Dyra djurförsäkringar får kritik

När Agria bestämde sig för att inte ersätta för ospecificerade "akutavgifter" (på kontorstid) hamnade jag i en diskussion där djursjukvårdspersonal berättade att de tar ut akutavgifter för att täcka de kostnader akuta fall medför i form av ersättning till andra kunder. Dvs. akutfall kan ju innebära att kunder som har bokat tider för vaccinationer. tandvård osv. får vänta lite och som plåster på såren delar personalen ut djurtugg och liknande till kunderna som får vänta. Den kostnad denna service innebar täcktes tydligen av "akutavgifter". Jag är faktiskt inte intresserad av att betala för den servicen. Jag är som kund inte intresserad av att få godis som plåster på såren heller.
Något sådant har jag aldrig fått när jag fått vänta.. :/ Inte för att jag hade velat ha något för väntetiden då jag har förståelse för att mer akuta fall kan gå före men ändå, tar dom extra betalt för det så varför inte.
 
Den dagen jag bytte från min lokala Evidensia till att åka till en liten pårivat klinik har min plånbok varit mycket glad.

På senare tid har jag i princip fått åka skytteltrafik till veterinären för UVI, seniorkoll, inkontinensbesvär m.m. och hade jag fått ta dessa på evidensia hade jag varit ruinerad vid det här laget.

Senaste kvittot t ex;
Gammeltiken hade UVI,

Undersökning 600
Provtagning 245
Sammanlagt 845 kr alltså. Evidensia hade tagit åtminstone en tusenlapp mer med tanke på att bara poliklinikavgiften där ligger på 700 kr.
Dessutom har jag nu en veterinär som jag fått personlig kontakt med och som hundarna "känner". På evidensia och anicura får man ju aldrig träffa samma veterinär.

Nä, tycker nog att dessa riskkapitalveterinärkliniker är lika goda kålsupare som försäkringsbolagen.
 
Har tagit bort tutte med väldigt ful tumör. Fick ta mycket, omfattande operation och mycket jobbig hoptråckling då det inte blev mycket skinn över.

Kostnad inkl. två återbesök: 3860 kr. Försök få det på någon av de större kedjorna...
 
Försäkringarnas priser beror ju mycket på klinikernas avgifter. Det är inte billigt att gå till veterinär...

Mitt senaste besök:
Poliklinikavgift 530
Undersökning/behandling 290
Röntgen 1-3 bilder 1130
Sedering 660
Avföringsprov luftvägsparasiter 455
Provtagning blod 368
Crp hund 269
HBQ Hematologi 653
Administration 130

Summa 4.484 kr

Det som stör mig mest är att först kostar själva besöket 530 kr och sen 290 för att titta på hunden. Nu är detta ställe suveränt duktiga, har stor kompetens och jag vill inte byta då jag trivs enormt med min veterinär där (och med flera andra som jobbar där), men det märks att dom blivit uppköpta av riskkapitalbolag:( Men jag har inget val om jag vill fortsätta hålla riktigt hög nivå på veterinärvård, så det är bara enklare grejer som typ vaccinering mm som jag kan komma billigt undan med på annat ställe.

Jag lät göra en mindre operation (tog bort en liten dermoidcysta) på ena hunden för några år sedan hos en duktig veterinär, men på liten klinik och för en liten summa. Trots att samma medel användes där, som på detta större djursjukhus så tog det 1,5 dygn innan hon var klar i skallen och slutade vara förvirrad. Misstänker i efterhand syrebrist då det inte användes ventilator (eller ja, ingen slang i halsen för syre alternativt gas) då hon nu faktiskt vaknat snabbt och varit pigg och alert snabbt efter sedering med samma medel flera gånger senare på andra kliniker ?! ingen aning, men den veterinären är duktig annars så vete tusan vad som gick fel den gången. Men det gör att jag inte vill söva hund där igen pga detta.
 
Senast ändrad:
När jag skulle kastrera min så ringde jag runt lite, och det är ju helt sjuka skillnader mellan olika ställen. Till slut lät jag min vanliga veterinär göra det och då betalade jag 3360 kr för kastrering, vaccination och efterkontroll när han blev lite svullen. Istället för 4990 kr för bara kastrering på en större klinik!
 
Ptja, eller vad sägs om 1500 spänn hos Anicura för att få Stronghold utskriven mot noskvalster, som man sällan ens kan konstatera genom undersökning... :cautious:
 
Vi undviker kliniken här. Vi vänder oss endast dit när det är större grejer som måste göras som röntgen och UL. Allt annat har vi en vanlig vette med hemmaklinik som fixar. Det är enorma prisskilnader på allt. Innan jag träffade särbon använde jag endast kliniken. Ser vilka enorma prisskillnader det är för vaccinering, undersökningar, recept osv.
Var för två månader sen och sydde ihop en tik som skurit sig illa i benet. Med mediciner, sövning, 8 stygn, tratt 1259:-. Då bjöd han på kloklippning och skrev ut recept till en av de andra hundarna och kollade på en tand på en av de andra hundarna.

Förra månaden rök två av hundarna ihop hemma. 695:- för en snabbesiktning och sårtvätt av dem och antibiotika till båda. Då skickade han med två laddningar extra "Till nästa gång".
Han känner hundarna väl, minns tidigare behandlingar och verkar ha koll på vad vi är kapabla till att ta hand om själva så det är inga onödiga återbesök.
Han är guld värd!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp