Dusch-problem!

gloiredor

Trådstartare
Hej!
Har kanske en något onödig fråga..

Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter.

I förra stallet vi stod på var duschen smalare(något för smal) och höjden som uppbindingsbandet var ansatt på var lägre än det nya.
Jag fick kämpa med att få in ponnyn i duschen, men med lite mutning och en bakifrån gick hon in i den, sedan stod hon där lite nervös men slappnade av efter ett tag.

När jag då skulle duscha av hennes leriga tassar i det NYA stallet, fick jag in henne i den bredare duschen med hjälp av en hink med lite godis i. Gav henne beröm och vände, satte sedan fast henne.
Skulle ta fram slangen, ni vet en sådan ställning som kan åka runt över hästen istället för att behöva hålla koll så att hästen inte trampar i slangen osv.
Men sedan kom hon på en alldeles ny idé, precis i momentet jag tog fram slangen; nämnligen att vända på sig. Hon bara vände sig och ställde sig med rumpan ut i gången.
Det är omöjligt att sänka uppbindningsbanden, så jag knäppte loss henne och mutade in henne ännu en gång.
Och ännu en gång vände hon sig, utan att jag ens hunnit ta fram slangen. Så fort gick det för henne att lära sig :p I alla fall så backade jag in henne tredje gången och stod bara där med grimskaftet ett kort tag och berömde sedan, tog ut henne och fick nöja mig med att försöka borsta bort leran..

Idag så duschtränade jag igen, utan att använda vattenslangen. Bara ledde in och lät henne stå där. Tog ut henne efter en minut, och ställde in henne igen. Stod där och berömde lite.
Skulle bara prova att ta fram slangen, och vips, så hade hon vänt sig. Så efter den gången knäppte jag loss och tog in efter ännu en omgångs mutande.
Stod där i någon minut, gick bakom henne lite, eftersom hon blir misstänksam när man går bakom henne i duschen.

Antar att det är så jag måste fortsätta? Att bara träna på att hon ska stå där och kunna slappna av innan jag kan ta fram slangen, göra det steg för steg i korta stunder?
Alltså träna varje dag en kort period på att gå in, stå ett tag, gå ut och sedan vara färdig.

Men har ju en vit ponny, hennes svans blir alltid riktigt skitig, och dessutom ska hon klippas i morgon. Har hört att det är bra att duscha ponnyn efter klippning pga alla små hår som kan orsaka irritation..
Och sedan vill jag ju skölja av hennes ben och få bort all smuts och lera. Som tur är, så är hennes nya hage inte särskilt lerig utan helt ok så de två dagarna jag tagit in henne från hagen, så långt, så har det inte funnits något behöv av att skölja.

Ville bara fråga om ni haft någon liknande häst/ponny, och vad ni gjorde. Hoppas ni kan hålla er från negativ kritik ;) :banghead::o
 
Kan även lägga till att idag använde jag spö för att korrigera bakdelen när hon var på väg att vända om en gång till, dock är det inte det mest optimala eftersom hon blivit illa behandlad av spön i tidigare hem.
Har tränat bort den mesta rädslan från båda marken och uppe i sadeln och för det mesta tycker hon det är okej att bli petad av spöet, men med den läskiga duschen och det något obehagliga spöet blev hon lite mer uppjagad och jag la undan spöet, ville inte orsaka mer obehag till en redan obehaglig situation..
Duschen, och spöet, ska ju vara något positivt, right?
 
Går det att leda hästen rakt in och stå med huvudet på fel håll så att säga?
Har du ingen medhjälpare varje dag så är det ju en konflikt fri lösning, annars är det bara att fortsätta med det du gör nu, parkera hästen och berömma alla små stegen i rätt riktning, samt att fortsätta med att försöka korrigera bakdelen och avdramatisera dushspiltan.
 
Nu lär hon sig att vända och att hon då slipper dusch. Jag skulle inte fortsätta så utan åtminstone spola frambenen.

Kan du inte sätta en lina så hon inte kan svänga ut bakdelen? Kan du spola fast hon står fel med bakdelen?

Beröm INNAN hon svänger ut. Inte enbart efter.
 
Jag fattar inte. Om hon är uppbunden i båda sidor av grimman, hur kan hon då vända sig? :confused:
Kan kanske vara så att grimskaften hänger väldigt högt upp (för högt) och då kan hästen vända sig ändå. Min shettis gör det jämt ;)

TS: Går det inte att binda fast hästen längst in i spolspiltan då? Annars håller jag med om de föregående talarna: medhjälpare lär vara det bästa, en som då kan hålla i hästen. Eller om du kan hålla i hästen själv, det funkar bäst för vissa hästar men kan såklart vara lite knepigt när man ska försöka duscha hästen samtidigt...
 
Kan kanske vara så att grimskaften hänger väldigt högt upp (för högt) och då kan hästen vända sig ändå. Min shettis gör det jämt ;)

TS: Går det inte att binda fast hästen längst in i spolspiltan då? Annars håller jag med om de föregående talarna: medhjälpare lär vara det bästa, en som då kan hålla i hästen. Eller om du kan hålla i hästen själv, det funkar bäst för vissa hästar men kan såklart vara lite knepigt när man ska försöka duscha hästen samtidigt...

Okej, då är jag med. Men varför sätta dem så himla högt, kan man undra då.
 
Okej, då är jag med. Men varför sätta dem så himla högt, kan man undra då.
Vill minnas att det stod i TS att det inte går att sänka grimskaften. I många stall är ju "normen" stora hästar, så då kan man väl till viss del förstå att höjden inte är perfekt för en ponny. Jag tycker mycket handlar om uppfostran också, alltså att de ska lära sig stå still även om de rent fysiskt kan snurra runt.
 
Vill minnas att det stod i TS att det inte går att sänka grimskaften. I många stall är ju "normen" stora hästar, så då kan man väl till viss del förstå att höjden inte är perfekt för en ponny. Jag tycker mycket handlar om uppfostran också, alltså att de ska lära sig stå still även om de rent fysiskt kan snurra runt.

Ja, jag har aldrig upplevt problemet på vår anläggning som ändå har 50-talet hästar i blandade storlekar - det var därför jag blev lite förvånad. :)
 
Bråka så lite som möjligt! Ju mindre affär man gör av det desto mindre affär kommer nog hästen att göra av det.
Om det går så fortsätt att spola av det värst bara på hästen även om den står på fel håll. Eller håll i den utan att vara uppbunden och spola litegrann. Alternativt hink och borste på "gammalt" vis.
 
Lär den att stå still till och börja med. Spola av benen även fast ponnyn vänt på sig.
Börja med fram, putta tillbaka bakdelen och spola av bak.

Gör ingen stor grej av det men lär hästen "stilla", det bästa jag lärt min häst :)
 
Ställ hästen i spolspiltan på rutin och borsta och fixa med den till att börja med. Vänj den sedan successivt vid spolning . Ha vattenstrålen riktigt låg/häll vatten på benen med typ vattenkanna först om det är vattnet i sig som är problemet ?
Om det är ”spolarmen” från taket så vänj den vid den utan fokus på att spola i första hand.

Hade inte velat ha den vända sig i linorna och ”nöja mig” med det i samband med spolning - låter som potentiellt stor skaderisk för både häst och hanterare om den vänder sig pga spolningen och du sen ska fortsätta spola trots vändningen.

Lycka till :)
 
Hink med lite tvål av nån bra sort och ljummet vatten. Tar en stund för fyra ben men hellre det än bråka, som tar lika lång tid
 
Dem sitter så högt uppe, är designade för storhäst på ca 170 cm, hon är 145 och åker under dem :/
Sätt fast uppbindningarna i ringarna vid ganaschen istället, kan göra det något svårare att vända sig. Sen hade jag styrt henne med slangen så att säga, svänger hon åt vänster så spola på hennes vänstra sida för att få henne att vända tillbaka osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 756
Senast: Fetaost
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: Praefatio
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 666
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp