Dyraste kraftfodret

Låter som en del rest-/biprodukter från vintillverkning, dvs importerade råvaror. Solros, fänkål, rosmarin(!) lär också vara importerat, liksom sannolikt majsen. Varför ska vi utfodra hästarna med importerat foder? Hur väl är det anpassat till sammansättningen/innehållet i svenskt grovfoder/bete? (Erkänner direkt, utfodrade en gång i tiden en häst med foder importerat från Irland ....)
F ö tycker jag innehållsförteckningen låter mer som müsli för frukostfilen än hästfoder (förutom den där rosmarinen då).
Jag blir alltid lika förvånad över att folk lägger så mkt pengar på tex musli eller mash. Det är ju mestadels gräs/vete/korn fast till ett extremt högt pris. Betfor eller lucerne är betydligt bättre OCH billigare.
 
Låter som en del rest-/biprodukter från vintillverkning, dvs importerade råvaror. Solros, fänkål, rosmarin(!) lär också vara importerat, liksom sannolikt majsen. Varför ska vi utfodra hästarna med importerat foder? Hur väl är det anpassat till sammansättningen/innehållet i svenskt grovfoder/bete? (Erkänner direkt, utfodrade en gång i tiden en häst med foder importerat från Irland ....)
F ö tycker jag innehållsförteckningen låter mer som müsli för frukostfilen än hästfoder (förutom den där rosmarinen då).
Det där med importerat foder ansåg man faktiskt inte helt bra när jag var yngre. Man ansåg att Krafft och Hippo (?) var idealet.

Mycket av det tänket baserade man på de olika typer av marker som finns i olika länder men även inom länder. Te.x vissa områden är kalkrika och andra inte. Även om forskning och framsteg går framåt så låter detta tänket fortfarande delvis logiskt för mig.
 
Det där med importerat foder ansåg man faktiskt inte helt bra när jag var yngre. Man ansåg att Krafft och Hippo (?) var idealet.

Mycket av det tänket baserade man på de olika typer av marker som finns i olika länder men även inom länder. Te.x vissa områden är kalkrika och andra inte. Även om forskning och framsteg går framåt så låter detta tänket fortfarande delvis logiskt för mig.
Och vad man traditionellt utfodrar hästar med beror ju också på vad som finns att tillgå lokalt. Är det marker och klimat lämpligt för att odla havre, korn, raps och sockerbetor så får djuren det. Är majs, sockerrör eller ris lämpligare grödor så får djuren det (eller restprodukter av det). Sedan läser någon på internet eller reser och hör att hästarna där och där minsann får xxx så det måste vara mycket bättre ... och plötsligt blir det efterfrågan på majs och vindruvor(!) i fodret även här. (samma tendenser verkar finnas inom sällskapsdjur, när vi hade hund skulle de äta ris ...)
 
Jag blir alltid lika förvånad över att folk lägger så mkt pengar på tex musli eller mash. Det är ju mestadels gräs/vete/korn fast till ett extremt högt pris. Betfor eller lucerne är betydligt bättre OCH billigare.
Nja betfor är inte bra för alla hästar...
Jag tror att har man en häst bara och vill ha krubbskrammel så kostar man på sig ngt hästen tycker är lite extra gott. Har inte träffat på ngn som inte gillat Hippolyt faktiskt🙂
 
Nja betfor är inte bra för alla hästar...
Jag tror att har man en häst bara och vill ha krubbskrammel så kostar man på sig ngt hästen tycker är lite extra gott. Har inte träffat på ngn som inte gillat Hippolyt faktiskt🙂
Jag fattar att man väljer det som en kräsen häst kan tänka sig äta, men de flesta hästar är ju inte så kräsna. Även om det bara är krubbskrammel så fattar jag inte varför man skulle köpa jättedyrt om hästen kan tänka sig ngt billigare.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: Enya
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 308
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp