För stort påslakan?

ufot

Trådstartare
Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt.

Efter lite googlande inser jag att priserna gått upp betydligt sedan jag köpte ett duntäcke sist.

Jag har hittat ett duntäcke som är 220x220 som jag är intresserad av. Men, alla mina påslakan är 220x240. Nya påslakan känns onödigt att köpa eftersom de nuvarande är i bra skick. Dessutom har priset på påslakan också gått upp rejält…

Är det någon här som har påslakan som egentligen är för stora för täcket?

Jag kan tyvärr inte sy, men om jag hittar något lämpligt offer, är det enkelt att sy om påslakan så att de passar ett mindre täcke?

Det handlar ju bara om 20 cm på sidan, det kanske inte spelar någon roll, eller?
 
Jag har påslakan som är för långa för täcket. Jag får skaka upp täcket varannan till varje kväll.
Det är inte komplicerat alls att sy om påslakanet så att jag inte gör det beror på att jag inte orkat ta tag i det. Ska man ha hål i överkant så blir det lite mer komplicerat men inte oöverstigligt. Jag brukar sy in hål i sådana som saknar det.
 
Jag har påslakan som är för långa för täcket. Jag får skaka upp täcket varannan till varje kväll.
Det är inte komplicerat alls att sy om påslakanet så att jag inte gör det beror på att jag inte orkat ta tag i det. Ska man ha hål i överkant så blir det lite mer komplicerat men inte oöverstigligt. Jag brukar sy in hål i sådana som saknar det.
Alla mina påslakan har antingen dragkedja eller knappar längst ner. Inga hål i överkanten.

De med knappar tror jag går att sy om, men de med dragkedja? Tror det blir svårt och dyrare eftersom man antagligen måste byta ut dragkedjan.

Handlar det bara om att skaka upp täcket så är det inga problem, jag skakar ändå alltid täcket varje morgon.
 
Alla mina påslakan har antingen dragkedja eller knappar längst ner. Inga hål i överkanten.

De med knappar tror jag går att sy om, men de med dragkedja? Tror det blir svårt och dyrare eftersom man antagligen måste byta ut dragkedjan.

Handlar det bara om att skaka upp täcket så är det inga problem, jag skakar ändå alltid täcket varje morgon.
Du kan ju korta lakanet i den andra änden.
 
Är påslakanet bredare än långt alltså! Det känns ju lite knepigt.
Är nog jag som är lite dåligt att förklara …

Det täcket jag funderar på att köpa är 220 långt och 220 brett.

Mina påslakan är 220 långa och 240 breda
 
Ikea har ju täcken som är 220x240, finns inget täcke där som känns vettigt?

Jag blir galen när täcket liksom inte fyller upp hela påslakanet så jag hade inte köpt ett för litet, men iofs borde du kunna sy in den sidan där dragkedjan ”slutar” när den är stängd?
 
Ja det var det jag reagerade på. Jag har inte måtten på mina påslakan, men alla är längre än de är breda.
Jag reagerade också på storlek. Det finns inte jättemånga påslakan som är 220x220.

Dubbeltäcke brukar vara 200x220 och king size 220x240.
 
Ikea har ju täcken som är 220x240, finns inget täcke där som känns vettigt?

Jag blir galen när täcket liksom inte fyller upp hela påslakanet så jag hade inte köpt ett för litet, men iofs borde du kunna sy in den sidan där dragkedjan ”slutar” när den är stängd?
Jag vill helst ha ett rejält duntäcke.
Gillar egentligen inte fiber.
Sommartäcket är från Ikea och det är jag nöjd med, men på vintern vill jag ha det kallt i sovrummet och krypa ner under ett tjockt duntäcke..

Bra idé att sy in där dragkedjan slutar, det borde fungera. Tack!
 
Jag vill helst ha ett rejält duntäcke.
Gillar egentligen inte fiber.
Sommartäcket är från Ikea och det är jag nöjd med, men på vintern vill jag ha det kallt i sovrummet och krypa ner under ett tjockt duntäcke..

Bra idé att sy in där dragkedjan slutar, det borde fungera. Tack!
Ikea har väl duntäcken också? Och i olika värmegrad. Men man ska ju ändå hitta ett som känns bra på alla sätt😊
 
Ikea har väl duntäcken också? Och i olika värmegrad. Men man ska ju ändå hitta ett som känns bra på alla sätt😊
Har i och för sig nära till Ikea, så jag kan ju åka och känna på de.

Jag vill ha ett riktigt varmt och fluffigt täcke som ändå leder bort fukt, så att det inte blir för varmt.
 
Alla mina påslakan har antingen dragkedja eller knappar längst ner. Inga hål i överkanten.

De med knappar tror jag går att sy om, men de med dragkedja? Tror det blir svårt och dyrare eftersom man antagligen måste byta ut dragkedjan.

Handlar det bara om att skaka upp täcket så är det inga problem, jag skakar ändå alltid täcket varje morgon.
Dragkedja gör det hela svårare. Hur mycket vet jag inte eftersom det beror lite på hur det ser ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 997
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 555
Senast: __sofia__
·
I
Hästvård Har en shettis på drygt 90 cm som har soleksem. Har använt Bucas Buzz-Off med uvskydd till honom och det har funkat kanon. Dessvärre...
Svar
4
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp