Dyrt med hundförsäkring?

Jag kikade på Folksam precis för att jämföra. Nu har jag "bara" 60 000 hos Agria och Folksams stora är ju 120 000, så det blir inte helt rätt. Kan inte heller få priset på 120 000 hos Agria utan att ringa och kolla, för via webbsidan kan man bara teckna Hundras Extra numera, inte gamla Hundras. Dessutom verkar inte 5 000 i självrisk finnas valbart på webbsidan heller. Nåja, om jag jämför det som jag har blir det då så här.

Agria med 60 000 i ersättning, självrisk 5 000/15% kostar 543 kr/månad. Då har jag totalt 20% i rabatt.
Folksam med 120 000 i ersättning, självrisk 3 000/25% kostar 747 kr/månad. Vet ej vad för rabatter som skulle kunna vara aktuella där.
 
Kommer heller inte att välja Agria mer. Wallan har Agria nu och hennes kostar precis över 8000:-/år. Stora försäkringen. Men det är lite väl saftigt för en ras som anses som rätt frisk.

Jag har kollat med Folksam och jag får exakt samma försäkringsinnehåll för 4700:-/år.
Nu får man ju inte säga upp Agria under avtalsperioden på ett år utan att betala in restrerande belopp så jag får vänta till April med att flytta hennes🤬
Tror Agria är ensamma om den skitregeln. Varken Moderna, Folksam eller Lassie har det utan man kan säga upp försäkringen när som helst.

Har annars varit nöjd med Agria men de är väldigt mycket dyrare.
Sveland hade samma sak när jag flyttade Boss, nångång... 2012? Har aldrig ens tittat åt dem efter att ha betalat en halvs årspremie utan att ha kvar försäkringen 😡
 
Jag betalar nästan 12 000 per år och hund med vetvård på 60 000 :(. Kan inte byta heller pga för gamla hundar. Står verkligen i valet och kvalet om jag ska säga upp eller inte (13 resp 12,5 år).
 
Kommer heller inte att välja Agria mer. Wallan har Agria nu och hennes kostar precis över 8000:-/år. Stora försäkringen. Men det är lite väl saftigt för en ras som anses som rätt frisk.

Jag har kollat med Folksam och jag får exakt samma försäkringsinnehåll för 4700:-/år.
Nu får man ju inte säga upp Agria under avtalsperioden på ett år utan att betala in restrerande belopp så jag får vänta till April med att flytta hennes🤬
Tror Agria är ensamma om den skitregeln. Varken Moderna, Folksam eller Lassie har det utan man kan säga upp försäkringen när som helst.

Har annars varit nöjd med Agria men de är väldigt mycket dyrare.
Jag tror också att vi kommer att byta till April. Uppfödaren pratade om att flytta alla hundar dit, men behöver kolla upp lite gällande ersättning för sådant som rör avel.
 
Jag tror också att vi kommer att byta till April. Uppfödaren pratade om att flytta alla hundar dit, men behöver kolla upp lite gällande ersättning för sådant som rör avel.
Vi har ju samma uppfödare…vi har inga direkta avelsplaner för Wallan i nuläget men heller inte stängt dörren om uppfödaren har en önskan eller åsikt.
Av det jag har läst på Folksams avelsföräkring så matchar den Agria Guld som vi hadde till Schäfrarna i aveln
 
Vi har ju samma uppfödare…vi har inga direkta avelsplaner för Wallan i nuläget men heller inte stängt dörren om uppfödaren har en önskan eller åsikt.
Av det jag har läst på Folksams avelsföräkring så matchar den Agria Guld som vi hadde till Schäfrarna i aveln
Ja det vet jag 😄
Vad bra om det matchar!
Det enda jag inte såg att Folksam hade var möjligheten att välja 15% i självrisk.
 
Jag betalar nästan 12 000 per år och hund med vetvård på 60 000 :(. Kan inte byta heller pga för gamla hundar. Står verkligen i valet och kvalet om jag ska säga upp eller inte (13 resp 12,5 år).
Folksam har ingen åldersgräns.
Min gamla herre här har mellanförsäkringen där och ligger på strax under ca 4000:- året.
Han var 9,5 när jag flyttade dit honom.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ni som har bytt/tänker byta: är det inte lurigt att göra det? Jag tycker mig se historier om folk som byter men så har de utnyttjat försäkringen nån gång och då får hunden/katten reservation för det i nya försäkringsbolaget. Om det stämmer är man ju helt låst till första försäkringsbolaget efter att djuret fått sin första sjukdom/skada.
 
Man bör vara medveten om att försäkringsbolagen i slutändan alltid är de som tjänar på att folk tecknar försäkring. Inte minst har de nytta av att det är svårt att göra ordentliga prisjämförelser.

Med det sagt tycker jag absolut att man, med några få undantag, ska ha sitt djur försäkrat. Tryggheten man får av att veta att den finns om något skulle hända har också ett värde.
 
Ni som har bytt/tänker byta: är det inte lurigt att göra det? Jag tycker mig se historier om folk som byter men så har de utnyttjat försäkringen nån gång och då får hunden/katten reservation för det i nya försäkringsbolaget. Om det stämmer är man ju helt låst till första försäkringsbolaget efter att djuret fått sin första sjukdom/skada.
Får man reservation så får man ta ställning till om det är värt att byta. Man har i regel ca två veckor på sig att godkänna försäkringsinnehållet.
 
Alltså tusen tusen tack för detta tips! Har ansökt om att byta bolag till dem, och godkänner de kommer jag spara ca 16 000 kr per år! Dessutom hade de världens trevligaste kundtjänst :)
Ska nog också byta dit på i alla fall Tonto när det är dags för ny försäkringsperiod. :) Osäker på om Floki skulle få massa reservationer dock, men man kan ju alltid kolla.
 
Ni som har Folksam, erbjuder de några rabatter för medlemskap i SKK eller SBK? Utan det ser det inte ut som jag kommer undan billigare med Folksam.
 
Ska nog också byta dit på i alla fall Tonto när det är dags för ny försäkringsperiod. :) Osäker på om Floki skulle få massa reservationer dock, men man kan ju alltid kolla.
I mitt fall är det ju skitsamma med reservationer i och med deras höga ålder. De kommer inte att genomgå några större operationer. Det enda jag skulle kunna tycka är negativt är om det blir reservationer på tandfrakturer, men jag har svårt att se att en utdragen tand skulle kosta mer än vad jag sparar in per år. Det jag vill att försäkringen täcker är akuta skador som sårskador och om de måste läggas in för något som ändå har god prognos (har hört att det kan kosta upp emot 30 000 kr/vårddygn). Valde 60 000 som högsta nivå.
 
Ni som har Folksam, erbjuder de några rabatter för medlemskap i SKK eller SBK? Utan det ser det inte ut som jag kommer undan billigare med Folksam.
Tror inte det men jag kom undan med halva priset hos dom mot Agria med SKK och SBK-rabatt så det kan vara värt att kolla upp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 770
Senast: Picky
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 376
Senast: Alexandra_W
·
Western Jag fick mig en liten tankeställare när jag kikade i tråden om haltergrimmor....vilka priser det är på "vår" utrustning, är det värt...
Svar
12
· Visningar
1 460
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp