Dumpad häst!

En allmän fundering bara. Jag bor i Tyskland. Här har vissa hyreskontrakt en del där det står att om hästen blir lämnad/dumpad, så får stallägaren själv sälja/avliva hästen efter si och så lång tid.
Skulle det funka rättsligt i Sverige också?
 
En allmän fundering bara. Jag bor i Tyskland. Här har vissa hyreskontrakt en del där det står att om hästen blir lämnad/dumpad, så får stallägaren själv sälja/avliva hästen efter si och så lång tid.
Skulle det funka rättsligt i Sverige också?
Som näringsidkare så kan man använda sig av retentionsrätt som innebär ungefär samma sak. Jag tror man måste skriva in det i kontraktet.
 
En allmän fundering bara. Jag bor i Tyskland. Här har vissa hyreskontrakt en del där det står att om hästen blir lämnad/dumpad, så får stallägaren själv sälja/avliva hästen efter si och så lång tid.
Skulle det funka rättsligt i Sverige också?
Den paragrafen förekommer i kontrakt i Sverige också, men vad jag förstår så "gäller den inte"/man kan inte avtala till sig äganderätten för hästen.
 
Tack för alla era svar, jag har äntligen fått länsstyrelsen att vakna (ringde tidningen) så igår blev hästen omhändertagen av polisen. Ägaren har ingen rätt till sin häst och har vi tur blir hon åtalad, jag har sagt att jag gärna köpet stoet om de beslutar att hon ska omplaceras :)
Tänkt att man ska behöva gå till media för att det ska hända något :crazy:

Bra jobbat och hoppas det blir bra tillslut!
 
Man får hålla kvar hästen (hindra ägaren från att hämta den) men man får inte sälja eller avliva den om jag har förstått rätt. Dvs man får stå där med utgifterna för hästen.
https://www.svenskgalopp.se/hastfol...869536?name=retentionsratt&defaultMenuId=true
Jag fattar som att det handlar om vad man kan göra när syftet är att få betalning för skulder som hästägaren har.
Men en fullmakt som ger rätt att i ägerens ställe besluta om avlivning och veterinärvård kan man väl alltid skriva utöver de andra avtal man har?
 
Jag fattar som att det handlar om vad man kan göra när syftet är att få betalning för skulder som hästägaren har.
Men en fullmakt som ger rätt att i ägerens ställe besluta om avlivning och veterinärvård kan man väl alltid skriva utöver de andra avtal man har?
Pudel. Jag hade fattat fel. Man kan avtala om försäljning och avlivning förutsatt att stallägaren/tränare etc är näringsidkare. Men finns vissa villkor (t ex att det inte är tvist). Man kan också hindra ägaren från att hämta hästen om ägaren är skyldig för uppstallning etc. men i många/de flesta fall är nog det en dålig lösning för en stallägare. Om det handlar om att någon inte betalar för reparationer av en t ex sportbil är ju läget ett annat.
 
Pudel. Jag hade fattat fel. Man kan avtala om försäljning och avlivning förutsatt att stallägaren/tränare etc är näringsidkare. Men finns vissa villkor (t ex att det inte är tvist). Man kan också hindra ägaren från att hämta hästen om ägaren är skyldig för uppstallning etc. men i många/de flesta fall är nog det en dålig lösning för en stallägare. Om det handlar om att någon inte betalar för reparationer av en t ex sportbil är ju läget ett annat.
Det beror helt på vad hästen är värd, är det en varmblodstravare så är det en dålig affär (om den nu inte är aktiv och tävlar med bra resultat) men ett ordinärt halvblod, islandshäst eller en bra ponny som är friska och krya och i gott skick är och inte för gamla är värld en hel bunke tusenlappar.
 
Det beror helt på vad hästen är värd, är det en varmblodstravare så är det en dålig affär (om den nu inte är aktiv och tävlar med bra resultat) men ett ordinärt halvblod, islandshäst eller en bra ponny som är friska och krya och i gott skick är och inte för gamla är värld en hel bunke tusenlappar.
Jag avsåg kvarhållning som pant för att få betalt för det kunden är skyldig. En bil kostar ju bara i platsen den upptar. En häst kan ju bli ganska dyr i drift, kostnader som stallägaren får (fortsätta) att ta om ägaren inte får hämta sin häst p g a att den inte kan betala sina skulder till stallägaren. Så även om man har rätt att hålla kvar hästen tills dess att skulderna är betalade så kan det vara bättre ekonomi att låta ägaren hämta hästen om det inte är sannolikt att ägaren kommer att kunna betala skulderna inom rimlig tid. Speciellt som skulderna fortsätter att växa.
 
Jag avsåg kvarhållning som pant för att få betalt för det kunden är skyldig. En bil kostar ju bara i platsen den upptar. En häst kan ju bli ganska dyr i drift, kostnader som stallägaren får (fortsätta) att ta om ägaren inte får hämta sin häst p g a att den inte kan betala sina skulder till stallägaren. Så även om man har rätt att hålla kvar hästen tills dess att skulderna är betalade så kan det vara bättre ekonomi att låta ägaren hämta hästen om det inte är sannolikt att ägaren kommer att kunna betala skulderna inom rimlig tid. Speciellt som skulderna fortsätter att växa.
Hästägaren är den som får ta kostnaderna för hästens uppehälle, inte stallägaren, så länge hästens värde är tillräckligt för att täcka detta så ser jag inte problem med dessa.
 
Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp!
Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som hästägaren anlitat hem till mig. Jag och hästägaren hade kommit överrens som hon skulle få ha stoet hos mig tills hon hittar stallplats närmare sitt hem, max 2 månader skulle hon få stå här.
Tyckte stoet var rund, frågade om hon kunde var dräktig och fick svaret ”Ja hon kan vara det jag vet inte men hon är betäckt”. Sa direkt att jag inte har godkänt för att ha dräktigt sto eller föl på gården och att hon får en vecka på sig att flytta hästen.
Och ja, som ni förstår så är hästen fortfarande kvar..
Ägaren har inte svarat mig på 3 veckor, hon har inte varit här och hälsat på hästen eller frågat hur hästen mår. Inte heller när hästen kom var hon är för att ta emot henne, men andra ord så har jag aldrig sett eller träffat kvinnan.
Hon har MINST 10 anmälningar om vanvård mot denna häst plus min anmälan om dumpad häst, länsstyrelsen gör ingenting. Eftersom att jag ger hästen mat och vatten så räknas den inte som övergiven och då kan dom inte omhänderta henne, jag har erbjudit ägaren pengar för hästen och fått till svar att jag får köpa henne. Ägaren hävdar bestämt att hon ska behålla fölet och dom vill komma och hälsa på stoet då och då.
Den här människan har skulder hos kronofogden och lever på ”existens minimum”, hon får ingen stallplats någonstans då alla vet vilken bedragare hon är och hon har inte råd med någon häst, hingstägaren är hon skyldig 16.000:- och har alltså inte betalat för betäckningen.
Jag anser att eftersom jag köper stoet så blir jag uppfödare åt fölet, men ägaren till fölet är hingstägaren (eller jag). Definitivt inte hästägaren som varken betalat för betäckningen eller betalat en krona senaste året för hästens mat och ”husrum”.
Hästen har haft 10 hem senaste året eftersom ägaren aldrig betalar stallplats/mat och blir utkastad.

Eftersom att ägaren ÄNTLIGEN börjat svara mig sedan jag erbjöd henne pengar för hästen så vill jag inte göra så hon slutar svara igen, men definitivt vill jag inte gå med på hennes ”krav”.
Stoet är 18 år gammalt och sjuk, hon är i behov av veterinärvård vilket inte ägaren bryr sig om. Hon har heller inte brytt sig om att kolla upp om stoet är dräktig eller inte, hästägaren är ”lågbegåvad” och förstår nog inte hur illa hästen far. Stoet är full i mask, har skadad rygg och trasiga framknän. Jag tror inte hon kommer hålla hela dräktigheten, hon är dessutom såklart inte försäkrad.

Nu blev det långt iallafall, men det finns ”tusen” saker osagt så verkar något av det jag skrivit osammanhängande så fråga så förklarar jag!

Min egentliga fråga är: Vem har rätt till fölet? Hästägaren vill skriva kontrakt att hon får fölet, jag kommer inte skriva under då denna människa inte ska ha ett enda djur i sin ägo. Och särskilt inte ett föl!
Har pratat med kronofogden och hon betalar ingenting till sina skulder och när hon börjar få en inkomst så kommer dom ta ALLT utom det som täcker mat och husrum, hon kommer inte ha några pengar till något djur närmaste 15-20 åren.

Hej, jag läste precis en text av en jurist om tvister när det kommer till inackorderingar. Stallägaren har rätt att ta hästen som betalning ifall betalning uteblir. Detta var en gammal lag från 1985. Lagen gällde inte om det redan var uppe i en rättstvist mellan parterna. Så hästen kanske kan bli din utan något större problem.... här kommer länken: https://www.hippson.se/fraga-expert...a_johansson/vad-har-man-for-rattigheter-i.htm
 
@SmultronsLimana Hur har det gått med hästen och allt :)?
Stackars, stackars lilla häst! :cry:
Vilka människor det finns :wtf::(
Uppdatera gärna hur det går! Hoppas att stoet blir ditt :heart

Ja, man kan inte säga annat än stackars häst... när hon kom till jourhemmet tog de ut veterinär som konstaterade henne tyvärr dräktig, beräknad att föla i juli vilket stämmer med betäckningen. De har varken vaccinerat henne (förmodligen har hon inte varit det sedan ägaren tog över henne 2008) och de har heller inte kollat masken som jag bad dom göra. Hennes tänder ska ha varit dåliga redan förra sommaren men det har hon heller inte fått hjälp med, polisen funderade på att avliva henne trots att hon var dräktig så att jag lät de omhänderta henne när jag hade kunnat köpa henne och ge henne all vård direkt ångrar jag något enormt. Ägaren har gått fri och får fortsätta vanvårda djur, så jag är otroligt besviken på hur djurskydd fungerar i detta land. De enda som fått lida av allt detta är stoet och jag..
En, nu idag efter många om och men bestämde vi oss för att köpa henne så förhoppningsvis får vi hämta hem henne så snart som möjligt (pappersarbetet och gamla ägarens överklagan har verkligen dragit ut på tiden).
Men det känns så otroligt skönt att hon ska få komma hem, hon har förmodligen inte haft det bra sen 1-2 års ålder och jag vill ge henne det bästa vi kan erbjuda. Är det någon som är värd kärlek och omsorg så är det hon, känns så fantastiskt att kunna ge henne det 💕

Ni får hålla tummarna att fölet föds stark och frisk trots stoets mående under dräktigheten, tack för att ni frågade hur det går 💕
 
Ja, man kan inte säga annat än stackars häst... när hon kom till jourhemmet tog de ut veterinär som konstaterade henne tyvärr dräktig, beräknad att föla i juli vilket stämmer med betäckningen. De har varken vaccinerat henne (förmodligen har hon inte varit det sedan ägaren tog över henne 2008) och de har heller inte kollat masken som jag bad dom göra. Hennes tänder ska ha varit dåliga redan förra sommaren men det har hon heller inte fått hjälp med, polisen funderade på att avliva henne trots att hon var dräktig så att jag lät de omhänderta henne när jag hade kunnat köpa henne och ge henne all vård direkt ångrar jag något enormt. Ägaren har gått fri och får fortsätta vanvårda djur, så jag är otroligt besviken på hur djurskydd fungerar i detta land. De enda som fått lida av allt detta är stoet och jag..
En, nu idag efter många om och men bestämde vi oss för att köpa henne så förhoppningsvis får vi hämta hem henne så snart som möjligt (pappersarbetet och gamla ägarens överklagan har verkligen dragit ut på tiden).
Men det känns så otroligt skönt att hon ska få komma hem, hon har förmodligen inte haft det bra sen 1-2 års ålder och jag vill ge henne det bästa vi kan erbjuda. Är det någon som är värd kärlek och omsorg så är det hon, känns så fantastiskt att kunna ge henne det 💕

Ni får hålla tummarna att fölet föds stark och frisk trots stoets mående under dräktigheten, tack för att ni frågade hur det går 💕

Häftigt! :heart
Skönt trots allt att fölet kommer att födas hos dig så att stoet får trygghet :heart
 
Ja, man kan inte säga annat än stackars häst... när hon kom till jourhemmet tog de ut veterinär som konstaterade henne tyvärr dräktig, beräknad att föla i juli vilket stämmer med betäckningen. De har varken vaccinerat henne (förmodligen har hon inte varit det sedan ägaren tog över henne 2008) och de har heller inte kollat masken som jag bad dom göra. Hennes tänder ska ha varit dåliga redan förra sommaren men det har hon heller inte fått hjälp med, polisen funderade på att avliva henne trots att hon var dräktig så att jag lät de omhänderta henne när jag hade kunnat köpa henne och ge henne all vård direkt ångrar jag något enormt. Ägaren har gått fri och får fortsätta vanvårda djur, så jag är otroligt besviken på hur djurskydd fungerar i detta land. De enda som fått lida av allt detta är stoet och jag..
En, nu idag efter många om och men bestämde vi oss för att köpa henne så förhoppningsvis får vi hämta hem henne så snart som möjligt (pappersarbetet och gamla ägarens överklagan har verkligen dragit ut på tiden).
Men det känns så otroligt skönt att hon ska få komma hem, hon har förmodligen inte haft det bra sen 1-2 års ålder och jag vill ge henne det bästa vi kan erbjuda. Är det någon som är värd kärlek och omsorg så är det hon, känns så fantastiskt att kunna ge henne det 💕

Ni får hålla tummarna att fölet föds stark och frisk trots stoets mående under dräktigheten, tack för att ni frågade hur det går 💕
Heja dig!!! :love:
 
Häftigt! :heart
Skönt trots allt att fölet kommer att födas hos dig så att stoet får trygghet :heart
@SmultronsLimana All heder åt dig för hur du kämpar för den här stackars hästen som haft all otur i livet. När du väl får hem henne så kontakta tidningar igen så det kan belysas just hur dåligt djurskyddet fungerar och ffa hur det fungerar med djur som blir omhändertagna!

Första anmälningen på ägaren kom 2011 för vanvård på stoet, anmälaren kämpade till 2014 för att stoet skulle bli omhändertaget men gav upp då hon fick personliga hot av både ägare och ägarens vän.. Under årens lopp har hon fått ytterligare minst 10 anmälningar på sig, alla utspridd i hela landet men varken polis eller länsstyrelse har brytt sig.
Men jag lyckades, fy satan vad jag har kämpat! Och alla historier jag hört om vad som stoet fått uppleva och utstå har fått mitt hjärta att gå i tusen bitar, en häst ska inte behöva utstå allt detta..
Nu äntligen kommer hon få det bra, och jag är ärligt talat så sjukt stolt över mig själv (även om det är svårt att säga), äntligen kommer hennes liv vända till det bättre och vi får chansen att visa henne vad kärlek är och hur fantastiskt livet kan vara.
Vi hämtar henne idag klockan 12 från jourhemmet och jag kan inte sova för jag är så längtansfull ❤️
Jag måste också säga att utan Djurskyddet hade detta aldrig gått vägen, vilka sanna hjältar! De var de enda som lyssnade, stöttade och gjorde allt i deras makt för att stoet och fölet ska få det bra och inte spendera en minut till hos den vidriga ägaren.
Och ja, jag kommer ringa tidningen när vi landat lite och då ska jag höja Djurskyddet till skyarna plus såklart kräkas en massa över länsstyrelsen, hoppas bara någon journalist är intresserad av våran historia.
Kram på er, och tack!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp