att väglaget är detsamma när man åkt några mil som det var när man startade, och jag litar ännu mindre på att det är samma väglag när jag ska hem efter en tävlings/träningsdag. Samma dag som vinterdäcken skiftas på bilen så skiftas även däcken på transporten

Det där har jag heller inte skrivit något om utan jag har bara tagit upp vad som gäller. Vilket vägunderlag det bedöms vara hoppas jag att alla är väl medvetna om att man inte själv bedömer när man blir stoppad och utefter det har en vettig kombination av däck.

Att säga rakt av att har man dubb på bilen så MÅSTE man ha det på släpet är fel, det är vad jag vill få fram, hur var och en sen gör är en annan sak.

Vad som gäller jättebra, men det du glömmer är att det är polisen som bedömmer om det är vinterväglag, det kan vara torr och fin vägbana men sen ligger det ett par snöflingor eller en liten vattenpöl ute i kanten på vägen som frusit till is. Då är det enligt polisens bedömmning vinterväglag och det är oavsett hur mycket man tycker att det är sommarväglag.

Det där har jag heller inte skrivit något om utan jag har bara tagit upp vad som gäller. Vilket vägunderlag det bedöms vara hoppas jag att alla är väl medvetna om att man inte själv bedömer när man blir stoppad och utefter det har en vettig kombination av däck.

Att säga rakt av att har man dubb på bilen så MÅSTE man ha det på släpet är fel, det är vad jag vill få fram, hur var och en sen gör är en annan sak.

Nej, jag har inte glömt, som jag skrev ovan i svaret till boccia.

Men återigen, att skriva att har man dubb på bilen så MÅSTE man ha dubb på transporten, det stämmer inte, det är vad jag försöker få fram. Det finns många tillfällen, ffa söderut där det helt enkelt inte alltid är vinterväglag (typ 15 plusgrader) trots att det är december månad och då får man koppla på en transport med sommardäck även om man har dubbdäck på bilen.

Och åter som jag skrev, är man minsta osäker vad en ev stoppande polis skulle bedömma väglaget som, ja då får man koppla som om det vore "det värsta" för att vara på den säkra sidan.

Det var en ruskigt gammal tråd ni grävde fram! :eek:

Eller så köper man vinterdäck till släpet;)

Skulle aldrig köra ett släp med häst i utan att ha vinterdäck vintertid.. pluss grader som inte..För vintertid skiftar graderna på bara några timmar.
och oftast åker man ju tidigt på morgonen när man skall tävla och där är de oftast som halast att köra..

Är du inte rädd om hästend in?? eller bilen och släpet och om er själva??

Man vill verkligen inte vara med där man måste bromsta hårt och släpet iker sig 90 grades vinkel och skjuter på bilen då den åker av vägen!:crazy:

För att lugna orolig, så blev det flång nya vinterdäck på trp (titta gärna på trådens startdatum nästa gång! ;) ). Det frågan gällde var om jag öht kunde hämta hem trp från säljaren (sommarväglag rådde!) och köpa däck på hemmaplan. ;) Inte f*n tänkte jag transportera häst under de förutsättningarna! Nu löste det sig jättebra då säljaren bjussade på nya vinterdäck! :bow:

//Alice

För att dubbdäcksregeln ska gälla MÅSTE/SKA det vara VINTERVÄGLAG enligt
Paragraf (2003:22) VVFS 2003:22

39 § Om släpvagn dras av bil som har en totalvikt av högst 3 500 kg och bilen har dubbade däck skall, då vinterväglag råder, även däcken på släpvagnen vara dubbade.
Första stycket gäller inte när släpvagn brukas med stöd av saluvagnslicens eller för färd kortaste lämpliga väg till och från reparationsverkstad för reparation eller besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574).
Första stycket gäller inte heller vid tillfällig användning av reservhjul efter inträffad skada på ett däck.

Du har rätt, vid sommarväglag behöver du inte ha dubbat på släpet även om du har det på bilen. Diskuterade detta när jag tog E-kort förra året.

Men väglaget kan skifta snabbt, och i slutändan är det inte bilens förare som avgör vilken sorts väglag det är, utan personen som stoppar ekipaget för att kontrollera... I princip räcker det med pyttelite frost i vägrenen på en i övrigt torr vägbana för att det ska kunna anses vara vinterväglag.

Personligen skulle jag aldrig chansa på att väglaget är detsamma när man åkt några mil som det var när man startade, och jag litar ännu mindre på att det är samma väglag när jag ska hem efter en tävlings/träningsdag. Samma dag som vinterdäcken skiftas på bilen så skiftas även däcken på transporten

Så om du ska iväg den 12:e april och det är 15 grader ute så lägger du på dubbdäck på släpet?

Det viktigaste med den här tråden är väl att folk lär sig vilka regler som gäller, att bedömma hur man vill göra är sen upp till var och en.

Liknande trådar

Äldre Ska nästa helg åka från Piteå till strax söder om Stockholm och hämta en valp, här uppe har vi ju snö men E4:an är ju huvudsakligen... 2
Svar
25
· Visningar
3 925
Äldre Jag har 4 stycken Continental ContiIce på bilen. Med finfint mönsterdjup kvar (de har gått max 2 säsonger, inte överdrivet många mil)... 2
Svar
21
· Visningar
8 653
Senast: gubbtjyv
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Utrustning Ska och åka med hästen nästa vecka och är därför tvungen att hyra/låna släp. Men har hört att man måste ha samma sorts däck på bil och...
Svar
6
· Visningar
2 083
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka