Dunderbrunst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 668
G

Gisburne

Har sällan sett ett sto brunsta så rejält som mitt sto gör nu, mitt i kalla vintern. Gula flytningar, skriker och bråkar med hagkamraten (också sto) så att hela huset skakar, beter sig allmänt som en galen ko... :crazy: Hon brukar brunsta ganska obemärkt annars, så det här är verkligen nåt nytt! Hon har inte visat brunst på hela hösten heller, så jag trodde liksom att det var "slut för säsongen".

Hur pass normalt är det med flytningar på ett sto mitt i vintern? Enda gången jag har sett det på henne förut var när hon var nybetäckt för några år sen. Brunstar era ston så här kraftigt ibland också?

Sv: Dunderbrunst

Misstänkte att det inte är helt kosher med flytningar. Kan dräktiga ston ha det? Hon är betäckt och "ska" vara tom, men misstag har ju skett förr på den fronten.

Nej dräktiga ston skall inte ha flytningar! Flytningar är ett tecken på infektion, ring din vet och rådfråga!

Förtydligande: Hon har alltså inte en massa gegg runt slidöppningen, utan det är bara lite som har runnit på insidan av låret. Slemhinnmorna ser normala ut, men lite rödare än vanligt, "typiskt brunströda".

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 835
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 563
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 228
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?