dummy spurs, vad är det här?

Sv: dummy spurs, vad är det här?

Från och med en viss klass är det obligatoriskt med sporrar på dressyrtävlingar. Vissa har inte sporrar på sina hästar, så då har man sånna istället. :idea:

haha ja jag funderade på om det var nåt sånt, men tänkte att det kunde det ju inte vara

"hrm, hrm, du har inga sporrar!"
"jodå, titta här!"
"eh.. det där är.. smala stålhästskor med läderband i.."

undrar när det kommer ett dummykandar :D

Du ska ha kandar på hästen i hög dressyr men det finns väl inget som säger att du måste använda båda tyglarna?

Du ska ha kandar på hästen i hög dressyr men det finns väl inget som säger att du måste använda båda tyglarna?

Nä, men du måste ju ha båda betten i munnen och det är måååånga hästar som inte tycker om att ha både stång och bridong i munnen.

undrar hur man skulle kunna designa ett dummykandar..
stoppa in bridongmundelen inuti kandarmundelen.. mjo kanske ;)

Tycker att de kunde ändra reglerna, att det är tillåtet med kandar, men inte ett tvång. Hörde för ett tag sen att det har börjat diskuterats, man kan ju hoppas.

Vet faktiskt 3 hästar som går St George och har kapacitet för mer som hålls tillbaka just för att de har bekymmer med att gå med dubbla bett, på vanliga tränsbett går de som en dans, men så fort kandaret är på spänner de sig och sticker ut tungan eller massa annat konstigt...

När hästar gör så brukar det vara så att dom inte trivs med utformning, material och/eller storleken på betten... :angel:

fast pelham får man ju inte tävla på
om du tänker att man istället KAN dela isär och få stång + bett, då borde det få gå som kandar ;)

annars får man köpa supersmalt kandar och supersmalt bridong, och sen sätta ihop det med sån där bett-tejp som jag såg såljas nånstans för nån dag sen. borde inte det vara tillåtet egentligen...?

Vet inte om det skulle gå igenom en bettkontroll :confused:

Men vad jag själv gjorde när min "nya" häst inte fungerade på det kandaret jag hade, han typ stegrade sej så han nästan slog runt, var att jag ängnade ett par månader till att leta efter just DEN stången och just DEN bridongen han gillade.

Sen var det inga problem mera.... ;)

Men så får man oftast göra oavsett vad man gör med hästar, alltså leta och prova sej fram till man hittar det som passar just DEN hästen OCH just DEN ryttaren.

Tyvärr har dom flesta ryttarna inte det tålamodet :devil:

Desutom går det numera enkelt att specialbeställa bett med avseende på storlek på både längd och tjocklek :idea:

Om man nu månar om sin häst vill säga ;)

Åter till tråden:

Vad bra att det finns sporrar utan "pigg" :banana:
Förr fick man ställa sej och slipa ner "piggarna" :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
611
Senast: skiesabove
·
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom... 29 30 31
Svar
618
· Visningar
36 046
Senast: Bison
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka