Dyr försäkring med höjd premie...

Fick en rejäl höjning (ca 2 000) hos Agria i år. Ej åldersrelaterad utan generell ökning enligt dem pga mer utnyttjade försäkringar i allmänhet (Covidhundarna kanske?).

Sitter nu och funderar över om jag ska höja den fasta självrisken, men svårt att räkna på om det är smart eller ej.

Så här ser priserna ut:

Fast självrisk 2 350 kr: 11 857 kr/år
Fast självrisk 3 250 kr: 10 654 kr/år
Fast självrisk 5 000 kr: 6 270 kr/år

Har i stort sett varit väldigt nöjd med Agria, men får fundera över var nästa hund hamnar. Vill absolut inte ha något med fler begränsningar än vad Agria har i fråga om avancerad vård som CT, cellgifter, etc.
 
Fick en rejäl höjning (ca 2 000) hos Agria i år. Ej åldersrelaterad utan generell ökning enligt dem pga mer utnyttjade försäkringar i allmänhet (Covidhundarna kanske?).

Sitter nu och funderar över om jag ska höja den fasta självrisken, men svårt att räkna på om det är smart eller ej.

Så här ser priserna ut:

Fast självrisk 2 350 kr: 11 857 kr/år
Fast självrisk 3 250 kr: 10 654 kr/år
Fast självrisk 5 000 kr: 6 270 kr/år

Har i stort sett varit väldigt nöjd med Agria, men får fundera över var nästa hund hamnar. Vill absolut inte ha något med fler begränsningar än vad Agria har i fråga om avancerad vård som CT, cellgifter, etc.
För mig personligen hade det varit självklart att höja till högsta självrisken, det är 2650 extra vid veterinärbesök och jag har såpass med buffert att det inte märks någon större skillnad. I och med att det alternativet sänker årspremien med över 5500 kr (dvs mer än dubbla ökade självrisken) så krävs det tre veterinärbesök per år för att jag skulle förlora på det (jämfört med lägsta nivån nu, alltså).

Men det är ju under förutsättning att man har möjlighet att betala en större klumpsumma oförberett, vid behov.
 
Jag har nyss tecknat försäkring för min i Sveland, 100000 veterinärvård och 16000 livförsäkring. 4900kr fast självrisk och 15% rörlig.
Betalar första året 1830kr men då har jag lite rabatt för att jag är veterinär samt 949kr för juniorrabatt så egentligen är årskostnaden 3208kr.

Betalade ungefär samma för förra hunden i IF.

Nu har jag lite annorlunda förutsättningar eftersom jag gör det mesta ’smått’ själv men generellt så skulle jag ändå rekommendera att höja den fasta självrisken så högt det går till förmån för en lägre rörlig självrisk och ett högre veterinärvårdstak. Det är inte för ett litet klobrott på dagtid man behöver eller är mest tacksam för försäkringen utan vid de kostsammare sakerna ffa på jourtid. Saker kan lätt tikka på över 60000kr om det krävs operation och stationärvård och då spelar de där första 5000kr mindre roll.
 
Senast ändrad:
Hur har ni gjort med era försäkringar på era äldre hundar ? Säg från 8-9 års åldern. Har ni sänkt den till bas/mini försäkring eller har ni kvar samma hela hundens liv?
Samma veterinärvård.
Fick en rejäl höjning (ca 2 000) hos Agria i år. Ej åldersrelaterad utan generell ökning enligt dem pga mer utnyttjade försäkringar i allmänhet (Covidhundarna kanske?).

Sitter nu och funderar över om jag ska höja den fasta självrisken, men svårt att räkna på om det är smart eller ej.

Så här ser priserna ut:

Fast självrisk 2 350 kr: 11 857 kr/år
Fast självrisk 3 250 kr: 10 654 kr/år
Fast självrisk 5 000 kr: 6 270 kr/år

Har i stort sett varit väldigt nöjd med Agria, men får fundera över var nästa hund hamnar. Vill absolut inte ha något med fler begränsningar än vad Agria har i fråga om avancerad vård som CT, cellgifter, etc.
Hur nyttjar du din försäkring? Jag hade nog tagit den högsta självrisken, då jag sällan använder försäkringen för saker under 5000:- ändå.
 
Hade IFs gamla självrisk på vår hund, men den chockhöjdes i år igen. Hunden på 4 1/2 år har utnyttjat sin försäkring en gång, när han var unghund. Året efter så chockhöjdes den för första gången, och aldrig stannat i sina årliga höjningar sen dess. Förmodligen ett sätt för oss att släppa självrisken som då endast var på 2700 kr. De lyckades, för vi bytte till folksam där vi har allt annat så vi tjänar in ca 5-600 kr per månad.
 
Jag har Folksam, alltid haft och är jättenöjd. Nu är han visserligen hundra år :D
3 424 kr per år
Veterinärvård - 50 000 kr1 800 kr + 25% av resterande skadekostnad

Vi har haft god användning av den, hans journaler är tjocka.
 
Jag har en chihuahua 6 år försäkrad i Sveland och betalar årspremie på ca 10.000kr. Jag har Sveland maximal med vetvård 140.000kr, självrisk 1800kr + 15%, livförsäkring 15.000kr samt rehab och medicin 10.000kr per år (tror det är 15% självrisk medicin och 20% rehab). Försäkringen ersätter även avancerad vård som tex magnetröntgen osv utan tak. Han har varit försäkrad i Sveland sen han föddes.

Visst, det är en dyr försäkring. Men han har kostat ca 60-70.000kr i vetvård (exkl ersättning) sen jag köpte honom och behövt besöka rehab flertal gånger så jag tycker det är värt. Sveland har aldrig krånglat och alltid betalat ut ersättning samt tycker de har tydliga villkor så man vet vad som ersätts och inte eller om man får reservation på nånting. Men just chihuahua verkar vara en dyr ras att försäkra, har jämfört andra raser med exakt samma försäkring som han har och hans är nästan dubbelt så dyr.
 
Till era alla som har svarat angående ta bort eller inte när det gäller försäkringar på äldre hundar. Jag behåller det som det är! Dumt o riskera nåt! tack för hjälpen!
 
Samma veterinärvård.

Hur nyttjar du din försäkring? Jag hade nog tagit den högsta självrisken, då jag sällan använder försäkringen för saker under 5000:- ändå.

Jag brukar alltid använda försäkringen, oavsett vad besöket kostade, men jag är inte beroende av det då vi har en bra buffert. Så egentligen är det nog bättre för oss med den högre självrisken. Då kan jag till och med titta på att gå upp från 60 000 till 120 000 om några år.
 
Jag hade ursprungligen Agria men gick för några år sedan över till Svedea. Det har inte har några som helst problem att få ut pengar när hundarna behövt besöka veterinären, men de hade båda varit helt friska innan jag bytte försäkring.

Den 5-åriga storpudeln betalar jag 5500 kr för per år, den 8-åriga blandrasen betalar jag 4200 kr. Båda är okastrerade tikar. Båda har 60 000 kr i veterinärvård, 15% rörlig självrisk och 2900 kr fast självrisk. Utöver veterinärvården finns även 6000 kr i rehabilitering. Pudeln har även en livförsäkring på 14 000 kr.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 625
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 528
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 679
Senast: Piranesi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 765
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp