Dum fråga?

sannaaah

Trådstartare
Jag har precis börjat sätta igång min häst efter en månads vila. Har skrittat i två veckor nu och ska börja trava lite i dagarna. Grejen är den att han har fått lite små gallor när jag ridit (ridit mellan 15 och 50 min).

Igår när jag red gick det super bra! Han jobbade verkligen under sig med bakbenen,trampade på, gick i bra form helt enkelt. När jag kom hem hade han inga gallor alls!..inte heller nu på morgonen när jag tog ut honom. Jag red på samma underlag och varken kortare eller längre tid än förut.

Kan det vara så enkelt att han avlastade frambenen genom att gå under sig med bakbenen eller är det väldigt långsökt? Kanske är det bara en tillfällighet?:angel:

Sv: Dum fråga?

Gallor kan komma vid hård träning, foderbyte eller på en häst som är lite till åren.

Chima har gallor (dock inget hon har ont av), de minskas vid ridning och återkommer sedan.
Jag lindar på natten för att de inte ska bli värre. Är gallorna hårda är det inte så bra, men är dem mjuka så är det inget att oroa sig för om hästen inte markerar att det gör ont.

Kan det vara så enkelt att han avlastade frambenen genom att gå under sig med bakbenen eller är det väldigt långsökt?
Foderbyte??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 269
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 149
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 918
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 555
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka