Dyrt att köpa häst just nu?

Jag tänker att räntan är låg just nu för dem som lånar pengar till köp. Dessa personer räknar ibland mest månadskostnaden vilket då kan fungera som en boost i priserna. När räntan är högre blir ju månadskostnaden dyrare.

Nu är ju ekonomin i ett annat läge och vi ser att räntorna sakta stiger utomlands och beräknas göra det under kommande år i Sverige enligt Yngve. Det kan ha en nedkylande effekt på all konsumtion.

I ett annat led kan det påverka hästmarknaden på så vis att folk prioriterar om då annat blir dyrare månadsvis så som bil, bostad och krediter. Jag söker en häst med mer talang i sig just nu, men ingen superduper stjärna heller, och tänker att jag som vill köpa kontant skulle tjäna bättre på det genom att vänta till framöver då räntorna stiger.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte prismässigt från köpares synvinkel så men min erfarenhet från folk i min närhet som försöker sälja häst är att det är väldigt svårt just nu. De blir inte av med sina hästar och då är de inte (enligt mig) överprissatta på något sätt. Så det verkar helt enkelt som att efterfrågan på hästar minskat för tillfället och det kan ju ha att göra med bl.a höbristen och att folk inte vet hur ränteläget kommer se ut framöver etc.

Så jag tror nog att man kan göra klipp om det är så att man råkar på någon som desperat måste få sålt.

Hur upplever ni andra som försöker sälja att marknaden är just nu?
Har precis sålt min häst som varit tillsalu i knappt 2 månader. Intresset har varit rätt stort men har också sagt nej till nåra som velat ha henne.
Ett halvblod, hobbyhäst för runt 100.000kr.
 
Jag tycker nog att om man kikar på ponnyer (jag tittar på c och d-ponnyer) i kategorin hobby så är det lägre priser, speciellt på c-ponnyerna. En hel del skriver ut att man kan få köpa till hö så jag tror nog att foderläget kan påverka.
 
Hur ser ni andra på hästmarknaden just nu, tycker ni det är dyrt, billigt eller lagom? Är utbudet bra eller dåligt? Själv inbillar jag mig att priserna stigit ganska saftigt och att utbudet är rätt tunt, eller? :)

Lämnar mina hästar till större utbildningsstall där de säger att det brukar vara trögare att sälja hästar november-februari jämfört med resten av året. Det är roligare att köpa häst när man kan rida ute i ljus och hyfsad temperatur, även om just denna höst hittills varit snäll temperaturmässig, men mörkret faller snabbt på.
 
Tycker det känns som tvärtom, svårt att sälja till vettiga priser. Red en (riktigt fin) ponny som skulle säljas och den prutade köparna ner till nästan halva priset..
 
Tycker det känns som tvärtom, svårt att sälja till vettiga priser. Red en (riktigt fin) ponny som skulle säljas och den prutade köparna ner till nästan halva priset..

Oj halva priset är ju helt crazy :O de skambuden hade varit intressant att bevittna, måste varit några rejäla fräckingar?

Kan ju vara så att det skiljer sig lite på ponny och storhäst också kanske!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 415
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp