Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

cetzyboy skrev:
Mannen är inte ekonomiskt skadelös.
Det kostar honom lika mycket som mig. Vi delar ekonomi.
Nu så menade jag inte just DIN man, utan MANNEN i allmänhet.

Mannen i genomsnitt och som fenomen.
Den fakta som stod i första inlägget handlar om just Mannen resp Kvinnan i allmänhet och genomsnitt.

Så jag ställer om frågan.

Varför kräver så många män att vara ekonomiskt skadeslösa när de får barn?
Och varför skall de flesta kvinnor bära den totala kostnaden av att familjen får barn?
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Seminassistent skrev:
Jag tycker att svenska fölket är mogna nog att bestämma vem som ska vara hemma.
Ska politikerna ha så svårt att förstå det.......

UPPENBARLIGEN är ju inte svenska folket mogna nog att ta beslut om föräldraledigheten då männen tar ut så försvinnande liten del.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Lejanna skrev:
UPPENBARLIGEN är ju inte svenska folket mogna nog att ta beslut om föräldraledigheten då männen tar ut så försvinnande liten del.

Det är inte så himla enkelt som ni tror alla gånger. På pappret var det enbart jag som var hemma med barnet men i praktiken var det inte så.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

På pappret ? Jag fattar inte riktigt hur du menar ? Betyder det att han hade sin heltidslön hela tiden och du tog föräldradagarna ? I så fall gör det ju ingen skillnad för frågan var ju av rent ekonomisk art....
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

alazzi skrev:
Det är inte så himla enkelt som ni tror alla gånger. På pappret var det enbart jag som var hemma med barnet men i praktiken var det inte så.
Det är just för att det inte är enkelt som det behöver regleras.

Alla ser ju alltid till att suga maximal mängd kronor ur systemet.
Jag erkänner utan omsvep att jag också gör så.
Men det är ju därför som det behöver styras upp av dem som delar ut pengarna.

För även om jag gör så, så vill jag egentligen inte att det skall vara så.
Men jag vill att det skall vara lika för alla.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Lejanna skrev:
UPPENBARLIGEN är ju inte svenska folket mogna nog att ta beslut om föräldraledigheten .. . .

Är det för att du och dina vänner tycker så eller för att politikerna tycker så eller för att "det är politiskt riktigt". UPPENBARLIGEN så är majoriteten (?) av familjer som delar "fel" ett helt gäng med omogna individer, kanske dom borde omyndigförklas ;) :idea: ! Tycker riktigt illa om denna attityd som är så förbaskat mässande och pekpinneaktig.
VARFÖR inte istället stifta en LAG om att kvinnor som stannar hemma med sina barn får ersättning från staten?
Det borde kunna vara rimligt eftersom man tydligen kan lagstifta "hem en omogen pappa" att vara föräldraledig. Låt var o en ta de beslut som passar i familjen.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

kristel skrev:
VARFÖR inte istället stifta en LAG om att kvinnor som stannar hemma med sina barn får ersättning från staten?
Det borde kunna vara rimligt eftersom man tydligen kan lagstifta "hem en omogen pappa" att vara föräldraledig. Låt var o en ta de beslut som passar i familjen.
Man lagstiftar inte hem en omogen pappa.
Man lagstiftar bara om VARJE förälders rätt till ersättning när den är hemma med sitt barn. Inte om att den MÅSTE vara hemma.

Varför i hela världen skall det vara statens sak att betala för barnen?
Det är väl andå föräldrarnas sak?
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

kristel skrev:
VARFÖR inte istället stifta en LAG om att kvinnor som stannar hemma med sina barn får ersättning från staten?
Det borde kunna vara rimligt eftersom man tydligen kan lagstifta "hem en omogen pappa" att vara föräldraledig. Låt var o en ta de beslut som passar i familjen.


Man kan inte lagstifta hem omogna pappor. Men jag vill då inte betala för att andra ska subventioneras när de vill cementera förlegade könsroller. Det är hur bevisat som helst att det är nyttigare för barn med pappor hemma som tar fullt ansvar när de är små. Och att det är färre skilsmässor i sådana familjer.

Vi lever i ett fritt land. Men skattemedlen ska rimligen gå till nyttiga saker, sådant som är bra för kommande generationer och bidrar till en ökad jämställdhet tex.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Xeline skrev:
På pappret ? Jag fattar inte riktigt hur du menar ? Betyder det att han hade sin heltidslön hela tiden och du tog föräldradagarna ? I så fall gör det ju ingen skillnad för frågan var ju av rent ekonomisk art....

Min man har inte tagit ut en endaste dag från fk. Inte ens de 10 dagarna. Han har jobbat utomlands och inte haft inkomst i Sverige innan vi fick barn så han kunde helt enkelt inte få några pengar från fk :idea:

Alltså så "förstör" han statistiken ;)

Att han sen var hemma på heltid i ett år syns inte. Jag däremot jobbade under ett antal månader sen vi fick barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Inte_Ung skrev:
Varför i hela världen skall det vara statens sak att betala för barnen?
Det är väl andå föräldrarnas sak?

Det ÄR föräldrarnas sak, helt rätt, och vill kärringen vara hemma och gubben jobba, låt dom göra det. Dom kan kanske betala för barnet bättre då, vad vet jag.
Det räcker väl att det finns X månader föräldraledighet, hur ser respektive mor och far vill dela upp det kan dom få sköta själv :confused: .
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Silverkedjan skrev:
Det är hur bevisat som helst att det är nyttigare för barn med pappor hemma som tar fullt ansvar när de är små.

Så du menar att det finns fakta på att de barn som har haft sin pappa hemma under en period då de var, låt oss säga 4-10 månader ,har det "nyttigare" (i brist på bättre ord) än barn som inte haft det?
Låter märkligt att det skulle vara så livsavgörande, du kanske kan länka till den studien? Hade varit väldigt intressant att läsa faktiskt :) .
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Läste ganska nyss en artikel i dagspressen där man refererar en rapport som visade att pappor som INTE får dela föräldraledigheten betydligt oftare blev frånvarande frånskilda pappor.

Fler skilsmässor i sådana familjer, och oftare "försvunna" pappor som inte delade vårdnaden eftersom mamman hade ett sådant försprång till barnen.

Någon som har en länk?

"Försvunna" pappor är ett STORT problem för barn :mad:
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

kristel skrev:
Det räcker väl att det finns X månader föräldraledighet, hur ser respektive mor och far vill dela upp det kan dom få sköta själv :confused: .


Du förstår ju inte vad vi menar.

Båda blir ju föräldrar, alltså ska båda få x månader ledighet sponsrad av skattemedel var.

Vill man ordna det på ett annat sätt och inte tillgodose barnets behov att starta en tät kontakt med båda föräldrarna får man sköta OCH finansiera det själv.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Lejanna skrev:
UPPENBARLIGEN är ju inte svenska folket mogna nog att ta beslut om föräldraledigheten då männen tar ut så försvinnande liten del.
Alltså, visst tar männen ut en mindre del av föräldraledigheten än kvinnorna, men tror ni ärligt talat att man kan förändra attityder och normer över en natt? Det har väl blivit f*n så mycket bättre de senaste åren, kan man inte fortfarande ge det en fri chans i stället för att lagstifta?
Jag tror nämligen fortfarande att det är BARNEN som råkar mest illa ut om man lagstiftar utan att samhällsnormerna följer med. Karlarna stannar förmodligen inte hemma mer ändå och ungarna hamnar på dagis betydligt tidigare - var det dit vi ville nå?

För övrigt:
Vi har hittills gjort som så att jag tar ut huvuddelen av ledigheten(ledighet???) och maken drar in pengar till hushållet )och hästarna, som faktiskt är MINA... :p ). För att kompensera ekonomiskt åtminstone litegrann så lägger vi mer på pensionsförsäkring till mig än till honom.
Jag VET att jag förlorar på att vara hemma (bortsett från att jag är anställd i makens företag och därför rent lönemässigt inte skulle halka efter). Men precis som cetzy säjer jag att jag VILL ha barn och jag VILL vara hemma och finnas där för dem! Kosta vad det kosta vill..
Maken vill förvisso också vara hemma, men arbetsnarkoman som han är (dubbelarbetat sen 15 års ålder med anställning OCH eget företag) så skulle han klättra på väggarna efter några veckor om han inte fick jobba alls.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

Silverkedjan skrev:
Läste ganska nyss en artikel i dagspressen där man refererar en rapport som visade att pappor som INTE får dela föräldraledigheten betydligt oftare blev frånvarande frånskilda pappor.

Fler skilsmässor i sådana familjer, och oftare "försvunna" pappor som inte delade vårdnaden eftersom mamman hade ett sådant försprång till barnen.

Någon som har en länk?

"Försvunna" pappor är ett STORT problem för barn :mad:
Men alltså HALLÅ??? :mad:
Man måste väl inte vara en frånvarande pappa bara för att man inte är hemma med barnen på dagtid???? Min man är en alldeles utmärkt närvarande pappa, trots att han arbetar mer än han borde göra!
Det är väl också skillnad på om pappan inte FÅR vara hemma för mamman (HUR är man funtad DÅ som mamma?) eller om man i samförstånd kommit fram till att för OSS är det den bästa lösningen att mamman är hemma större delen av tiden???

Jag håller med om att frånvarande pappor är av ondo, men generalisera inte! Man måste inte vara frånvarande bara för att man arbetar heltid.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

ameo skrev:
Men alltså HALLÅ??? :mad:
Man måste väl inte vara en frånvarande pappa bara för att man inte är hemma med barnen på dagtid???? Min man är en alldeles utmärkt närvarande pappa, trots att han arbetar mer än han borde göra!
Det är väl också skillnad på om pappan inte FÅR vara hemma för mamman (HUR är man funtad DÅ som mamma?) eller om man i samförstånd kommit fram till att för OSS är det den bästa lösningen att mamman är hemma större delen av tiden???

Jag håller med om att frånvarande pappor är av ondo, men generalisera inte! Man måste inte vara frånvarande bara för att man arbetar heltid.

:bow: Just precis, bra uttryckt!
Det är här kvinnor måste ställa krav på sina män och inte bara kunna gömma sig för att de finns en lag som säger att han måste ta sitt ansvar. För mig känns det som kvinnor som propagerar för lagstiftnigen om 50/50 inte kan ställa egna krav på sin man och dessutom inte sätter barnets välbefinnande i första rummet utan främst ser föräldraledigheten som ett sätt att propagera för jämställdhet. Jag menar då barnets välbefinnande att slippa lämnas på dagis vid ett års ålder eller möjligheten att ha kortare dagar på dagis/fritids.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

kristel skrev:
Det räcker väl att det finns X månader föräldraledighet, hur ser respektive mor och far vill dela upp det kan dom få sköta själv :confused: .
Det räcker väl om mor får x dagar föräldrapeng och far får x dagar. Vill de göra på något annat sätt kan de betala för det själva.

Jag tycker att FÖRÄLDRAPENGEN skall göras personlig och fördelas lika på varje förälder oavsett kön. För mig är det en rättvisefråga.
Ingen skall kunna TA någon annans föräldrapeng ty den tillhör varje förälder.

Det heter ju så, Föräldrapenning.

1 förälder = X dagar peng.
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

ameo skrev:
Karlarna stannar förmodligen inte hemma mer ändå och ungarna hamnar på dagis betydligt tidigare - var det dit vi ville nå?
Har du så låga tänkar om män?
Att du på fullt allvar skulle tro att de skulle skita i barnens väl och ve om de inte kunde lämpa över ansvaret på barnets mor?

Det visar ju med stor tydlighet att lagen verkligen behövs.
För det finns alltså fortfarande kvinnor som inte tror att det går.
Som inte tror att pappor verkligen skulle ta det ansvaret för sina barn.

Jag tycker att din åsikt till detta är skrämmande.
För tänk om det faktiskt är så, att pappor skiter i sina ungar bara de får gå till jobbet och "vara viktiga".
 
Sv: Dyrt för kvinnan vara hemma med barn

ameo skrev:
Jag håller med om att frånvarande pappor är av ondo, men generalisera inte! Man måste inte vara frånvarande bara för att man arbetar heltid.

Ja men ärligt, hur närvarande kommer en karl som
arbetsnarkoman som han är (dubbelarbetat sen 15 års ålder med anställning OCH eget företag) så skulle han klättra på väggarna efter några veckor om han inte fick jobba alls.
att vara.
När kommer en sådan man att anse att han har tid mellan sina "viktiga" plikter?

Det är just en sådan man som skulle må jättebra av att tvingas att prioritera barnen först genom att veta att är jag inte hemma och tar hend om dem nu, så far de illa.

Ser du inte själv att du har fastnat i könsrollsmönstret?
Eller är det så att det inte gör dig något?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp