dyon blinkers/skygglappar -erfarenheter?

HotrodKitten

Trådstartare
Efter ytterligare en tävling där hästen går som en klocka i ena halvan av paddocken, och som en stålfjäder andra halvan eftersom allt UTANFÖR paddocken är livsfarligt, just idag en vagn med bommar, funderar jag på om det kan hjälpa med blinkers.
Han är sån överallt, i paddocken i stallet, i ridhuset vi tränar varje vecka osv.. där kan jag jobba med det, lägga volter och liknande, men på en tävling har man ju inte den möjligheten. Det är lika dant på varje tävling, finns alltid en kortsida eller hörnet som är förenat med livsfara. Han blir så fokuserad på vad som finns utanför, att han glömmer bort hindren.

Därför undrar jag nu om någon har någon erfarenhet av att använda blinkers på tävling. Hästen är totalt otittig på hinder, men vi får stopp eftersom han bara ser vad som finns utanför...
Funkar det, har någon provat och upplevt skillnad?

Kitten

Sv: dyon blinkers/skygglappar -erfarenheter?

De blinkerserna borde bara hindra synfältet rakt bakåt?

Men, ta vetrap och linda tjockt på sidostycket i höjd med ögat, lika långt upp/ner som blinkersen når, och så det 'sticker ut' ungefär lika mycket. Då kan du ju provrida med det och märker?

Eller sätt ett avklippt nosludd där, det täcker ju mer än dyonblinkersen, men om inte luddet hjälper (som täcker mer) gör nog inte dyonblinkersen det heller.

Men blinkers är väl inte tillåtet på tävling (tänker hoppning).
Tänkte själv köpa och prova på min häst men så har jag för mig att jag kollade TR och såg att man inte får tävla med det...?

Det är intressant det med godkända eller ej. Dyonblinkersen är gdk av FEI.

Svenska TR Hoppning säger (fetstilen är ur TR)

Mom 371 Hästens utrustning (gäller hela tävlingsområdet)
[..]
2. Blinkers och huva är förbjudna, dock får insektsskydd och luva användas.

3.1 Hjälptyglar:
[...]
4. Om fårskinn/plysch används på huvudlagets sidostycken får diametern mätt
från hästens huvud inte överstiga 3 cm.

Dvs TR förbjuder uttryckligen blinkers, men tillåter ludd på huvudlaget - vilket fungerar på exakt samma vis som blinkers ;) Så jag tror det TR menat att uttryckligen förbjuda är 'koppblinkers', inte eg den typ av blinkers som dyonblinkersen är. Men det ger en intressant tolkningsfråga..

Även internationellt har olika domare tolkat FEI-reglementet olika. Ett förtydligande kommer därför göras 2013, där det tydligt framgår att Dy´ons variant av blinker är godkända. Högst troligt kommer det även bli ett sådant förtydligande i svenska TR, hoppkommittén kommer att ta upp detta.

Jag använder dem på en av hästarna för att han precis som du skriver, inte är tittig på hinder, men på paraplyer och andra läskiga saker utanför staketet. Han spänner sig och jag måste jobba för att få ut honom ordentligt och fokusera. Detta har blivit mycket bättre, men sen om det beror på envishet, mängder av träning och tävling, eller om de faktiskt är dessa blinkers som hjälper, det vågar jag inte svara på. Men varför chansa och ta bort dem, de gör ju ingen skada :) Och känner du att du vill prova så är de ju ingen dyr investering direkt.

Men blinkers är väl inte tillåtet på tävling (tänker hoppning).
Tänkte själv köpa och prova på min häst men så har jag för mig att jag kollade TR och såg att man inte får tävla med det...?

Ja, jag har googlat på just Dyons blinkers och vissa affärer skriver "godkända för tävling" och andra "godkända för tävling av FEI" - tolkningsfråga?

Kanske kan prova med lite ludd på tränset först. Jag har ju samma problem hemma i paddocken, ena kortsidan är livsfarlig.
Det känns ju mest som Dyons blinkers är mer för bakskygga hästar, men min tanke var lite att genom att begränsa synfältet kanske jag "ställer till det" lite i skallen på honom och han då lyssnar på mig bättre eftersom ögonen inte riktigt får fritt spel. Det känns som om det bara blir värre och jag vill liksom bryta beteendet innan det spårar ur. Jobbar med det jämt hemma och på träning.

Det är ju som sagt ingen dyr investering, så jag ska nog prova. Men jag vette tusan om jag vågar ta dem på tävling, ena domarn kanske säger nej och den andre ja. Bättre med ludd då kanske.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka