Dyra djurförsäkringar får kritik

lady_vip

Trådstartare
På Nyhetsmorgon tar de upp att priset på djurförsäkringar ökat sedan 2010 och är otydliga i sina villkor.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/dyra-djurförsäkringar-får-kritik-3083573

Knappast någon nyhet för många av oss. Kvinnan i inslaget fick betala 7000 för en avlivning kvällstid, där hade jag ju velat se fakturan för att se vad som faktiskt ingick, men är problemet att djurägare är okunniga och naiva eller att vi får betala för investmentbolag och ren spekulation?

Jag har ju själv varit med om att ha hunden inlagd i 50 dagar och fått hämta ut en ännu sjukare hund, men med en försäkring som kört i taket.
 
Jag tror det är mycket folk som inte tar sig tid att läsa igenom försäkringarna osv. jag vet ju själv att när jag skaffade min hund så ringde jag direkt till ett stort och välkänt bolag dem måste nog va bra osv osv.. Men när jag väl skulle betala premien som va sky hög för min korsning, och då hade jag inga som helst tillägg, då kollade jag igenom vad som eg stod i papprena. För min korsning skulle jag betala nästan 4000 kr och då hade dem undantag för leder och tänder, då detta är "slitvara" för två av korsningarna i honom.. Nu har jag ett annat stort bolag istället, premien har mer än halverats och då har jag både leder, tänder och en livförsäkring på honom.
 
@lady_vip
Jag tror på att vi både är naiva och okunniga. Även om jag ber om att få ett specificerad kvitto så kan jag oftast bara utläsa om det känns rimligt (eller om de har utfört en massa undersökningar vi inte talat om).

Vissa veterinärer har en dille på att t.ex. alltid klippa klorna på hundarna och ta betalt- oombett. Bara en parentes.
Ibland undrar jag också om tekniken har blivit för bra, istället för att vänta och se, så sätter man in en dyr behandling på direkten för att man kan?
 
Jag tror att vi hundägare är för naiva och okunniga, och att både försäkringsbolagen och veterinärerna drar nytta av detta medvetet. Detta diskuterades i en rasgrupp på facebook där jag är medlem och det var många som menade på att det snart är bättre att ha hunden oförsäkrad och sedan ha ett separat sparkonto för veterinärkostnader.
 
Vi är naiva, okunniga, godtrogna och - framförallt- väldigt måna om våra djur. Vi har ett stort förtroende för att veterinärerna gör sitt bästa för att hjälpa våra djur och är ofta i en känslofyllt tillstånd när vi väl är på kliniken. Inte rätt läge att börja ifrågasätta, begära spec. och pruta...
 
Knappast någon nyhet för många av oss. Kvinnan i inslaget fick betala 7000 för en avlivning kvällstid, där hade jag ju velat se fakturan för att se vad som faktiskt ingick, men är problemet att djurägare är okunniga och naiva eller att vi får betala för investmentbolag och ren spekulation?

Fast en med jouravgift (grundavgiften för att komma in på jouren) och jourtillägg på det som utförs (procentuellt påslag) så är det inte konstigt att summan hamnar upp mot de 7000kr för något som slutar med avlivning på jouren. Men visst är det dyrt om det verkligen bara handlade om att de kom in, det lades kanyl, hunden fick avlivningsvätska och de tog med sig den döda hunden hem igen. 1000kr för bara en avlivning på jourtid är då iaf helt orimligt
 
Fast en med jouravgift (grundavgiften för att komma in på jouren) och jourtillägg på det som utförs (procentuellt påslag) så är det inte konstigt att summan hamnar upp mot de 7000kr för något som slutar med avlivning på jouren. Men visst är det dyrt om det verkligen bara handlade om att de kom in, det lades kanyl, hunden fick avlivningsvätska och de tog med sig den döda hunden hem igen. 1000kr för bara en avlivning på jourtid är då iaf helt orimligt
Ja, alltså 1000 spänn lär de ju inte komma undan med, det förstår jag också. Det kostar ju typ en vanlig avlivning. Därför misstänker jag ju att de gjorde annat, för jag hade då inte åkt in på jourtid och avlivat "bara sådär" och trott att det kostar samma på julafton som onsdag kl 14.00.
Och tänker att de är naiva. Kanske inte fattar att när det gäller djursjukvård finns inga subventionen.

Antagligen hänger det ihop med att kreti och pleti har djur numera.
 
@lady_vip
Jag tror på att vi både är naiva och okunniga. Även om jag ber om att få ett specificerad kvitto så kan jag oftast bara utläsa om det känns rimligt (eller om de har utfört en massa undersökningar vi inte talat om).

Vissa veterinärer har en dille på att t.ex. alltid klippa klorna på hundarna och ta betalt- oombett. Bara en parentes.
Ibland undrar jag också om tekniken har blivit för bra, istället för att vänta och se, så sätter man in en dyr behandling på direkten för att man kan?

Fast kunskaperna har ju också ökat. Man kan ju inte längre bara skriva ut lite antibiotika och vänta och se, vilket många inte heller verkar förstå. Det måste provtas.

Men jag håller med om att det i vissa fall görs rena försök, för att det kan vara intressant typ. Och det får ju bolagen betala såklart.
 
Senaste veterinärräkningen

Jouravgift 1160:-
Klinikavgift 675:-
Receptavgift 110:-
Intyg 250:-
Tömning av hematom 305:-

Summa 2500:- för att de satte en kanyl, drog ut blod och utfärdade ett intyg för att jag skulle kunna få pengarna tillbaka eftersom vi skulle ha varit på utställning dagen efter...

Nog fasiken har det blivit löjligt dyrt att åka in på en klinik. Samtidigt gör man ju det, när det på mindre än en timme, bildas en mangostor utgjutning och hunden skriker av smärta.

Veterinärassistenten tyckte att jag skulle skicka in pappren till försäkringsbolaget och jag tyckte inte att det var lönt med tanke på fast och rörlig självrisk. Fick till svar att "de kan gott betala ut". Har nog hellre rabatten på premien för att inte ha utnyttjat försäkringen, ungefär samma pengar i slutänden.
 
Senaste veterinärräkningen

Jouravgift 1160:-
Klinikavgift 675:-
Receptavgift 110:-
Intyg 250:-
Tömning av hematom 305:-

Summa 2500:- för att de satte en kanyl, drog ut blod och utfärdade ett intyg för att jag skulle kunna få pengarna tillbaka eftersom vi skulle ha varit på utställning dagen efter...

Nog fasiken har det blivit löjligt dyrt att åka in på en klinik. Samtidigt gör man ju det, när det på mindre än en timme, bildas en mangostor utgjutning och hunden skriker av smärta.

Veterinärassistenten tyckte att jag skulle skicka in pappren till försäkringsbolaget och jag tyckte inte att det var lönt med tanke på fast och rörlig självrisk. Fick till svar att "de kan gott betala ut". Har nog hellre rabatten på premien för att inte ha utnyttjat försäkringen, ungefär samma pengar i slutänden.
Intressant att de skulle ha betalt för intyg. Det måste ju vara ett standarddokument där det bara är att ändra namn och regnr. Och receptavgift? För pappret?

Åh, jag älskar att min bästa vän är veterinär:love:
 
Fast en med jouravgift (grundavgiften för att komma in på jouren) och jourtillägg på det som utförs (procentuellt påslag) så är det inte konstigt att summan hamnar upp mot de 7000kr för något som slutar med avlivning på jouren. Men visst är det dyrt om det verkligen bara handlade om att de kom in, det lades kanyl, hunden fick avlivningsvätska och de tog med sig den döda hunden hem igen. 1000kr för bara en avlivning på jourtid är då iaf helt orimligt

Har dom dessutom valt separat kremering är det såklart inte konstigt då en sådan kostar ca 3000 kr, ett val som djurägaren faktiskt gör själv.
Men att enbart komma in för en avlivning (utan undersökning, provtagning etc) ska självklart inte kosta 7000 kr.
 
Har dom dessutom valt separat kremering är det såklart inte konstigt då en sådan kostar ca 3000 kr, ett val som djurägaren faktiskt gör själv.
Men att enbart komma in för en avlivning (utan undersökning, provtagning etc) ska självklart inte kosta 7000 kr.
De har säkerligen undersökt hunden grundligt, för jag tyckte inte hunden såg ålderlig ut.
 
Funderar alltid när de här diskussionerna kommer upp vilka som har störst vinstmarginal i sina bokslut, veterinärklinikerna/djursjukhusen eller försäkringsbolagen.

Och vilka som inte skulle jobba över två minuter på sin lunch gratis, försäkringspersonal eller djursjukvårdspersonal.

Det är på tiden att veterinärer och övriga som jobbar inom djursjukvård slutar subventionera djurägarens kostnader och försäkringsbolagens vinster med sina egna löner och ffa sin egen arbetstid. Det är längesen veterinärvård bedrevs ideellt även om en del fortfarande gör det, på sin egen bekostnad.

Ang inslaget så låter 7000kr mycket, om det enbart var avlivning som utfördes. Hela sanningen bakom den typen av inlägg brukar dock sällan komma fram.
 
Jag hör till dem som just nu utnyttjar försäkringarna mycket just nu. Förlåt ett långt delvis off topicinlägg, men jag är helt klart en del av de skenande kostnaderna.

Hunden har skadat två böjsenor i vardera baktassen, rehab-delen i försäkringen tog slut redan när vi löste första klippkortet för laser/watermill. Veterinärdelen är lägre, första omgången med röntgen och ultraljud (men utan lugnande, "lättbehandlad" hund), första efterkontrollen efter två månader var inte särskilt dyr, men eftersom domen blev minst en månad till i koppel blir det förstås minst en veterinärkoll till, och vi har en del att hämta ut på medicinkvitton. Men detta känns som "normalt" försäkringsutnyttjande, förutom då att vår försäkring täckte rehab utan undantag för laser, även om det inte alls räckte för hennes rehabbehov.

Katten däremot, som har skyhöga värden på sköldkörtelhormon är väl ett bra exempel på vad ny behandling kan kosta. OM det går att få ner värdena till rimliga värden med medicin och njur/levervärdena fortfarande är OK är vårt alternativ behandling med radioaktiv jod. Behandlingen innebär ca en vecka på djursjukhus och kostar minst 15.000 kanske 20.000 beroende på klinik och hur fort katten kan gå hem. Jag kan mycket väl tänka mej att kattskrället kommer att antingen matvägra eller vägra gå på låda så det krävs extrabehandlingar a x-tusen kronor. (Skada med tratt ledde till akutbesök som slutade ned ett dygn på djursjukhus)

Det ÄR ett svårt beslut, varför utsätta/kosta på en 12 år gammal katt detta? Om det inte vore så att metoden är så fruktansvärt effektiv, hela 95% blir helt återställda, hade vi väl tagit bort katten tidigare. Men när katten blivit sitt "vanliga jag" känns det orimligt att avliva och lika orimligt att låta henne bli dålig för att sedan avliva. Alltså lutar det nu åt att det blir behandling om det blir möjligt. (Tabletterna tar bildningen av vita blodkroppar och försök med specialfoder ledde till matvägran och snudd på akutbesök så för just vår katt är inget av dessa ett alternativ på sikt)

Jag har trott att jag aldrig skulle utsätta ett djur för t ex en cancerbehandling för att förlänga livet. Efter att de där 95% friska flyttat gränsen för vad jag är beredd att låta katten gå igenom är jag inte lika säker längre. Däremot är jag säker på att jag kommer att välja försäkring på nästa djur med helt nya erfarenheter att ta hänsyn till.
 
Jag hör till dem som just nu utnyttjar försäkringarna mycket just nu. Förlåt ett långt delvis off topicinlägg, men jag är helt klart en del av de skenande kostnaderna.

Hunden har skadat två böjsenor i vardera baktassen, rehab-delen i försäkringen tog slut redan när vi löste första klippkortet för laser/watermill. Veterinärdelen är lägre, första omgången med röntgen och ultraljud (men utan lugnande, "lättbehandlad" hund), första efterkontrollen efter två månader var inte särskilt dyr, men eftersom domen blev minst en månad till i koppel blir det förstås minst en veterinärkoll till, och vi har en del att hämta ut på medicinkvitton. Men detta känns som "normalt" försäkringsutnyttjande, förutom då att vår försäkring täckte rehab utan undantag för laser, även om det inte alls räckte för hennes rehabbehov.

Katten däremot, som har skyhöga värden på sköldkörtelhormon är väl ett bra exempel på vad ny behandling kan kosta. OM det går att få ner värdena till rimliga värden med medicin och njur/levervärdena fortfarande är OK är vårt alternativ behandling med radioaktiv jod. Behandlingen innebär ca en vecka på djursjukhus och kostar minst 15.000 kanske 20.000 beroende på klinik och hur fort katten kan gå hem. Jag kan mycket väl tänka mej att kattskrället kommer att antingen matvägra eller vägra gå på låda så det krävs extrabehandlingar a x-tusen kronor. (Skada med tratt ledde till akutbesök som slutade ned ett dygn på djursjukhus)

Det ÄR ett svårt beslut, varför utsätta/kosta på en 12 år gammal katt detta? Om det inte vore så att metoden är så fruktansvärt effektiv, hela 95% blir helt återställda, hade vi väl tagit bort katten tidigare. Men när katten blivit sitt "vanliga jag" känns det orimligt att avliva och lika orimligt att låta henne bli dålig för att sedan avliva. Alltså lutar det nu åt att det blir behandling om det blir möjligt. (Tabletterna tar bildningen av vita blodkroppar och försök med specialfoder ledde till matvägran och snudd på akutbesök så för just vår katt är inget av dessa ett alternativ på sikt)

Jag har trott att jag aldrig skulle utsätta ett djur för t ex en cancerbehandling för att förlänga livet. Efter att de där 95% friska flyttat gränsen för vad jag är beredd att låta katten gå igenom är jag inte lika säker längre. Däremot är jag säker på att jag kommer att välja försäkring på nästa djur med helt nya erfarenheter att ta hänsyn till.

Om din katt mår bra annars och inte känns gammal och gaggig så tycker jag inte att du ska tveka så mycket angående radioaktivt-jod då det är en gångs grej och katten sedan är "frisk". Visst, det blir jobbigt för katten den veckan, men tänk vad mycket mindre stress det blir i det stora hela när ni slipper bråket med att få i katten tabletter varje dag hela kattens liv, de ständiga återbesöken med blodprovstagningar etc som är stress för katten. I slutändan så hamnar kostnaderna ungefär lika bara att det ena blir engångskostnad och det andra på flera år.
Kolla bara så att försäkringen också ersätter behandlingen!
 
Katten däremot, som har skyhöga värden på sköldkörtelhormon är väl ett bra exempel på vad ny behandling kan kosta. OM det går att få ner värdena till rimliga värden med medicin och njur/levervärdena fortfarande är OK är vårt alternativ behandling med radioaktiv jod. Behandlingen innebär ca en vecka på djursjukhus och kostar minst 15.000 kanske 20.000 beroende på klinik och hur fort katten kan gå hem. Jag kan mycket väl tänka mej att kattskrället kommer att antingen matvägra eller vägra gå på låda så det krävs extrabehandlingar a x-tusen kronor. (Skada med tratt ledde till akutbesök som slutade ned ett dygn på djursjukhus)

Det ÄR ett svårt beslut, varför utsätta/kosta på en 12 år gammal katt detta? Om det inte vore så att metoden är så fruktansvärt effektiv, hela 95% blir helt återställda, hade vi väl tagit bort katten tidigare. Men när katten blivit sitt "vanliga jag" känns det orimligt att avliva och lika orimligt att låta henne bli dålig för att sedan avliva. Alltså lutar det nu åt att det blir behandling om det blir möjligt. (Tabletterna tar bildningen av vita blodkroppar och försök med specialfoder ledde till matvägran och snudd på akutbesök så för just vår katt är inget av dessa ett alternativ på sikt)

Kolla med V:a djursjukhuset i Gbg och se om det blir billigare. De har tillstånd från SSI att bara ha katterna inlagda i 2 dygn vilket ju borde dra ner totalkostnaden väsentligt.
 
Funderar alltid när de här diskussionerna kommer upp vilka som har störst vinstmarginal i sina bokslut, veterinärklinikerna/djursjukhusen eller försäkringsbolagen.

Och vilka som inte skulle jobba över två minuter på sin lunch gratis, försäkringspersonal eller djursjukvårdspersonal.

Det är på tiden att veterinärer och övriga som jobbar inom djursjukvård slutar subventionera djurägarens kostnader och försäkringsbolagens vinster med sina egna löner och ffa sin egen arbetstid. Det är längesen veterinärvård bedrevs ideellt även om en del fortfarande gör det, på sin egen bekostnad.

Ang inslaget så låter 7000kr mycket, om det enbart var avlivning som utfördes. Hela sanningen bakom den typen av inlägg brukar dock sällan komma fram.

Djurägaren ska absolut betala, inga konstigheter. Men räkningen ska inte saltas "bara för att".

Sen undrar jag ju hur det är ställt med folk. Jag känner flera veterinärer, som har jour. Det är relativt frekvent som folk kommer på, mitt i natten, att de ska avliva sin katt/hund/kanin som varit dålig i 2 dygn. Alltså på jourtid. Förväntar de sig att taxan är densamma? Med ett litet påslåg på nån hundring som det är på humansidan.
 
Plockar fram min senaste faktura, från i torsdags. Liten privat klinik, anlitad sedan många, många år både för hästarna och hundarnas vård.
---
Återbesöksavgift: 295 kr
Otoskpering: 110 kr
Clorexyderm, öronmedel: 196 kr
Dexadreson: 75 kr
Totalt inkl. moms: 676 kr
----

Detta är ett återbesök för en dubbelsidig öroninflammation. Vi passade också på att konstatera en juvertumör som ska opereras på tisdag. Jag är nöjd, både med kompetens, tillgänglighet (kvällstid 19:30 skedde återbesöket) och prissättning. Jag hade ALDRIG gjort detta på närliggande Evidesia t ex.
 
När Agria bestämde sig för att inte ersätta för ospecificerade "akutavgifter" (på kontorstid) hamnade jag i en diskussion där djursjukvårdspersonal berättade att de tar ut akutavgifter för att täcka de kostnader akuta fall medför i form av ersättning till andra kunder. Dvs. akutfall kan ju innebära att kunder som har bokat tider för vaccinationer. tandvård osv. får vänta lite och som plåster på såren delar personalen ut djurtugg och liknande till kunderna som får vänta. Den kostnad denna service innebar täcktes tydligen av "akutavgifter". Jag är faktiskt inte intresserad av att betala för den servicen. Jag är som kund inte intresserad av att få godis som plåster på såren heller.

Sedan tror jag att djurägare ofta är naiva. Man frågar inte ens om prisförslag när veterinären föreslår att djuret ska läggas in för observation. Man har ingen uppfattning om vad saker faktiskt kostar.

Jag tycker att djursjukvårdspersonal ska ha bra betalt för sitt jobb, men jag tror att det i många fall behövs bättre kommunikation mellan djurägare och djursjukvårdspersonal. Både för att man ska ha klart för sig vad man ska ha för förväntningar på behandlingen och utgången men mycket för att man ska ha en uppfattning om vad vården kommer kosta. Och man måste vara på det klara med att det inte alls är säkert att försäkringsbolaget kommer täcka kostnaden bara för att veterinären anser att vården är nödvändig.
 
Plockar fram min senaste faktura, från i torsdags. Liten privat klinik, anlitad sedan många, många år både för hästarna och hundarnas vård.
---
Återbesöksavgift: 295 kr
Otoskpering: 110 kr
Clorexyderm, öronmedel: 196 kr
Dexadreson: 75 kr
Totalt inkl. moms: 676 kr
----

Detta är ett återbesök för en dubbelsidig öroninflammation. Vi passade också på att konstatera en juvertumör som ska opereras på tisdag. Jag är nöjd, både med kompetens, tillgänglighet (kvällstid 19:30 skedde återbesöket) och prissättning. Jag hade ALDRIG gjort detta på närliggande Evidesia t ex.
Det där kunde varit den lilla kliniken jag besöker om jag har större bekymmer än vaccination eller blodprov.
Visst, det kan bli lite väntetider eftersom de är generösa med sin tid till alla, men kompetensen är hög och priserna vettiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp