Duntäcke till hästen?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Är det någon som använder vanligt duntäcke till sin häst som pyjamas på vintern? Hur har ni löst det?
Funderar på att skaffa ett tunnare täcke med syntetfyllning och sy om till mina relativt frusna hästar. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Jag har funderat på det till min numer ganska frusna gubbe för att skydda ryggen extra när graderna pekar mot -20 eller mer.

Problemet/det som fått mig att tveka är dock hur man ska få det att ligga stilla?
För min del skulle det i så fall mest vara aktuellt att ha på utomhus, inte inomhus.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Har mina funderingar på om man skulle kunna fästa duntäcket innuti ett billigt fleecetäcke tex. och bara vika över det som blir förlångt vid halsen till en varm mysig krage. Det borde ju kunna fungera tänker jag. Då skulle det ju kunna fungera ute oxå...
Behöver oxå något extra ute till min ena... Ute blir det ju lite mer komplicerat för man vill ju inte gärna ha duntäcket vikt runt utetäcket... Men man kanske kunde använda ett täcke med syntetfyllning modell varmt det går ju klippa till och sy ihop till en vanlig liner.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

En kompis som har galoppörer lägger ett tjockt duntäcke under ett utegångstäcke när det är riktigt kallt eftersom hennes hästar går ute mkt på dagarna. fungerar bra även med pigga fullblod.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

syntet med bollfiber är att föredra iom att det går lätt att tvätta o lika varmt.

sy ihop fronten o sen veck över rumpan o täcket ligger med svansnöre såvida de inte rullar sig eller blåser som tusan. som en fet liner.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Så gjorde de i Belgien när jag jobbade i ett tävlingsstall där, fast då hästarna stod inne.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

kl
varför inte ha ett tjockare täcke istället?

bättre passform och värmer lika bra.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Har också sett detta i tävlingsstall för några år sedan, där man använde överblivna/billiga men tjocka duntäcken. De låg närmast hästen, en bit upp på halsen och över dessa ett helt vanligt utetäcke som höll allt på plats. De stod bara med dessa täcken i boxen, ej ute, och behövde ej sys om.

Går säkert utmärkt att göra så, men jag måste hålla med Axel, duntäcken i sig är inte praktiska då de är så knepiga att tvätta, utan fibertäcke är att föredra.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Största anledningen till att jag kollar på möjligheterna med ett vanligt människotäcke är att jag inte hittar något täcke som håller tillräckligt varmt i den prisklassen jag har råd med. Ena hästen går nu med 500g täcke (200g yttertäcke och 300g liner) och 250g hals. Det räcker på henne. Den andra går mer 250g Rambo wug men är van vid sedan tidigare ägare att ha ulltäcke, thermotäcke och utetäcke på sig ute. Nu har jag kompletterat Rambot med ett 150g termotäcke och hoppas det räcker... Men vill ha något extra att ta till om temperaturen går ner under -20
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Fast om du vill ha ett duntäcke (inte fjäder då de inte isolerar på samma sätt som dun) så hamnar du runt 700-1000,- och uppåt och då kan du ju lika gärna köpa ett riktigt hästtäcke..?
Duntäcken skall hållas torra, vädras gärna men ej i direkt solljus och torktumlas torrt med tennisbollar om de blivit tvättade. (Tänker på att det förekommer ju regniga dagar/blötsnö som lätt kan blöta ner täcket. (Kanske bara i halsen? Men iaf) hur ser du till att det blir torrt och inte möglar?
Kan förstå om man har det inomhus då dunen andas och transporterar fukti i från kroppen men praktiskt utomhus till häst, nja jag vet inte..?

Sen är ju frågan, fryser hästen verkligen så eller är det du som fryser och vill ösa på den täcken..?
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Jag vet inte om man får länka till andra bloggar? Men om du googlar på "hippson duntäcke" och klickar på första resultatet så kommer du få upp ett blogginlägg där Ida Lövgren, hästskötare hos Alexander Zetterman berättar och visar hur hon använder duntäcken :)
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Sen är ju frågan, fryser hästen verkligen så eller är det du som fryser och vill ösa på den täcken..?
Efter att ha varit hästägare i över 20 år är jag fullt kapabel till att se om mina hästar fryser eller inte.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Den skriver jag också på..

Min har dessutom på senare åren blivit en riktig fryslort..:( när han var yngre tålde han pepparn men nu fryser han enormt vid blåst, regn eller minusgrader fr -15 och nedåt..Täckas han inte mera då får han ont i ryggen.

Så man ska täcka individuellt och utefter vad hästen anser.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Det finns ju billigare märken är HW. Känns som det är bättre än att köpa ett duntäcke. Som nån skrev, ska du ha med dun så är det i alla fall närmare 1000 kr det handlar om.
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Jysk sålde fram till i förrgår ett syntetfyllt täcke för 137kr det hittar jag inget varmt täcke för oavsett tillverkare...
 
Sv: Duntäcke till hästen?

Jag har inte heller skrivit att jag letar efter ett duntäcke. Jag undrade om det var någon som har använt duntäcken till sina häst och hur de gjort. Med det var det inte sagt att jag skulle köpa något duntäcke principen torde vara den samma oavsett vilken fyllning man väljer. Och dessutom så är det inte pga. någon ekonomisk faktor jag ställde frågan utan för att jag sett på diverse bloggar och liknande att det inte är helt ovanligt att använda duntäcken till fryslortar.
 

Liknande trådar

Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
596
Senast: Trott
·
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
588
Senast: super
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 234
Senast: Hoarfrost
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 080
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp