Duktig spårhund?

paradox

Trådstartare
Var ute på morgonprommis nyss när hunden reagerar på någon lukt/ett spår, och vill följa. Han visade även igår att det var något på samma ställe. Sa idag liksom igår Nej, och gick vidare, men började fundera.

Hunden ÄLSKAR att spåra, men går aldrig på spår, varken person eller vilt, på eget bevåg, så jag blev hemskt nyfiken på vad han fått i näsan som han blev så intresserad av. (Fick nån bild av att tant Agdas bortsprungna pudel ligger skadad inne i buskarna eller nåt;))

Så jag satte honom på spåret för att se om han hittade något, och mycket riktigt, typ 50 meter in hittar han ett halvätet rådjurskadaver:crazy:

Nu har jag ju plan på att hunden ska bli gk eftersökshund (har dock inte satt igång än, det är planerat att börja viltspåra till våren, då vi gör så mkt annat nu + vill att personspåret ska sitta bra först) så vad kan man göra annat än berömma då jag faktiskt hade SATT honom på spåret:o:laugh:.

Så jag berömmde, kopplade och gick därifrån. Lät honom inte gå fram till kadavret med tanke på framför allt parasit-risk. Antar att naturen tar hand om det hela? Förra gången Sami och jag hittade ett rådjur ringde vi på jägare men det levde ju:grin:. Vi har gott om räv och div asfåglar som jag antar bilr glada:) Eller? Är inte viltvårdskunnig alls.:confused:
 
Sv: Duktig spårhund?

Ehm... råddjur har dött i skogarna sedan... alltid så det är nog ingen fara med kadavret. :D

Kul att du har en hund som är så duktig på att spåra!
 
Sv: Duktig spårhund?

Precis så jag tänkte;) Ville bara dubbelkolla så man inte har någon skyldighet att anmäla eller nåt, men förutsatte att det bara gäller levande (skadade) djur.
 
Sv: Duktig spårhund?

Nej, det har du inte. Det låter kul med en spårvillig hund.
Du skriver att du kopplade honom, så jag antar att han fick spåra lös. Det skulle inte jag rekommendera utan att du använder arbetstecken vid spår.

Helst sele, men det är ju ingen nödvändigthet i början, sätt kopplet under ett framben, så det blir lite skillnad och ge kommando "Sööök spåår" eller vad du tänkt dig.
Annars får du ju en hund som spårar hejvilt när den är lös i skogen, inte det mest optimala.
 
Sv: Duktig spårhund?

Ja självklart spårar han i sele och lina i vanliga fall! (Kör personspår ca 1 gång/vecka) I detta fall hade jag dock bara ett kort retrieverkoppel med mig, så jag släppte honom lös på spåret men ett "okej, SPÅÅÅR". Vid ett planerat/organiserat spår går han INTE lös:)

Han går "peppar peppar" inte på spår själv. Denna gång markerade han tydligt att han fått nåt i näsan, men släppte det direkt när jag sa "Nej, kom så går vi", så han drar inte iväg själv (Är väldigt mattebunden:angel:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp