Bukefalos 28 år!

Köpa däck och fälg

Lupino

Trådstartare
Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken är från 2004. Däcken hör till en hästtransport (boggi)

Hur vet jag vilka däck och fälgar jag ska köpa? De jag fick med heter 175/70R13 82T. Det står inget att de är för släp.

Jag kör bara ca 2 resor med vinterdäck (en gång höst och en gång vår, korta resor på bara några mil). Således vill jag lägga ett minimum på däck/fälgar. Hur går jag tillväga?

För jag förmodar att jag inte bör använda de medföljande?
Måste jag hitta just ett par 175/70 R13 82T? Kan jag strunta i att köpa däck gjorda för släp (släpet har en totalvikt av 1500 kg och är alltså en boggi)?
Hur vet jag att fälgarna jag köper passar på släpet (bulthålen)?
 
Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken är från 2004. Däcken hör till en hästtransport (boggi)

Hur vet jag vilka däck och fälgar jag ska köpa? De jag fick med heter 175/70R13 82T. Det står inget att de är för släp.

Jag kör bara ca 2 resor med vinterdäck (en gång höst och en gång vår, korta resor på bara några mil). Således vill jag lägga ett minimum på däck/fälgar. Hur går jag tillväga?

För jag förmodar att jag inte bör använda de medföljande?
Måste jag hitta just ett par 175/70 R13 82T? Kan jag strunta i att köpa däck gjorda för släp (släpet har en totalvikt av 1500 kg och är alltså en boggi)?
Hur vet jag att fälgarna jag köper passar på släpet (bulthålen)?

Eftersom du inte har koll själv är det bäst att kontakta en däckverkstad. Att köra med för gamla däck är farligt, de kan ha bra mönster men ändå vara dåliga och jag skulle inte vilja stå på en motorväg med ett exploderat däck.

Det var en artikel i lokaltidningen för ett tag sedan, det hade varit många problem med exploderade däck på husvagnar och husbilar. De körs inte så ofta så det fina mönstret på däcken ger en falsk trygghet när däcket i själva verket är förbrukat.
 
Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken är från 2004. Däcken hör till en hästtransport (boggi)

Hur vet jag vilka däck och fälgar jag ska köpa? De jag fick med heter 175/70R13 82T. Det står inget att de är för släp.

Jag kör bara ca 2 resor med vinterdäck (en gång höst och en gång vår, korta resor på bara några mil). Således vill jag lägga ett minimum på däck/fälgar. Hur går jag tillväga?

För jag förmodar att jag inte bör använda de medföljande?
Måste jag hitta just ett par 175/70 R13 82T? Kan jag strunta i att köpa däck gjorda för släp (släpet har en totalvikt av 1500 kg och är alltså en boggi)?
Hur vet jag att fälgarna jag köper passar på släpet (bulthålen)?
Däk på släpvagnen är viktigt! Det är ju en i många aspekter dyrbar last man fraktar! kbnappast att man vill att släpet ska orsaka en olycka där hästen i värsta fall skadas för livet eller omkommer.

Jag gör det enkelt för mig. Jag åker in till "min" däckfirma. Berättar reg.nummer på fordonet som ska ha däck och ber dem sköta saken. :) de kan dessutom titta på fälgarna och med kunnig blick avgöra om de är i körbart skick.

Däck har olika bärighet. Dvs beroende på hur tungt som ska vila på däcken så har de olika klassniung. Det finns mängder med däck.

Apropå fälgar så har jag varit med om en olycka med tappat däck på släp. Mitt egeet hade följt med maken till hans jobb och jag behövde låna grannens. På hemväg tapar jag plötsligt däcket. Tack och lov i tätbebyggt område med låg hastighet. Det visade sig att fälgen gått sönder så att mittendelen prydligt satt kvar med alla bultar. Resten av fälgen med däcket låg ute på en åker.
 
Du behöver ju inte byta ut fälgarna? Så genomrostiga är de knappast.

Gå till en däckfirma och be dem byta däck
Kanske inte, men frågan är om det är värt att försöka få stopp på rosten så de inte rostar igenom framöver? Känns som att det skulle bli mycket slit...

Sen läste jag att de kan läcka luft när de är rostiga mot däcket (det är de!). Någon annan skrev att bultarna skruvade upp sig när deras fälgar var jätterostiga.

Egentligen skulle jag gärna köpa bättre begagnade men vet inte hur jag ska veta om de passar...

Säljer däckfirmor begagnat med?
 
Däk på släpvagnen är viktigt! Det är ju en i många aspekter dyrbar last man fraktar! kbnappast att man vill att släpet ska orsaka en olycka där hästen i värsta fall skadas för livet eller omkommer.

Jag gör det enkelt för mig. Jag åker in till "min" däckfirma. Berättar reg.nummer på fordonet som ska ha däck och ber dem sköta saken. :) de kan dessutom titta på fälgarna och med kunnig blick avgöra om de är i körbart skick.

Däck har olika bärighet. Dvs beroende på hur tungt som ska vila på däcken så har de olika klassniung. Det finns mängder med däck.

Apropå fälgar så har jag varit med om en olycka med tappat däck på släp. Mitt egeet hade följt med maken till hans jobb och jag behövde låna grannens. På hemväg tapar jag plötsligt däcket. Tack och lov i tätbebyggt område med låg hastighet. Det visade sig att fälgen gått sönder så att mittendelen prydligt satt kvar med alla bultar. Resten av fälgen med däcket låg ute på en åker.

Ja, får kanske göra det. Tänkte först beställa på nätet men är ju omöjligt när man inte vet vad man ska ha...
 
Kanske inte, men frågan är om det är värt att försöka få stopp på rosten så de inte rostar igenom framöver? Känns som att det skulle bli mycket slit...

Sen läste jag att de kan läcka luft när de är rostiga mot däcket (det är de!). Någon annan skrev att bultarna skruvade upp sig när deras fälgar var jätterostiga.

Egentligen skulle jag gärna köpa bättre begagnade men vet inte hur jag ska veta om de passar...

Säljer däckfirmor begagnat med?
Vissa däckfirmor säljer begagnat. Men jag vet inte varför du skulle göra så?
Det finns ju däck i olika prisklasser. Och köper du begagnat håller det ju inte lika länge.
 
Ja, får kanske göra det. Tänkte först beställa på nätet men är ju omöjligt när man inte vet vad man ska ha...
För känns det lite dumsnålt?
Tänk om du får något som är rent skit?

Däckfirmor är proffs. Precis som du inte skulle plocka in vem som helst från gatan för att verka din häst så skulle jag inte beställa något jag inte vet något om.

Säkerhet är i min värld så oändligt viktigt.
Prata med en välrenommerad däckfirma. Om inte annat så kan du få professionella råd!
 
Jag tänkte mest på fälgen!
Oavsett så är det bästa att åka dit med nuvarande fälg så får de titta. Behövs nytt så finns ju även det i flera prisklasser och vissa kan också sälja begagnat.
Du behöver ju ändå någon som monterar däck på fälgen åt dig sen.
 
För känns det lite dumsnålt?
Tänk om du får något som är rent skit?

Däckfirmor är proffs. Precis som du inte skulle plocka in vem som helst från gatan för att verka din häst så skulle jag inte beställa något jag inte vet något om.

Säkerhet är i min värld så oändligt viktigt.
Prata med en välrenommerad däckfirma. Om inte annat så kan du få professionella råd!

Det är säkert korrekt och jag kommer göra så, men jag tänker också det är skillnad med däck som en säsong kommer att gå 20 mil och en som kör dem regelbundet.
 
Kanske inte, men frågan är om det är värt att försöka få stopp på rosten så de inte rostar igenom framöver? Känns som att det skulle bli mycket slit...

Sen läste jag att de kan läcka luft när de är rostiga mot däcket (det är de!). Någon annan skrev att bultarna skruvade upp sig när deras fälgar var jätterostiga.

Egentligen skulle jag gärna köpa bättre begagnade men vet inte hur jag ska veta om de passar...

Säljer däckfirmor begagnat med?
På min gamla bil, var vinterfälgarna väldigt fula och på väg att rosta. Jag tog av däcken från fälgen och lämnade in fälgarna till blästring och sen lackering, de blev som nya och inte speciellt dyrt (vet inte om det kan ha varit för att jag kände ställena jag lämnade in på via jobbet eller ej).
Jag tror inte det är fel att låta en kunnig däckfirma kolla om du är osäker.

Beställer du t ex däck från nätet och inte färdiga redan på fälg, så måste du ändå till däckfirma så de kan sätta på däcken.

Jag ska t ex beställa nya fälgar och däck till min personbil, det tar jag via däckfirma för att få experthjälpen på vilka fälgar det är som passar till min bil. Hade gjort likadant om det var till ett släp också.

Däck är en färskvara, de kan hålla i evigheter men ju äldre de blir desto större risk för att de spricker och blir torra. Förvaras de svalt och mörkt när de inte används kan de hålla längre än en säsong.

Jag är inte den som snålar in på däcken, de är A och O för fästet på vägen och även bromsförmågan, billiga däck är oftast inte bra, men man kan heller inte säga att de dyra däcken är bäst heller. Det är här en däckfirma kan hjälpa dig på rätt spår.
 
Åk till en däckfirma och få nya däck istället . Däck är en färskvara där är datumstämpel på dom . och vet. Däck kan vara torrsprukna och de kan bli bulor snabbare . Däck på boggisläp får mer stryck . det är dumt att vara dumsnål när det gäller däck
 
På grund av vikten har släp/husvagnar osv c-däck och även fälgarna ska vara förstärkta.
Så köp inga bilfälgar eller vanliga däck som är till för personbilar. Vid minska osäkerhet bör man kontakta en däckfirma så det blir helt rätt.
Skulle ett däck explodera eller en fälg gå sönder så riskerar man inte bara sitt släp eller häst, utan även sig själv och andra medtrafikanter.
Dumt att vara dumsnål :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp! Någon som är bra på däck här? Då jag skaffat dubbdäck till bilen så behövs det ju till släpet också men det är ju väldigt mycket...
Svar
10
· Visningar
2 782
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Jag står nu i valet och kvalet om jag ska köpa med hästransporten till min häst när jag köper loss honom. Vad är det man ska kolla på...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: frittan
·
P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 600
Senast: piggis_83
·
Hästmänniskan Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp