Dyr eller billig hovslagare???

Y

yez

När ekonomin är körd i botten och det är dax för hästen att få fina fötter, vem väljer man?
Den dyra eller den billiga hovslagaren? Den dyra är jätteduktig och brukar sko min häst.
Den andra är (enligt mig) inte lika duktig, dessutom tycker jag att han skor väldigt trångt (en storlek mindre än den dyra), men han är 300:- billigare.
Självfallet vill jag ha den dyra men ekonomin vill inte riktigt. Vad skulle ni göra?
 
Eftersom det kan bli dyrt i längden att ha den billiga skulle jag ta den dyra och dra in på nåt annat den här månaden. Vad tar den dyra?

Ett tips är att i fortsättningen alltid lägga undan halva hovslagar kostnaden varje månad så hinner man inte "sakna" de pengarna. Och så blir det inte en jättekostnad varannan månad.
 
Hm... personligen hade jag försökt hålla mig till den duktigaste hovslagaren!! Dessutom kan det vara bra att hålla sig till en o samma hovslagare(förutsett att han är duktig=)) som lär känna din häst o dens hovar!
Oftast när de är billiga så är det "svarta" pengar vi pratar om vilket inte jag iallafall vill uppmuntra.

Men den som nu är hela 300kr billigare, går det inte att prata med honom o säga vad du tycker kan göras på ett annat sätt. Man kan ju göra det på ett smidigt o trevligt sätt=)

kram/Ellinor
 
Kom på ett spartips åt dig=) Eller snarare min sambo!

Ha hästen barfota!
Både billigare o bättre för hästen. Man måste kanske anpassa ridningen lite mer men det går bra! En av våra hästar har tunn sula o kan inte vara barfota på sommaren men då är han det nu när vi fått snö istället=)
 
När det gäller hästen tittar jag inte på prislappen utan på kavlitén. När jag har hittat likvärdiga bra alternativ kan jag välja det billigare, men jag skulle aldrig välja sämre kvalité för att det är billigare (det enda som får mig att välja dålig kvalité är brist på bättre, men också då måste det hålla viss standard).

Billigt blir ofta dyrt i längden, ett sömstick eller en hälta gör att det kalaset slutar på annan nota. Jag tror inte att god hästhållning handlar om chansningar.
 
Jag tycker att du har fått ett utmärkt råd.
Låt hästen gå barfota i snön.
Då så får du ju mycket mindre snöklampar också.
 
Hmmm... barfota! Inte så dumt men det får bli skor i alla fall.
Jag hade lagt undan pengar, jag brukar det! Det är bara det att alla räkningar passade på att komma nu, så nu fattas 2000:-
 
Tur att vi är fler med kass ekonomi, men det är ju så för oss fattiga studenter ;) Fast det hade ju inget med din tråd att göra!!Men konstigt nog så brukar det ju lösa sig :confused:!! Hoppas iaf att pållarna fick fina fötter!!
 
Finns det inga fler att välja på?

Ekonomin spelar roll, även om man önskar att den inte gjorde det :crazy:
Vi har fått tag i en billig och bra hovslagare som jag är jättenöjd med. Vet att det finns en som är mycket dyrare, men så länge jag är nöjd med den vi har nu så finns det ingen anledning till att byta.
 
Nån gång om ekonomin inte varit på topp har jag fått betala min hovslagare i efterskott - när lönen kommit. Kanske du kan få göra så? Så kan du ta den dyra hovslagaren som jag tycker verkar bäst! :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 916
Senast: golit
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 101
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp