Dygnsrytm för prematur

mian1

Trådstartare
Vi kämpar på med våra sömnproblem. Har fått hjälp av BVC, men vår ettåring sover fortfarande inte speciellt bra på natten. Mycket bättre, men han vaknar fortfarande.
BVC-damen tror att det kan bero på att han är en prematur och att han vant sig vid 4-timmarsperioder. När han var nyfödd väckte jag honom var fjärde timme för att han skulle äta. På nätterna vaknar han (och SKRIIIKER) var fjärde timme. Tillfälligt, för att inte gå under av trötthet, ger vi välling var fjärde timme på natten. Då vaknar han aldrig till helt och somar om direkt när han har ätit. Fast det betyder att en redan stor bebis får välling klockan 23 och klockan 04. Mer än en halv flaska åt gången.

Min dotter är också tidigt född, men med henne var det aldrig några problem med sömnen. BVC har inga råd om vad man ska göra mer. Någon som har erfarenhet?

Sv: Dygnsrytm för prematur

Är han FÖR stor liksom, eller ok stor? För välling på natten vid den åldern har vi också haft.
Äldsta slutade vi med välling när hon var 2 år rätt precis, och yngsta är 2 år nu, äter välling på natten "fortfarande", men ska sluta i höst (ska ha barnvakt nu i helgen och kanske någon mer gång, så vill inte sluta med vällingen exakt nu).
Våran äldsta var liten i växten, våran yngsta är normalstor.

Du kan ju ge lite blaskigare välling om du vill. Har du provat att ge vatten förresten, vissa gånger kan de vakna för att de är törstiga.

Mina ar inte prematurer (38+0) men var rel sma vid fodseln (2.3 + 2.8) och matades var 3:e timme i borjan. Nu ar de 18 manader och ater fortfarande valling pa natten ratt ofta. Inget som stor oss, men vi sager inget till bvc om det for da far vi pa palsen att "de borde ha slutit att ata pa natten nar de var 4 man" ;)

Ater han tillrackligt med mat pa dagen? Jag resonerar som sa, att om mina ater rejalt pa dagtid och ANDA dricker hela flaskor valling mitt i natten sa maste de ju rimligtvis vara hungriga och behova det. De ar ff sma (ingen av dem vager ens 10kg an).
Men om de inte at ordentligt pa dagen och liksom ersatte det med vallingen, da skulle jag forsoka andra pa det.

Vatten dricker han en del. Speciellt om det är varmt eller om han ätit stark mat. Men bara vatten funkar inte för han är hungrig på natten och vaknar bara oftare och oftare tills han är helt vaken och då tar det 2-3 timmar innan han somnar om.

Han är 13 månader, ca 80 cm lång (har 86/92 i kläder) och väger 13,5 kilo. Han har stått stilla i vikt i över 3 månader så han är inte så tjock längre. Han kan gå och är ganska aktiv. Så han är inte så korvig, men som sagt så är han stor. De kläder han har ärvt av sin storasyster hade hon när hon var 2 år och hon var också stor för sin ålder.

Glömde skriva i första inlägget att han kör på 4-timmarsintervaller dagtid också. Han behöver sova var 4:e timme dagtid och vill ha mat när han har vaknat.

Men du tror inte att han blir enorm av vällingen? Han dricker aldrig välling dagtid och äter bra mat med mycket frukt & grönt. Vad man förstår på BVC finns det INGA barn över 4 månader som äter på nätterna.

Fast min ganska så rejäla son som jag gick dryga 14 dagar över tiden med åt på nätterna tills han var två år... Och sover kanske 6 av 10 nätter utan att vakna, och han närmar sig 4 år. BVC hänger tyvärr upp sig på sina papper rätt ofta...

så länge de funkar för er så ser jag ingen andledning till att inte ge honom välling på nätterna, dagtid så kanske ni får försöka ställa om tiderna, förskjuta lite varje dag för att komma till bättre rutiner som passar hela familjen.

Våra var också prematurer (åt var 3:e timme, som små klockor) men de skippade ett nattmål vid 5 månaders ålder och inte långt efter det skippade de även mål nr 2.

Däremot drack de en flaska välling just vid sovdags och det var mer än en halv flaska. Vi var faktiskt så hemska att våra tjejer vid din sons ålder fick ha en extra nappflaska med välling i sängen, blev de hungriga och därför vaknade så åt de upp den annars låg den kvar full på morgonen.

Jag tror inte alls du behöver oroa dig ang. vällingen och hans storlek.
Det man kan vara lite orolig för är tänderna, det är ju perfekt när man kan få dem att äta en vällingflaska före tandborstningen och de sedan kan vara utan (alt. kanske ha en vattenflaska?!).

I ditt ställe skulle jag försöka "fylla" honom så gått det går just innan sovdags så att han verkligen får äta sig mätt. Förhoppningsvis gör det i alla fall att sovperioderna förlängs.

BVC har fel ofta, tyvärr. Hur det är med vikten för ditt barn med välling, det kan jag inte avgöra. Men att det skulle vara ovanligt att barn vill ha mat när de är över 4 månader är skitsnack.
Sen är det en annan sak att de överlever utan mat på natten :p
Men familjen vill ju kunna sova, så jag ser inget fel med att ge välling/ersättning/amma på natten första åren, sålänge barnet mår bra osv (där får du nog gå på magkänslan om vikten, välling är ju rätt mkt energi/kalorier, men går han upp enligt sin kurva så borde det ju vara ok).

Isak är ganska precis ett år - väger kanske 12kg? Vi har inte vägt honom på ett tag och är strax över 80 cm lång. Han vaknar ungefär 50% av nätterna (mellan 02.00-04.00) och vill då ha välling vilket han också får. Han vaknar för att han är hungrig då han somnar om på en gång om han får välling men är otröstlig utan.

Är han inte hungrig så vaknar han inte utan sover då natten igenom. Ser det inte som något jätteproblem, hans ätande går verkligen i vågor. Just nu verkar han vara i en ätperiod både dag och natt så äter han glatt allt han får, antar att det tar på krafterna att lära sig gå då han också sover betydligt mer på dagen.

Så alla över 4 månader sover inte natten igenom!

kl

Tycker inte alls det verkar fel att ge honom välling på natten om han är hungrig! Och det där med att alla över fyra månader inte äter på natten...pyttsan! Själv har jag en sexmånaders som igår natt vaknade SEX gånger och klunkade i sig mängder av mat vid varje tillfälle... i natt förskonades vi dock med endast två uppvak för mat =)

//Julia

Min dotter är också prematur och sov sin första "hela" natt som drygt 2 1/2 åring. Innan dess var hon som en klocka nattetid, var tredje timme mat... Nu hade vi enorma matproblem dagtid så vi har trots allt väldigt nöjda med de flaskor hon åt på natten.

Jag vet inte hur man egentligen klarade sig att inte sova längre stunder på den lång tiden, men det gick förvånansvärt bra. Det var i stort sett enbart jag som gick upp på nätterna, jag vaknade alltid ändå och kunde ändå inte somna om förrän jag hört att hon somnat. Sista året jobbade jag dessutom.
Vi förberedde flaskor så att man inte behövde tända, för då gick kunde man gå som i halvdvala och fixa iordning allt :-)

Mina barn åt på nätterna tills de var sådär en tre år. typ 23 och 05 och sen flyttades 05 målet fram av sig själv med tiden och övergick till att bli frukost.
Inget av mina barn är stora utan helt normala, sonen tom lite spinkig.

Jag minns dock hur skönt det var när de slutade för det gav ju mig typ 5 år i rad utan en hel natts sömn........Gah...Hur fan orkade man...

Jag tror inte att det beror på att han är prematur utan han är bara sådan.
Min dotter som är prematur sov hela nätterna när hon var två veckor och sonen som inte är prematur åt på natten tills han var ca 16 månader.

Om det är ett problem för er hade jag gett mer fett i sista målet innan natten men annars hade jag inte gjort något alls utan gett vällingflaskan på natten och sedan sovit vidare.
Han kommer säkerligen sluta äta på natten han med.

Testa dej fram med vad han håller sig mätt på, gärna sådant han kan äta själv.
Kanske ska huvudmålet på dagen flyttas till precis innan läggning?

Vad gäller vikten tycker jag inte att du ska oroa dej, barn springer av sig och växer ifrån överflödiga kilon om de i övrigt är friska och får bra mat vilket det låter som att din son får.
Jag ser hellre att småbarn har något att ta av än tvärtom, när det är dags för dagis med alla dess infektioner så tar det mycket på ett litet barn och att då ha lite att ta av kan göra skillnad på hur fort de kommer tillbaka igen.

Vad man förstår på BVC finns det INGA barn över 4 månader som äter på nätterna.

Johodå, vi har en sån. Han är snart 10 månader och sover 20-04, ammar ("klunkar" ordentligt länge, ibland vill han ha bägge brösten) och sover vidare till 06. Ammar då igen, ibland kan ha då somna om till 07, annars stiger han upp efter han har ammat klart.

Men det är ändå bättre än för 2 månader sen, då vaknade han var 2-3 timme och skulle snutta. Vi provade då att söva om på precis samma sätt som när vi lägger honom och det funkade!:) Han somnade om på 5-10 minuter med bara lite gråt, och efter 3-4 nätter sov han som sagt 7-8 timmar i sträck.

Men 04-matningen hänger nog med ett tag till tror jag. Han äter som en liten häst dagtid, och timmen före han lägger sig klämmer han i sig gröt på 1,25 dl vatten + 1,5 dl välling. Så han är "fulltankad" när han somnar.:p

Han är inte speciellt stor, 75-76 cm och knappa 9 kg, så jag är inte alls orolig för att han äter på natten, han verkar behöva det.

Tack alla! :bow: Då skiter jag i att oroa mig för att han ska blien tjockunge eller att matandet ska förvärra sovsituationen.
Jag har en fantastisk flaskvärmare från -69 som underlättar vällingvärmningen klockan 04. Så dår är det väl bara att mata på så att han är nöjd och sover gott. För sova gott skulle jag också behöva :grin:

Kapar tråden lite....

Upptäckte imorse att mjölken inte riktigt räcker till längre...:crazy: Jag har ju bara den här 04-05 amningen kvar, ammar inte dagtid och inte på kvällen heller, så jag börjar väl sina antar jag. Men i alla fall i natt vaknade han för ovanlighetens skull vid 02 och GICK INTE att söva om, så han fick bröstet. Sov sen till 05, ammade och sen vaknade han typ en gång i halvtimmen och åt och tillslut var det ju torrt i bröstet *Aj*. Steg upp 07 och var jättehungrig och gnällig så jag var tvungen att ge morgongröten tidigare än jag brukar. Sen var han nöjd.

Så jag funderar på att ge välling vid 04-05, det är ju då han vanligtvis vaknar första gången, då kanske han skulle stå sig ända till gröten 08? Men är det bara att blanda vällingen på kvällen då och ställa in i kylen och sen ge kall? Eller hur gör ni? Det tar ju bara 30 sek att värma i mikron iofs....
Han äter ju välling (varm då) på kvällen så han är ju van med det. Vore ju skönt om pappan också kunde mata på natten...

Eller är det för tidigt att sluta amma helt? Han är 10 månader, och sista månaden är det nog max 1 dl bröstmjölk han har fått i sig/dygn ändå skulle jag tippa...

amma om ni vill. sluta amma om ni vill.
Jag ammade till 1 år med äldsta, till 20 månader med yngsta. Yngsta hade gärna ammat mkt längre men jag kände att jag var "klar" med amningen då.

Angående välling så har vi gjort i ordning välling precis innan vi gått och lagt oss (den som går och lägger sig sist, oftast min man som brukar gå och lägga sig vid 23-24), och då har vi gjort vällingen på kallt vanligt kranvatten, skakat ordentligt och ställt vid sidan av sängen..
Det gäller ju att det inte tar föör många timmar innan barnet ska dricka vällingen iof.
Och så skulle jag nog inte ha gjort så om barnet är litet, typ under halvåret eller ngt sånt (lite känsligare då ju).

Vi hade micro i sovrummet:eek: Annars vet jag flera som gett kall.

För mig är huvudsaken att barnet blir mätt.

Kapar tråden lite....

Upptäckte imorse att mjölken inte riktigt räcker till längre...:crazy: Jag har ju bara den här 04-05 amningen kvar, ammar inte dagtid och inte på kvällen heller, så jag börjar väl sina antar jag. Men i alla fall i natt vaknade han för ovanlighetens skull vid 02 och GICK INTE att söva om, så han fick bröstet. Sov sen till 05, ammade och sen vaknade han typ en gång i halvtimmen och åt och tillslut var det ju torrt i bröstet *Aj*. Steg upp 07 och var jättehungrig och gnällig så jag var tvungen att ge morgongröten tidigare än jag brukar. Sen var han nöjd.

Så jag funderar på att ge välling vid 04-05, det är ju då han vanligtvis vaknar första gången, då kanske han skulle stå sig ända till gröten 08? Men är det bara att blanda vällingen på kvällen då och ställa in i kylen och sen ge kall? Eller hur gör ni? Det tar ju bara 30 sek att värma i mikron iofs....
Han äter ju välling (varm då) på kvällen så han är ju van med det. Vore ju skönt om pappan också kunde mata på natten...

Eller är det för tidigt att sluta amma helt? Han är 10 månader, och sista månaden är det nog max 1 dl bröstmjölk han har fått i sig/dygn ändå skulle jag tippa...

amma om ni vill. sluta amma om ni vill.
Jag ammade till 1 år med äldsta, till 20 månader med yngsta. Yngsta hade gärna ammat mkt längre men jag kände att jag var "klar" med amningen då.

Jag hade tänkt amma till 1 år, men nu verkar det inte bli så. Imorse fanns det nästan ingen mjölk alls i brösten....:(

Det gäller ju att det inte tar föör många timmar innan barnet ska dricka vällingen iof.
Och så skulle jag nog inte ha gjort så om barnet är litet, typ under halvåret eller ngt sånt (lite känsligare då ju).

Vi brukar gå och lägga oss vid 23 och han vaknar senast 05, så det blir ju 6 timmar ca.
Han är ju 10 månader så han borde ju klara det?

Liknande trådar

Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 976
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra... 2
Svar
20
· Visningar
16 709
Senast: Pilot
·
Småbarn Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp". Dottern (nu 20 mån)...
Svar
4
· Visningar
921
Senast: Bubble
·
Gravid - 1år I lite mer än två veckors tid har vi haft projektet sluta nattamma, det blev avbrutet två nätter förra veckan när Cornelis var magsjuk... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 702
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10