Dubbdäck till transporten

Angel

Trådstartare
Hjälp! Någon som är bra på däck här?
Då jag skaffat dubbdäck till bilen så behövs det ju till släpet också men det är ju väldigt mycket krångligare :S
Har en Henra, fembultsfälgar, totalvikt på 2 ton och enligt regbeviset 175/70R13 i dimension vilket även verkar stämma med däcken som sitter på. Tycker de allra flesta däck och fälg man hittar till hästtransporter är 14" och inte 13". Har ingen återförsäljare för märket i närheten och har mailat sverigeagenten men dom har väl jullov. Är det någon idé att åka till vanlig däckverkstad eller blir man idiotförklarad?
 
Hjälp! Någon som är bra på däck här?
Då jag skaffat dubbdäck till bilen så behövs det ju till släpet också men det är ju väldigt mycket krångligare :S
Har en Henra, fembultsfälgar, totalvikt på 2 ton och enligt regbeviset 175/70R13 i dimension vilket även verkar stämma med däcken som sitter på. Tycker de allra flesta däck och fälg man hittar till hästtransporter är 14" och inte 13". Har ingen återförsäljare för märket i närheten och har mailat sverigeagenten men dom har väl jullov. Är det någon idé att åka till vanlig däckverkstad eller blir man idiotförklarad?
Tvärt om, vill jag säga! Åker du till en ordentlig däckfirma så kommer du kunna vara säker på att du får rätt däck. Det är inte ovanligt att folk har fel däck på sina släpar för att dom inte har koll på vad som gäller. Det är inte bara storleken som spelar inte utan även en del med vikter m m för att det ska bli rätt. Hade själv ingen aning om hur mycket det kunde bli innan en i familjen började jobba med däck.
 
Hjälp! Någon som är bra på däck här?
Då jag skaffat dubbdäck till bilen så behövs det ju till släpet också men det är ju väldigt mycket krångligare :S
Har en Henra, fembultsfälgar, totalvikt på 2 ton och enligt regbeviset 175/70R13 i dimension vilket även verkar stämma med däcken som sitter på. Tycker de allra flesta däck och fälg man hittar till hästtransporter är 14" och inte 13". Har ingen återförsäljare för märket i närheten och har mailat sverigeagenten men dom har väl jullov. Är det någon idé att åka till vanlig däckverkstad eller blir man idiotförklarad?
Du måste veta vilket et fälgen har. Man måste inte ha originaldimension på. Är det vanliga eller c-däck? Vi har tex 15" original till en av våra bilar, den har 19" sommardäck. Så visst funkar de oftast att gå upp en tum utan problem.
 
Du måste veta vilket et fälgen har. Man måste inte ha originaldimension på. Är det vanliga eller c-däck? Vi har tex 15" original till en av våra bilar, den har 19" sommardäck. Så visst funkar de oftast att gå upp en tum utan problem.
ET 30 har jag för mig att det står på fälgarna som sitter på. Det är ett boggiesläp så rätt belastningsindex är vad jag har föstått viktigare än att ha c-däck.
 
Hjälp! Någon som är bra på däck här?
Då jag skaffat dubbdäck till bilen så behövs det ju till släpet också men det är ju väldigt mycket krångligare :S
Har en Henra, fembultsfälgar, totalvikt på 2 ton och enligt regbeviset 175/70R13 i dimension vilket även verkar stämma med däcken som sitter på. Tycker de allra flesta däck och fälg man hittar till hästtransporter är 14" och inte 13". Har ingen återförsäljare för märket i närheten och har mailat sverigeagenten men dom har väl jullov. Är det någon idé att åka till vanlig däckverkstad eller blir man idiotförklarad?

Det är bara att åka in på en större däckverkstad och säga att du ska ha dubbdäck till släpet, så sätter de på rätt typ av däck. Inget du behöver bekymra dig om förutom priset du är villig att betala.
 
Men du måste inte ha dubbdäck på släpet bara för att dragbilen är dubbad. Däremot gäller det tvärtom; om släpet är dubbat måste dragbilen vara dubbad!
 
Men du måste inte ha dubbdäck på släpet bara för att dragbilen är dubbad. Däremot gäller det tvärtom; om släpet är dubbat måste dragbilen vara dubbad!
Fel!
Du måste alltid ha lika bra eller bättre däck på släpet än på bilen!
Dvs, dubbdäck på bilen = alltid dubbdäck på släpet.
Dubbfritt på bilen = dubbfritt eller dubbat på släpet.

Edit:
orsaken till detta är att om man har bra grepp på bilen men sämre på släpet, så är risken att man först får stopp på bilen, men får sladd på släpet bakom så att det drar med sig bilen "åt skogen".
Av samma orsak ska man alltid ha de bästa däcken bak på bilen, oavsett om den är framhjulsdriven eller bakhjulsdriven.
 
Fel!
Du måste alltid ha lika bra eller bättre däck på släpet än på bilen!
Dvs, dubbdäck på bilen = alltid dubbdäck på släpet.
Dubbfritt på bilen = dubbfritt eller dubbat på släpet.


det är ju precis vad jag skrev!
ELLER? Nu blev jag förvirrad!
Äsch; lita alltid på Ameo!!
 
Fel!
Du måste alltid ha lika bra eller bättre däck på släpet än på bilen!
Dvs, dubbdäck på bilen = alltid dubbdäck på släpet.
Dubbfritt på bilen = dubbfritt eller dubbat på släpet.


det är ju precis vad jag skrev!
ELLER? Nu blev jag förvirrad!
Äsch; lita alltid på Ameo!!

Nej det var inte det du skrev.
Lita på Ameo :)
 
Alltid till däckfirman, aldrig till ÅF är mitt råd. Däckfirman kan däck. Det kan sällan ÅF. Och de däckfirmor vi anlitar har inga problem att plocka hem fälgar som funkar, begagnat om man vill det.

Vid vinterväglag är det tvingade med godkända vinterdäck. Bromsverkan får aldrig vara sämre på släpet alltså är det säkrast att ha dubbdäck på släpet så får man dra oavsett om bilen har MS eller dubbat.

Vi kör på MS året om, men hade jag kört däckbyte hade jag lagt dubbat på släp.
 
I grunden håller jag med om att fråga däckfirma om råd.
Tyvärr är mina erfarenheter ändå att personal på däckverkstäder mer sällan än ofta har Koll. De kan vara jätteduktiga på att montera och sälja, men djupare fackkunskap saknas väldigt ofta. Ungefär som att handla vitvaror på de stora hemelektronikkedjorna.

På en hästtransport med boggi vill jag helst ha så högt lastindex på däcken att om ett däck havererar skall det kvarvarande hjulet samma sida klara belastningen utan att också gå sönder. En transport med 2000 kg totalvikt har teoretiskt upp till 500 kg belastning per hjul. (I praktiken kan det ofta vara mer eftersom belastningen inte är helt jämnt fördelad mellan axlarna.) Om ett däck havererar vill jag alltså att det andra på samma sida klarar 1000 kg. Hela vägen dit når man inte på rimliga släpvagnsdimensioner, men åtminstone till lastindex runt 104. Den reflektionen har jag ännu inte varit med om att någon på en däckfirma gjort.

När det gäller tumregeln om bästa däcken bak menar jag att det är en bra tumregel men att det finns undantag. Senaste bytet till vinterdäck på min jobbil, en Volvo V50, gjordes av en mycket stor Euromasterfilial. Sådana som bör ha 110% stenkoll. De bytte två däck medan de kvarvarande hade ungefär 60-70% kvar. De nya däcken sattes bak, varpå bilen fick akut trafikfarliga vägegenskaper. Den blev så känslig och överstyrd att det var direkt riskabelt att byta fil i 120 km/h eller att köra av på en motorvägsavfart i normal hastighet, antisladdsystemet jobbade då frekvent. Jag klagade på däcken varpå däckfirman vänligt bytte till annat fabrikat och modell - på chans, utan egentlig koll. Samma uppträdande, direkt farlig bil i motorvägsfart. Nästa dag kom någon på däckfirman på att man kunde prova att skifta fram/bak så de nya däcken hamnade fram. Voila, plötsligt var bilen körbar igen. Något understyrd men inte alls lika trafikfarlig.
 

Liknande trådar

Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 446
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp