Dumpad häst!

Första anmälningen på ägaren kom 2011 för vanvård på stoet, anmälaren kämpade till 2014 för att stoet skulle bli omhändertaget men gav upp då hon fick personliga hot av både ägare och ägarens vän.. Under årens lopp har hon fått ytterligare minst 10 anmälningar på sig, alla utspridd i hela landet men varken polis eller länsstyrelse har brytt sig.
Men jag lyckades, fy satan vad jag har kämpat! Och alla historier jag hört om vad som stoet fått uppleva och utstå har fått mitt hjärta att gå i tusen bitar, en häst ska inte behöva utstå allt detta..
Nu äntligen kommer hon få det bra, och jag är ärligt talat så sjukt stolt över mig själv (även om det är svårt att säga), äntligen kommer hennes liv vända till det bättre och vi får chansen att visa henne vad kärlek är och hur fantastiskt livet kan vara.
Vi hämtar henne idag klockan 12 från jourhemmet och jag kan inte sova för jag är så längtansfull ❤️
Jag måste också säga att utan Djurskyddet hade detta aldrig gått vägen, vilka sanna hjältar! De var de enda som lyssnade, stöttade och gjorde allt i deras makt för att stoet och fölet ska få det bra och inte spendera en minut till hos den vidriga ägaren.
Och ja, jag kommer ringa tidningen när vi landat lite och då ska jag höja Djurskyddet till skyarna plus såklart kräkas en massa över länsstyrelsen, hoppas bara någon journalist är intresserad av våran historia.
Kram på er, och tack!

Bra jobbat!
Hoppas allt går bra nu.
 
Det värmer så i hjärtat av era ord 💕
Att hämta henne gick superbra, hon gick direkt till sitt favoritställe i hagen och vi har njutit hela dagen och inatt fick hon gå på bete då våra höbalar tyvärr möglat allihopa...

Fick däremot än en gång bli rejält besviken och arg på länsstyrelsen, de har inte verkat/skott henne under den tid hon stått där vilket betyder att sist hon fick träffa hovslagare var i januari... hon kan inte ta ut stegen för då trampar hon på sig själv, de har inte ens brytt sig om att iallafall ta av henne skorna.
Det är tragiskt och gör så ont i en hur hon fortsatt blivit dåligt behandlad 😭
 
Det värmer så i hjärtat av era ord 💕
Att hämta henne gick superbra, hon gick direkt till sitt favoritställe i hagen och vi har njutit hela dagen och inatt fick hon gå på bete då våra höbalar tyvärr möglat allihopa...

Fick däremot än en gång bli rejält besviken och arg på länsstyrelsen, de har inte verkat/skott henne under den tid hon stått där vilket betyder att sist hon fick träffa hovslagare var i januari... hon kan inte ta ut stegen för då trampar hon på sig själv, de har inte ens brytt sig om att iallafall ta av henne skorna.
Det är tragiskt och gör så ont i en hur hon fortsatt blivit dåligt behandlad 😭

Man har ju god lust att anmäla dem till dem själva.
 
Det värmer så i hjärtat av era ord 💕
Att hämta henne gick superbra, hon gick direkt till sitt favoritställe i hagen och vi har njutit hela dagen och inatt fick hon gå på bete då våra höbalar tyvärr möglat allihopa...

Fick däremot än en gång bli rejält besviken och arg på länsstyrelsen, de har inte verkat/skott henne under den tid hon stått där vilket betyder att sist hon fick träffa hovslagare var i januari... hon kan inte ta ut stegen för då trampar hon på sig själv, de har inte ens brytt sig om att iallafall ta av henne skorna.
Det är tragiskt och gör så ont i en hur hon fortsatt blivit dåligt behandlad 😭

Fy tusan allså! Men tänk ändå, vilken lycka för henne att få gå på fint bete och känna trygg energi! Hoppas du har en bra hovslagare tillgänglig som kan få henne på fötter ;) Glöm inte att ta ett blodprov för att se om hon saknar några vitaminer/mineraler (lär ju göra det) och avmaska henne rejält, vet borde ju veta vad som fungerar så att inte fölet skadas :love:

Allt det vet du ju redan, men man blir ju lite engagerad såhär över nätet i ett sånt här fall! :heart
 
Ja jag säger detsamma, har god lust att anmäla dom men jag har bråkat i så många månader nu och vill bara släppa allt och njuta av att hon är hemma 💕
Hovslagaren var här idag och hon hade tack och lov fina hovar trots allt, ibland ska man ha tur! Så nu går hon barfota och verkar helnöjd, fick svar på träckprovet idag med. 1000 epg på lilla/stora blodmask, jag trodde det skulle vara värre men hade såklart hoppats på mindre. Är rädd fölet ska vara påverkat av masken, någon av er som vet hur fölet kan påverkas och hur mycket epg stoet behöver ha innan fölet tar skada?
Hoppas få receptet klart imorgon så vi hinner få sprutorna innan helgen..

Har börjat vänja in henne på kraftfoder för dräktiga/digivande och ja, något godare har hon nog aldrig ätit för hon brummar glatt direkt hon ser hinken och man får gå stabilt inne i hagen för hon tycker jag är aaaaalldeles för långsam 😂
När sonen somnat för kvällen gick jag ut med en kopp kaffe och äggmacka för att sätta mig på en stol i hagen så hon skulle få lite sällskap och så jag får möjlighet att läsa igen den där populära fölboken. Trots myggen var det otroligt mysigt och jag tror Majsan var väldigt glad över sällskapet, hon smaskade hö men kom då och då för att bli kliad i pannan. Hon är en underbar häst, så klok och snäll! 💕
Tilliten jag känner finns mellan oss är oslagbar, resan vi genomgått har gett oss ett särskilt band och den känslan är fantastisk 😍❤️
 
Oj vilken tråkig historia som ändå verkar få ett lyckligt slut! Hoppas allt går bra med fölning. Du ska ha en stor eloge för allt slit du har lagt ner:love: Länsstyrelsen vill man ju bara kräkas på:wtf:

Ta hand om er :heart
 
Hej alla! Ser att jag inte uppdaterat er om hur det gick, tyvärr drabbades Majsan av repubic tendon rupture och fick avlivas några timmar efter fölning. Kvar fick vi ett fint stoföl som otroligt nog överlevde trots förlossningskomplikationer. Det blev red bag delivery och hon fastnade på väg ut, veterinärena som var på plats dödsförklarade henne när hon kommit ut men just som de skulle lämna henne för att hjälpa Majsan såg en av dom en liten blinkning hos fölet och efter ca 30 sekunders masserande vaknade hon till liv.
Majsan var i ett otroligt dåligt skick och att hon ens klarade fölningen var ett under, mitt hjärta gick i tusen bitar när jag såg henne kämpa för sitt föl som samtidigt innebar hennes egna död. Våran resa var intensiv och fylld av kärlek från början till slut och sorgen över orättvisan och saknaden efter den fantastiska hästen hon var kommer nog aldrig försvinna.
Vi fixade en amma men fölet, vid namn Livia, ville inte dia så vi har fött upp henne på flaska, nu är hon snart 7 månader gammal och är som vilket föl som helst. Hennes första levnadsvecka var kritisk och veterinären trodde inte hon skulle klara sig men hon har fått sin mammas styrka.
En del av Majsan finns kvar hos oss ❤️
 

Bifogade filer

  • D07AFCDD-72B8-4909-BCA7-3276AE3C75A5.jpeg
    D07AFCDD-72B8-4909-BCA7-3276AE3C75A5.jpeg
    291,3 KB · Visningar: 324
Hej alla! Ser att jag inte uppdaterat er om hur det gick, tyvärr drabbades Majsan av repubic tendon rupture och fick avlivas några timmar efter fölning. Kvar fick vi ett fint stoföl som otroligt nog överlevde trots förlossningskomplikationer. Det blev red bag delivery och hon fastnade på väg ut, veterinärena som var på plats dödsförklarade henne när hon kommit ut men just som de skulle lämna henne för att hjälpa Majsan såg en av dom en liten blinkning hos fölet och efter ca 30 sekunders masserande vaknade hon till liv.
Majsan var i ett otroligt dåligt skick och att hon ens klarade fölningen var ett under, mitt hjärta gick i tusen bitar när jag såg henne kämpa för sitt föl som samtidigt innebar hennes egna död. Våran resa var intensiv och fylld av kärlek från början till slut och sorgen över orättvisan och saknaden efter den fantastiska hästen hon var kommer nog aldrig försvinna.
Vi fixade en amma men fölet, vid namn Livia, ville inte dia så vi har fött upp henne på flaska, nu är hon snart 7 månader gammal och är som vilket föl som helst. Hennes första levnadsvecka var kritisk och veterinären trodde inte hon skulle klara sig men hon har fått sin mammas styrka.
En del av Majsan finns kvar hos oss ❤️
Det är någon ninja här och hackar lök! :cry:

Jag hoppas du får fantastiska hår med Livia, följt historien lite i det tysta. Lycka till med framtiden. :heart
 
Vilken historia! :heart Vilken tråkig men ändå lycklig vändning det hela tagit. Jag beklagar att ni inte klarade livet på Majsan, men vilken tur Livia har haft att hon fick födas hos dig!
 
Så väldigt tråkigt att hon inte klarade sig, men vilken tur att fölet gjorde det och vad underbart att du räddade Majsan så hon fick en fin sista tid i livet. :cry: :heart
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
843
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp