Ibland måste man bara klappa fina Isgrisen ordentligt: 🤣
03 8.jpg
 
Nu har det kommit en röd bebbe! Äntligen!
015.jpg


Ash Red är den mest dominanta grundfärgen en duva kan ha (Ash Red > Blue > Brown) så har varit väldigt förvånad över att det inte dykt upp några rödingar föränn nu.

Verkar som om att det på något sätt är ett ordentligt handikapp att födas askröd som duva i det vilda? Annars hade det kryllat av dem? Hade nog gissat på att mycket vitt skulle vara värre men det råder ingen större brist på varken vita eller vitfläckiga duvor här i alla fall. :confused:
 
Läste om att fåglars könskromosomer är tvärtom mot våra (fast man kallar dem z och w hos fåglar istället för x och y). Honorna har alltså ZW (xy) och hanarna ZZ (xx)! :eek:

En hel del färganlag finns bara på Z, bland annat grundfärgen - så en hona kan aldrig föra vidare sin färg till en dotter. Sue borde alltså vara en pojke för att ha kunnat fått alla de anlagen som gör honom så lik Pinglan. Han har även börjat sprätta omkring som en hane så det verkar som om det stämmer.

A Boy Named Sue! :D
05 2.jpg
 
Snöret vågade till min stora förvåning även han äta ur min hand. Han har ju hållt sig på behörigt avstånd sen jag lossade fossingarna för honom i vintras men nu verkar det som jag är förlåten, sisådär ett halvår senare:
06 1.jpg


Tyvärr kommer han tappa en till tå på ena foten, trodde det var klart med fötterna iom att det gått så lång tid men mittentån på ena foten har sett lite blek och svullen ut och idag var den svart. Övriga tår tycker jag ser rosa och fina ut så hoppas på att han får behålla övriga fem åtminstone.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp