Bukefalos 28 år!

DVD-projektor

svea

Trådstartare
Okiedokie. Ponera att man inte vill ha en stor klunsig TV-apparat i sin bostad, utan tycker att det vore en snygg och listig lösning att i stället projicera bild på en duk, som till vardags sitter diskret upprullad bakom gardinkappan så man slipper se den.

- Vad kopplar man projektorn till? Dator som man kan köra DVD i? DVD-spelare?

- Kan man titta på TV med projektorn också (lägenhet med kabel-TV)? Vad kopplar man den till då?

- Kan man koppla datorn eller DVD-spelaren till en stereo så att man får juste ljud? Vad behöver man för manicker då?
 
Sv: DVD-projektor

Svaret på alla frågorna är JA. :D

Det finns många lösningsvarianter på det du vill åstadkomma. Det "lättaste" är väl att koppla projektorn till datorn, som i sin tur är utrustad med dvd-spelare och tv-kort (för att se på tv) plus grafikkort med två dvi-utgångar (eller vad projektorn du väljer + datorskärmen nu vill ha för signaler), och så kopplar du datorn till stereon också (titta vad du har för ingångar på stereon, och köp sedan en sladd som är lagom lång och som har stereoplugg i andra ändan). Klart.

Problemet med att se på tv med projektor är väl främst att en projektorlampa har runt ett par tusen timmar brinntid och kostar några tusen att byta... Ser man inte på tv särskilt ofta spelar det ingen roll, men slökollar man mycket på tv ska man nog tänka efter lite extra innan man bestämmer sig för att kasta ut gamla tv:n till förmån för projektor. :)
 
Sv: DVD-projektor

Sedan har många projektorer S-video kontakt så Det går köra via den utan att ha en dator :D
 
Sv: DVD-projektor

Men projektorer har väl sällan tv-receiver? Därav att jag tänkte att dator troligen är enklaste "all in one"-lösningen. Jag erkänner dock beredvilligt att jag inte själv äger någon projektor, så min egen erfarenhet av dylika tingestar är rätt begränsad. :D
 
Sv: DVD-projektor

Jag äger inte heller någon Projektor men man har satt upp ett antal sådana :D

Det jag tänkte mest på exempelvis en box så brukar det finnas en S-VIDEO kontakt så man kan ta bilden via den vägen.
Får påpeka att det är bara bilden som kommer inte ljudet :)
 
Sv: DVD-projektor

Kabeltv i min lägenhet kommer inte från en box, utan via antennuttaget. :D

Har boxar uttag för ljud också så är ju saken biff. :) Krävs väl bara någon typ av s-video switch om man vill ha både dvd och tv inkopplade då? Fast dvi/vga ger ju bättre bildkvalitet än s-video, om man är kinkig med sådant.
 
Sv: DVD-projektor

Man tackar, man tackar. Får nog ta och fråga exet om datorn duger för detta.

Jag tittar inte särskilt mycket vare sig på film eller TV, så någon storkonsument av projektorlampor bli jag nog aldrig. Men dyra grejer är det...

Kanske det som lönar sig bäst i slutändan är att gå på riktig bio! :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp